Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ORTAOKUL MATEMATİK ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRENCİ BİLGİSİNİN VE ÖĞRETİM STRATEJİLERİ BİLGİSİNİN İNCELENMESİ: CEBİR ÖRNEĞİ

Yıl 2018, Cilt: 18 Sayı: 1, 157 - 185, 30.03.2018
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2018..-359810

Öz

Bu çalışma ortaokul matematik öğretmen adaylarının cebirde
harflerin kullanımı ile ilgili verilen sorular bağlamında öğrenci hatalarının
olası kaynaklarına yönelik bilgilerini ve bu hatalar karşısında sergiledikleri
öğretim yaklaşımlarını incelemiştir. Özel Öğretim Yöntemleri dersinde, derse
kayıtlı 44 ortaokul matematik öğretmen adayı ile gerçekleştirilen çalışmada,
öğretmen adayları kendilerine sunulan öğretim senaryolarında yer alan hatalı
öğrenci çözümlerini inceleyerek öğrencilerin hatalarının olası kaynaklarını ve
bu hatalara yönelik kendi yaklaşımlarını belirtmişlerdir. Çalışmanın verileri
öğretmen adaylarının yazılı açıklamalarını içeren öğretim senaryoları
aracılığıyla toplanmıştır. Çalışmanın bulguları matematik öğretmen adaylarının
cebirde harflerin kullanımına yönelik sorularda ortaya çıkan öğrencilerin ortak
hatalarının olası kaynakları ile ilgili bilgilerinin zayıf olduğunu
göstermiştir. Aynı zamanda çalışmanın bulguları öğretmen adaylarının bu
hatalara nasıl yaklaşacakları yönündeki öğretim bilgilerinin de yetersiz
olduğunu ortaya çıkarmıştır. Bu çalışma
çeşitli matematik konularında öğretmen adaylarının öğrencilerin ortak
hatalarının kaynaklarına yönelik farkındalıklarının artması ve öğrencilerin
yanlış yanıtlarına cevap verme becerilerinin gelişmesi için matematik öğretmen
eğitimcilerine öğrenme fırsatları sağlamalarını önermektedir.

Kaynakça

  • Altun, M. (2014). Ortaokullarda (5, 6, 7 ve 8. sınıflarda) matematik öğretimi (10. Baskı). Bursa: Alfa Aktüel Yayınları.
  • Ball, D. L., Thames, M. H., & Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: What makes it special? Journal of Teacher Education, 59(5), 389–407.
  • Chick, H. L., & Baker, M. K. (2005). Investigating teachers’ responses to student misconceptions. In Chick, H. L., & Vincent, J. L. (Eds). Proceedings of the 29th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 2, pp. 249–256). Melbourne, Australia: PME.
  • Coady, C., & Pegg, I. (1993). An exploration of students’ responses to the more demanding Küchemann test items. In W. Atweh, C. Kanes, M. Carss, & G. Booker (Eds.), Proceedings of the Sixteenth Annual Conference of MERGA (pp. 191-196). Brisbane: MERGA.
  • Corbin, J., & Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Thousand Oaks: Sage Publications.
  • Didiş, M. G., Erbaş, A. K., & Çetinkaya, B. (2016). Matematik öğretmen adaylarının öğrenci hatalarına yönelik pedagojik yaklaşımlarının matematiksel modelleme bağlamında incelenmesi. İlköğretim Online, 15(4), 1367-1384.
  • Didiş, M. G., Erbaş, A. K., Çetinkaya, B., Çakıroğlu, E. & Alacacı, C. (2016). Exploring prospective secondary mathematics teachers’ interpretation of student thinking through analysing students’ work in modelling. Mathematics Education Research Journal, 28(3), 349-378.
  • Even, R., & Markovits, Z. (1995). Some aspects of teachers’ and students’ views on student reasoning and knowledge construction. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 26(4), 531-544.
  • Even, R., & Tirosh, D. (1995). Subject matter knowledge and knowledge about students as sources of teacher presentations of the subject-matter. Educational Studies in Mathematics, 29(1), 1-20.
  • Falkner, K. P., Levi, L., & Carpenter, T. P. (1999). Children's understanding of equality: A foundation for algebra. Teaching Children Mathematics, 6(4), 232-236.
  • Grossman, P. L. (1990). The making of a teacher: Teacher knowledge and teacher education. New York, NY: Teachers College Press.
  • Hacıömeroğlu, G. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretim için matematiksel bilgisi: öğrencilerin toplama ve çıkarma işlemlerine ilişkin çözümlerinin analizi. Eğitim ve Bilim, 38(168), 332-346.
  • Knuth, E., Alibali, M. W., McNeil, N. M., Weinberg, A., & Stephens, A. C. (2005). Middle school students’ understanding of core algebraic concepts: Equivalence & variable. ZDM, 37(1), 68-76.
  • Küchemann, D. (1978). Children's understanding of numerical variables. Mathematics in School, 7(4), 23-26.
  • Ma, L. (1999). Knowing and teaching elementary mathematics: Teachers' understanding of fundamental mathematics in China and the United States. Mahwah, NJ: Erlbaum. 
  • MacGregor, M., & Stacey, K. (1994). Progress in learning algebra: Temporary and persistent difficulties.  In G. Bell, B. Wright, N. Leeson, & J. Geake (Eds.), Challenges in mathematics education: Constraints on construction (Proceedings of the 17th Annual Conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia, Vol 2, pp. 403-410). Lismore, NSW: MERGA
  • MacGregor, M., & Stacey, K. (1997). Students’ understanding of algebraic notation: 11–15. Educational Studies in Mathematics, 33(1), 1-19.
  • National Council of Teachers of Mathematics [NCTM] (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
  • Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4–14.
  • Son, J. W. (2013). How preservice teachers interpret and respond to student errors: ratio and proportion in similar rectangles. Educational Studies in Mathematics, 84(1), 49–70.
  • Stacey, K., & MacGregor, M. (1997). Ideas about symbolism that students bring to algebra. The Mathematics Teacher, 90(2), 110-113.
  • Şimşek, N., & Boz, N. (2016). Analysis of pedagogical content knowledge studies in the context of mathematics education in Turkey: A meta-synthesis study. Educational Sciences: Theory and Practice, 16(3), 799-826.
  • Tirosh, D. (2000). Enhancing prospective teachers' knowledge of children's conceptions: The case of division of fractions. Journal for research in Mathematics Education, 31(1), 5-25.
  • Tirosh, D., Even, R., & Robinson, N. (1998). Simplifying algebraic expressions: Teacher awareness and teaching approaches. Educational studies in mathematics, 35(1), 51-64.
  • Toluk-Uçar, Z. (2011). Öğretmen adaylarının pedagojik içerik bilgisi: Öğretimsel açıklamalar. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 2(2), 87-102.
  • Wilson, P. H., Mojica, G. F., & Confrey, J. (2013). Learning trajectories in teacher education: Supporting teachers’ understandings of students’ mathematical thinking. Journal of Mathematical Behavior, 32(2), 103–121.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

M. Gözde Didiş Kabar

Rabiya Amaç Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2018
Gönderilme Tarihi 3 Temmuz 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 18 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Didiş Kabar, M. G., & Amaç, R. (2018). ORTAOKUL MATEMATİK ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRENCİ BİLGİSİNİN VE ÖĞRETİM STRATEJİLERİ BİLGİSİNİN İNCELENMESİ: CEBİR ÖRNEĞİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 157-185. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2018..-359810