Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖZEL YETENEKLİ ÖĞRENCİLER VE MATEMATİKTE BAŞARILI AKRANLARININ SAYI DUYUSUNA YÖNELİK SORULARI YANITLARKEN KULLANDIKLARI STRATEJİLER

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 3, 247 - 270, 01.08.2023

Öz

Sayı duyusu temel olarak; sayıları ve işlemleri anlamayı, referans noktası kullanarak sayıları ayrıştırıp birleştirmeyi, çokluklara ya da ölçmeye dayalı isabetli tahminlerde bulunmayı ve matematiğin diğer alanlarında sayıları esnek kullanmayı, gerektiren bir beceridir. Bu çalışma, 4. ve 5.sınıfa devam eden özel yetenekli öğrenciler ve matematikte başarılı akranlarının sayı duyusuna yönelik sorulara verdikleri cevaplarında kullandıkları stratejilerin karşılaştırmalı olarak incelenmesi üzerinedir. Araştırma, durum araştırması olarak ele alınmış olup veriler betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Çalışma grubunun belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi seçilmiştir. Belirlenen ölçütlere göre 2022-2023 eğitim-öğretim yılı İzmir il merkezinde BİLSEM’e (Bilim ve Sanat Merkezi) devam eden 4. ve 5. sınıf özel yetenekli 5’er öğrenci ve matematikte başarılı akranlarından seçilen 5’er öğrenci olmak üzere toplam 20 gönüllü öğrenci çalışma grubunu oluşturmuştur. Araştırmanın veri toplama aracı Huang & Yang (2018) tarafından geliştirilen sayı duyusu yarı yapılandırılmış görüşme formudur. Elde edilen sonuçlara göre; her ne kadar özel yetenekli öğrenciler ile başarılı akranlarının tüm soruların hemen hemen tamamında doğru cevapları verebildikleri belirlense de her iki sınıf seviyesinde de özel yetenekli öğrencilerin, başarılı akranlarına göre sayı duyusuna dayalı çözümleri daha fazladır. Sınıf düzeyi yükseldikçe çocukların kural temelli çözümlere başvurmaları azalırken sayı duyusu temelli çözüm yollarında artış vardır. Çocukların sayı duyusu temelli çözüm yollarını kullanma durumları bileşenlere göre farklılık göstermektedir.

Destekleyen Kurum

Bu makale ASEAD 11. Uluslararası Sosyal Bilimler Sempozyumunda (20/22 Mayıs 2023) bildiri olarak sunulmuştur.

Teşekkür

Kapsamlı ASEAD sempozyumu ve çalışmalarımızı sunma fırsatı veren Avrasya Sosyal ve Ekonomiler Dergisi için teşekkür ederiz. Saygılarımızla.

Kaynakça

  • Acar, S., & Peker, B. (2022). Content analysis of number sense related articles published in the field of mathematics education in turkey. International Journal of Educational Studies in Mathematics, 9(1), 14-32
  • Akkaya, R. (2015). An investigation into the number sense performance of secondary school students in Turkey. Journal of Education and Training Studies, 4(2), 113-123.
  • Arseven, A., & Yeşiltaş, E. (2016). Üstün Yetenekli Öğrencilerin ve Üstün Yetenekli Olmayan Akranlarının Öğrenme Stillerinin Karşılaştırılması. Electronic Turkish Studies, 11(2).
  • Bate, J., Clark, D., & Riley, T. (2012). Gifted Kids Curriculum: What Do the Students Say? Kairaranga, 13(2), 23-28.
  • Bayram, G., & Duatepe Paksu, A. (2014). 8.sınıf öğrencilerinin üslü ifadelere ilişkin sayı duyuları ve başarıları arasındaki ilişki. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(9), 47-70.
  • Berch, D. B. (2005). Making sense of number sense: Implications for children with mathematical disabilities. Journal of learning disabilities, 38(4), 333-339.
  • Bütüner, S. Ö. (2018). Comparing the use of number sense strategies based on student achievement levels. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 49(6), 824-855.
  • Can, D. (2017). İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin sayı duyularının bağlam temelli ve bağlam temelli olmayan problem durumlarında incelenmesi. Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Can, D. (2019). İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin sayı duyusu performansının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Elementary Education Online, 18(4), 1751-1765.
  • Cheung, K. L., & Yang, D. C. (2018). Examining the differences of Hong Kong and Taiwan students’ performance on the number sense three-tier test. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(7), 3329-3345.
  • Chmiliar, l. (2010). Multiple-case designs. In A. J. Mills, G. Eurepas & E. Wiebe (Eds.), Encyclopedia of case study research (pp. 582-583). USA: SAGE.
  • Çekirdekçi, S. (2015). İlkokul 4. sınıf öğrencileri için sayı hissi testinin geliştirilerek öğrencilerin sayı hislerinin incelenmesi. Doktora tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Istanbul.
  • Dehaene, S. (1997). The Number Sense, How the Mind Creates Mathematics. Oxford Unıversıty Press.
  • Demirci, N. (2023). Özel yetenekli öğrencilerin ve matematikte başarılı akranlarının problem çözümlerini dayandırdıkları kanıt şemaları: 4. ve 5. sınıf öğrencileri üzerinde bir durum çalışması. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Temel Eğitim Ana Bilim Dalı / Sınıf Eğitimi Bilim Dalı, Ankara.
  • Dyson, N. I., Jordan, N. C., & Glutting, J. (2013). A number sense intervention for low-income kindergartners at risk for mathematics difficulties. Journal of learning disabilities, 46(2), 166-181.
  • Er, Z., & Artut, P. D. (2022). Gifted students' number sense skills in terms of number sense components. Journal of Education and Learning (EduLearn), 16(1), 92-102.
  • Greeno, J. G. (1991). Number sense as situated knowing in a conceptual domain. Journal for research in mathematics education, 22(3), 170-218.
  • Griffin, S. (2004). Building number sense with number worlds: a mathematics program for young children. Early Childhood Research Quarterly, 19(1), 173-180.
  • Harç, S. (2010). 6. sınıf öğrencilerinin sayı duygusu kavramı açısından mevcut durumlarının analizi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Heinze, A. (2005). Differences in Problem Solving Strategies of Mathematically Gifted and Non-Gifted Elementary Students. International Education Journal, 6(2), 175-183.
  • Houser, J. (2015). Nursing research: reading, using, ve creating evidence. (3rd ed.). Burlington: Jones and Bartlett Learning.
  • Howden, H. (1989). Teaching number sense. The Arithmetic Teacher, 36(6), 6.
  • Huang, j., & Yang, D. (2018). Methods used by fourth graders when responding to number sense-related questions. American Journal of Education and Learning, 3(1), 1-13.
  • İymen, E. (2012). 8. sınıf öğrencilerinin üslü ifadeler ile ilgili sayı duyularının sayı duyusu bileşenleri bakımından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı / Matematik Eğitimi Bilim Dalı, Denizli.
  • Kayhan Altay, M. (2010). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin sayı duyularının; sınıf düzeyine, cinsiyete ve sayı duyusu bileşenlerine göre incelenmesi. Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kyaw, A. M. M., & Thein, N. N. (2018). A study of the relationship between the number sense and problem solving skills in mathematics of middle school students. J. Myanmar Academic Art Science, 16(9), 435- 464.
  • Lin, Y. C., Yang, D. C., & Li, M. N. (2016). Diagnosing students’ misconceptions in number sense via a web-based two-tier test. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 12(1), 41-55.
  • Lemonidis, C., & Kaiafa, I. (2014). Fifth and sixth grade students’ number sense in rational numbers and its relation with problem solving ability. Journal of Educational Research, 1, 61-74.
  • Markovits, Z., & Sowder, J. (1994). Developing number sense: An intervention study in grade 7. Journal for Research in Mathematics Education, 25(1), 4-29.
  • MEB. (2018). İlköğretim matematik dersi 1–8. sınıflar öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB. (2020). Özel eğitim hizmetleri yönetmeliği. Ankara: MEB Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü
  • McIntosh, A., Reys, B. J., & Reys, R. E. (1992). A proposed framework for examining basic number sense. For the learning of mathematics, 12(3), 2-44.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber (Çev. Turan, S.). Ankara: Nobel (Özgün çalışma, 2009).
  • Mohamed, M., & Johnny, J. (2010). Investigating number sense among students. Procedia Social and Behavioral Sciences, 8(3), 317-324.
  • Olkun, S. & Toluk Uçar, Z. (2007). İlköğretimde etkinlik temelli matematik öğretimi. Ankara: Maya Akademi.
  • Palabıyık, E. (2022). Okul öncesi ve ilkokul öğrencilerinin sayı hissi becerilerinin incelenmesi. Doktora tezi, Gazi Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Temel Eğitim Ana Bilim Dalı / Sınıf Eğitimi Bilim Dalı, Ankara.
  • Palabıyık, E., & Işık Tertemiz, N. (2022). İlkokul çağındaki çocuklarda sayı kavramının gelişimi ve sayı hissi. Eğitimde Kuramsal Uygulamalı Araştırmalar–I. (Editör: Prof.Dr. Turhan Çetin. Doç.Dr. Gökçe Kılıçoğlu. Doç. Dr. Erol Sözen.). ss. 50-71. Hiperyayın, İstanbul.
  • Renzulli, J. S. (1978). What makes giftedness? Reexamining a definition. Phi delta kappan, 60(3), 180.
  • Reys, R., Reys, B., McIntosh, A., Emanuelsson, G., Johansson, B. & Yang, D. C. (1999). Assessing Number Sense of Students in Australia, Sweeden, Taiwan, and The United States. School Science and Mathematics, 99 (2), 61–70.
  • Sood, S., & Jitendra, A. K. (2007). A comparative analysis of number sense instruction in reform-based and traditional mathematics textbooks. The journal of special education, 41(3), 145-157.
  • Singh, P., Rahman, N. A., Ramly, M. A., & Hoon, T. S. (2019). From nonsense to number sense: Enumeration of numbers in math classroom learning. The European Journal of Social & Behavioural Sciences, 25(2), 2933-2947.
  • Şengül, S., & Dede, H. G. (2014). Matematik öğretmenlerinin sayı hissi problemlerini çözerken kullandıkları stratejiler. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 5(1), 73-88.
  • Şimşek, H., & Yıldırım, A. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Takır, A. (2016). 6., 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin sayı duyusu becerilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 309-323.
  • Tertemiz, N., Doğan, A. & Karakaş, H. (2016). A Comparative Study on Problem Solving Strategies of Gifted 4th Grade Students and Their High-Achieving Counterparts. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 7(13)
  • Tsao, Y. L. (2004). Exploring the connections among number sense, mental computation performance, and the written computation performance of elementary preservice school teachers. Journal of College Teaching & Learning, 1(12), 71-90.
  • Van de Walle, J. A., Karp, K. S., & Bay-Williams, J. M. (2014). Elementary and middle school mathematics. Pearson.
  • Whittemore, R., Chase, S. K., & Mvele, C. L. (2001). Validity in qualitative research. Qualitative Health Research, 11(4), 522-537.
  • Yang, D. C., & Chang, T. M. (2023). Number Sense Performance of Gifted and General Fourth Graders in Taiwan. Education-Annual Volume, DOI: 10.5772/intechopen.111752.
  • Yang, D. C., & Sianturi, I. A. J. (2020). Sixth grade students’ performance, misconception, and confidence on a three-tier number sense test. International Journal of Science and Mathematics Education, 1-21.
  • Yang, D. C., & Tsai, Y. F. (2010). Promoting Sixth Graders' Number Sense and Learning Attitudes via Technology-based Environment. Educational Technology & Society, 13(4), 112–125.
  • Yenilmez, K., & Yıldız, Ş. (2018). 7.sınıf öğrencilerinin rasyonel sayılar konusunda kullandıkları sayı duyusu stratejilerinin incelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 11(3), 457-485.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel.
  • Yin, R. K. (2014). Case study research: Design ve Methods. (5th edition). Los Angeles: Sage.
Toplam 54 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Neşe Işık Tertemiz 0000-0001-7033-7192

Niymet Demirci 0000-0002-2763-1879

Aygül Kartal

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Işık Tertemiz, N., Demirci, N., & Kartal, A. (2023). ÖZEL YETENEKLİ ÖĞRENCİLER VE MATEMATİKTE BAŞARILI AKRANLARININ SAYI DUYUSUNA YÖNELİK SORULARI YANITLARKEN KULLANDIKLARI STRATEJİLER. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 10(3), 247-270.