The purpose of this study is to find out the effects of activities based on the multiple intelligence theory on sets on 6th grade students’ learning retention and academic achievement. With this aim a non-equivalent control group method one of the quasi-experimental methods has been used. The research was applied to Atatürk Secondary School which is in Karayazı County, Erzurum in the first term of 2012-2013 Academic Year. The experimental group and the control group consist of 17 students and 20 students respectively. While the courses were taught through activities based on multiple intelligence in the experimental group, in the control group the courses were taught by using teaching methods which were applied according to curriculum. The achievement test was used as data collection tool. Both of the groups were pre-tested and postested and in order to determine the long-term retention, the test was applied again. The data have been analyzed by using t-test of SPSS 15. And finally the research shows that there is no statistical difference between the group taught by using teaching methods which were applied according to curriculum and the group taught through activities based on multiple intelligence
Bu araştırma ilköğretim 6.sınıf kümeler konusunda Çoklu Zekâ
Kuramına uygun olarak hazırlanan etkinliklerin öğrencilerin akademik
başarılarına ve öğrendiği bilgilerin kalıcılık düzeylerine etkisini belirlemek
amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla araştırmada yarı deneme modellerinden biri
olan eşitlenmemiş kontrol gruplu model kullanılmıştır. Araştırma 2012-2013
eğitim-öğretim yılının birinci döneminde Erzurum ili Karayazı ilçe merkezindeki
Atatürk Ortaokulu’nda yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini deney grubunda
17 kontrol grubunda 20 olmak üzere toplam 37 öğrenci oluşturmaktadır. Deney
grubunda dersler Çoklu Zekâ Kuramına uygun olarak hazırlanan etkinliklerle
işlenirken kontrol grubunda dersler müfredata uygun öğretim yöntemi ile
işlenmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından
geliştirilen “başarı testi” kullanılmıştır. Bu test araştırmanın başında ön test,
sonunda son test ve deneysel işlemin bitiminden beş hafta sonra da kalıcılık testi
olarak uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 15 paket programında t-testi
uygulanarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda Çoklu Zekâ Kuramına
uygun olarak hazırlanan etkinliklerle öğrenim gören grup ile müfredata uygun
olarak öğrenim gören grup arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık
bulunmamıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Mayıs 2015 |
Gönderilme Tarihi | 25 Mayıs 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Sayı: 30 |