Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Changing Times, Changing Needs: Comparison of Intergenerational Education in Turkey

Yıl 2017, Cilt: 8 Sayı: 1, 19 - 28, 30.06.2017

Öz

The aim of this study is to reveal the generational
education differences in Turkey. Qualitative research method was used in the
research.  The research sample was comprised of five adults who are university
graduates themselves, taking an active role in the education of their children
and grandchildren.  Criterion sampling
was used. Data for the study was collected by semi-interview form.Through these
interview questions, adults in the study sample were asked to compare their own
educational era with the educational era of their children and grandchildren.
From their responses comparisons were
made between each school era in terms of how they accessed schools, what form
of discipline was applied in schools, what homework was given, how assignments
were completed, what was the nature of school-parent relationsips and any other
differences they believed ocurred in their education.
As a result, it is seen that although the participants
have more limited opportunities during their own term, that they have learned
everything in school. Besides, in the recent times, even though students have
more opportunities, their
learning at knowledge level. In addition, they have some problems using
what they havelearned  and  goes towards to more conservative approach to
education

Kaynakça

  • Aakvik, A., Salvanes, K. G., & Vaage, K. (2005). Educational attainment and family background. German Economic Review, 6(3), 377-394. doi: 10.1111/j.1468-0475.2005.00138.x
  • Adıgüzel, O., Batur, H. Z. ve Ekşili, N. (2014). Kuşakların değişen yüzü ve y kuşağı ile ortaya çıkan yeni çalışma tarzı: mobil yakalılar, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(1), 165 – 182.
  • Arslan, Y. ve Polat, S. (2016). Eğitim örgütlerinde kuşaklararası çatışma ve başa çıkma yaklaşımları, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 263 -282
  • Aslanargun, E. (2007). “Okul- aile birliği ve öğrenci başarısı üzerine bir tarama çalışma”, Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18, 119–135
  • Aslankurt, B. (2013). Eğitimde kuşaklararası hareketlilik fırsat eşitliğinde türkiye nerede? Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı Değerlendirme Notu, http://www.tepav.org.tr/upload/files/1358423734.2.Egitimde_Kusaklararasi_Hareketlilik___Firsat_Esitliginde_Turkiye_Nerede.pdf (Erişim Tarihi: 22.01.2014)
  • Aydın, H., Yörek, N. ve Uğulu, İ. (2015). Lise öğrencilerinin performans ödevlerine karşı tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(31), 211 – 229.
  • Aygün, Z. K., & İmamoĝlu, E. O. (2002). Value domains of urkish adults and university students. The Journal of Social Psychology, 142(3), 333-351.
  • Başaran, İ.E. ve Çınkır,Ş. (2013). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi, Ankara: Siyasal Yayınevi.
  • Bektaş, M. ve Kudubeş, Akdeniz, A. (2014). Bir ölçme ve değerlendirme aracı olarak: Yazılı sınavlar, Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 7(4), 330 – 336.
  • Belet, D. ve Girmen, P. (2007). Türkçe dersinde kullanılan performans ödevlerinin etkililiği. 16. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 5–7 Eylül 2007, Gaziosmanpaşa Üniversitesi. http://home.anadolu.edu.tr/~sdbelet/yayinlar/performans_odevi.pdf (Erişim Tarihi: 20.05.2015).
  • Bowman, D. M. (2010). The Effect of Value Differences in Workplace Motivation: A Study Comparıng Worker Value Piorities Across Generatıons and Gender. Unpublished Doctor Thesis, Capella University, Minnesota.
  • Çelenk, S. (2003). Okul-aile işbirliği ile okuduğunu anlama arasındaki ilişki, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 3- 39
  • Erdem, A. R. (2012). Sınıf Disiplini ve Kuralları, Sınıf Yönetimi (Ed.: R. Sarpkaya). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ekiz, D. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kaya, B. (2013). Üç kuşak arasındaki değer değişimi, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Ensititüsü, Konya
  • Li, C. (2006). Sociopolitical change and inequality in educational opportunity: impact of family background and institutional factors on Educational attainment (1940-2001). Chinese Sociology & Anthropology, 38(4), 6-36. doi: 10.2753/CSA0009-4625380401
  • Mertens, D. (2010). Research and Evaluation in Education Psychology, Los Angeles: Sage Publications.
  • MEB. (2007). İlköğretim Genel Müdürlüğü, İnternet Üzerinde Hazırlanan Proje ve Performans Ödevleri (Sayı: B.08.0.İGM.0.08.01.01-320/1078)
  • MEB, (2007), Okul Servis Araçları Hizmet Yönetmeliği,. Resmi Gazete: 28.08.2007, Sayı: 26627
  • Miles, B., M., & Huberman, A., M. (1994). Qualitative data analysis (2. ed.). London: Sage Pub.
  • Morsümbül, Ş. (2014). Kültürel değerlerin üç kuşak arasındaki değişimi üzerine bir inceleme :Ankara örneği, Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 21, 137-160
  • OECD (2009). Bir Bakışta Eğitim Raporu (Education at a Glance 2009: OECD Indicators) https://www.oecd.org/education/skills-beyond-school/43638890.pdf (Erişim Tarihi: 12.03.2016)
  • Öz, F. (1983). Cumhuriyet Döneminde Eğitim. M.E. Basımevi, İstanbul
  • Rose, L. C., & Gallup, A. M. (1998). The 30th Annual Phi Delta Kappa/Gallup Poll of the Public's Attitudes Toward the Public Schools, Phi Delta Kappan, 92(1), 8-26.
  • Rose, L. C., & Gallup, A. M. (1998). The 42th Annual Phi Delta Kappa/Gallup Poll of the Public's Attitudes Toward the Public Schools, Phi Delta Kappan, 80(1), 41-56.
  • Schlechty, P. C. (2001) Okulu Yeniden Yapılandırmak (Çev.: Y. Özden, 2011), Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Seidman, I. (2006). Interviewing as Qualitative Research, Colombia University: Teacher College Press
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, F. (2013). Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şahinel, S. (2002). Eleştirel Düşünme, Ankara: Pegem Yayıncılık
  • Tansel, A. (2015). Intergenerational educational mobility in Turkey, Turkish Economic Association Discussion Paper 2015/16, http://www.tek.org.tr/dosyalar/aysit_december2015.pdf (Erişim Tarihi: 13.02.2017)
  • Türnüklü, A. (2000). Egltim Bilim Araştırmalarında Etkin Olara Kullanılabilecek Nıtel Bır Arastırma Tekniği: Görüşme; Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24, 543 – 559.
  • Wolcott, H. F. (1994). Transforming Qualitative Data: Description, Analysis, And İnterpretation. London: Sage.
  • Varışoğlu, B. ve Şeref, İ. (2012). İlköğretim 5. ve 6. sınıf öğrencilerinin Türkçe dersi ödevleri hakkında görüşleri, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 1(3), 158-173,
  • Yapıcı, N. (1995). İlkokullarda Öğretmen, Öğrenci ve Velilerin Ev Ödevi Konusundaki Görüşlerinin Belirlenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Anı Yayıncılık
  • Yıldırım, Ö. (2012). Okuduğunu Anlama Başarısıyla İlişkili Faktörlerin Aşamalı Doğrusal Modellemeyle Belirlenmesi (PISA 2009 Hollanda, Kore ve Türkiye Karşılaştırması), Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü

Değişen Zaman, Değişen İhtiyaçlar: Türkiye’de Kuşaklararası Eğitimin Karşılaştırılması

Yıl 2017, Cilt: 8 Sayı: 1, 19 - 28, 30.06.2017

Öz

Bu çalışmanın amacı Türkiye’de kuşaklararası eğitim
farklılıklarını ortaya çıkarmaktır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi
kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini kendileri üniversite mezunu olan,
çocuklarının ve torunlarının eğitiminde aktif rol alan beş yetişkin
oluşturmaktadır. Araştırmada ölçüt örnekleme kullanılmıştır. Araştırmanın
verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Bu noktada
katılımcılara kendi dönemleri, çocuklarının dönemi ve torunlarının dönemi olmak
üzere üç dönemde; öğretmen öğrenci ilişkisi, disiplin, ödevler, sınavlar, okula
ulaşım, okul-veli ilişkisi ve genel olarak eğitim boyutlarında nasıl olduğu
sorulmuştur. Sonuç olarak katılımcılar kendi dönemlerinde daha kısıtlı
imkanlara sahip olmalarına rağmen her şeyi okulda öğrendiklerini son zamanlarda
ise öğrencilerin daha fazla imkana sahip olmalarına rağmen öğrenmelerinin bilgi
düzeyinde kaldığı, öğrendiklerini kullanmada sorun yaşadıkları ve daha
muhafazakar bir eğitim anlayışına doğru gidildiğini düşündüğü ortaya çıkmıştır

Kaynakça

  • Aakvik, A., Salvanes, K. G., & Vaage, K. (2005). Educational attainment and family background. German Economic Review, 6(3), 377-394. doi: 10.1111/j.1468-0475.2005.00138.x
  • Adıgüzel, O., Batur, H. Z. ve Ekşili, N. (2014). Kuşakların değişen yüzü ve y kuşağı ile ortaya çıkan yeni çalışma tarzı: mobil yakalılar, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(1), 165 – 182.
  • Arslan, Y. ve Polat, S. (2016). Eğitim örgütlerinde kuşaklararası çatışma ve başa çıkma yaklaşımları, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 263 -282
  • Aslanargun, E. (2007). “Okul- aile birliği ve öğrenci başarısı üzerine bir tarama çalışma”, Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18, 119–135
  • Aslankurt, B. (2013). Eğitimde kuşaklararası hareketlilik fırsat eşitliğinde türkiye nerede? Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı Değerlendirme Notu, http://www.tepav.org.tr/upload/files/1358423734.2.Egitimde_Kusaklararasi_Hareketlilik___Firsat_Esitliginde_Turkiye_Nerede.pdf (Erişim Tarihi: 22.01.2014)
  • Aydın, H., Yörek, N. ve Uğulu, İ. (2015). Lise öğrencilerinin performans ödevlerine karşı tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(31), 211 – 229.
  • Aygün, Z. K., & İmamoĝlu, E. O. (2002). Value domains of urkish adults and university students. The Journal of Social Psychology, 142(3), 333-351.
  • Başaran, İ.E. ve Çınkır,Ş. (2013). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi, Ankara: Siyasal Yayınevi.
  • Bektaş, M. ve Kudubeş, Akdeniz, A. (2014). Bir ölçme ve değerlendirme aracı olarak: Yazılı sınavlar, Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 7(4), 330 – 336.
  • Belet, D. ve Girmen, P. (2007). Türkçe dersinde kullanılan performans ödevlerinin etkililiği. 16. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 5–7 Eylül 2007, Gaziosmanpaşa Üniversitesi. http://home.anadolu.edu.tr/~sdbelet/yayinlar/performans_odevi.pdf (Erişim Tarihi: 20.05.2015).
  • Bowman, D. M. (2010). The Effect of Value Differences in Workplace Motivation: A Study Comparıng Worker Value Piorities Across Generatıons and Gender. Unpublished Doctor Thesis, Capella University, Minnesota.
  • Çelenk, S. (2003). Okul-aile işbirliği ile okuduğunu anlama arasındaki ilişki, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 3- 39
  • Erdem, A. R. (2012). Sınıf Disiplini ve Kuralları, Sınıf Yönetimi (Ed.: R. Sarpkaya). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ekiz, D. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kaya, B. (2013). Üç kuşak arasındaki değer değişimi, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Ensititüsü, Konya
  • Li, C. (2006). Sociopolitical change and inequality in educational opportunity: impact of family background and institutional factors on Educational attainment (1940-2001). Chinese Sociology & Anthropology, 38(4), 6-36. doi: 10.2753/CSA0009-4625380401
  • Mertens, D. (2010). Research and Evaluation in Education Psychology, Los Angeles: Sage Publications.
  • MEB. (2007). İlköğretim Genel Müdürlüğü, İnternet Üzerinde Hazırlanan Proje ve Performans Ödevleri (Sayı: B.08.0.İGM.0.08.01.01-320/1078)
  • MEB, (2007), Okul Servis Araçları Hizmet Yönetmeliği,. Resmi Gazete: 28.08.2007, Sayı: 26627
  • Miles, B., M., & Huberman, A., M. (1994). Qualitative data analysis (2. ed.). London: Sage Pub.
  • Morsümbül, Ş. (2014). Kültürel değerlerin üç kuşak arasındaki değişimi üzerine bir inceleme :Ankara örneği, Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 21, 137-160
  • OECD (2009). Bir Bakışta Eğitim Raporu (Education at a Glance 2009: OECD Indicators) https://www.oecd.org/education/skills-beyond-school/43638890.pdf (Erişim Tarihi: 12.03.2016)
  • Öz, F. (1983). Cumhuriyet Döneminde Eğitim. M.E. Basımevi, İstanbul
  • Rose, L. C., & Gallup, A. M. (1998). The 30th Annual Phi Delta Kappa/Gallup Poll of the Public's Attitudes Toward the Public Schools, Phi Delta Kappan, 92(1), 8-26.
  • Rose, L. C., & Gallup, A. M. (1998). The 42th Annual Phi Delta Kappa/Gallup Poll of the Public's Attitudes Toward the Public Schools, Phi Delta Kappan, 80(1), 41-56.
  • Schlechty, P. C. (2001) Okulu Yeniden Yapılandırmak (Çev.: Y. Özden, 2011), Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Seidman, I. (2006). Interviewing as Qualitative Research, Colombia University: Teacher College Press
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, F. (2013). Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şahinel, S. (2002). Eleştirel Düşünme, Ankara: Pegem Yayıncılık
  • Tansel, A. (2015). Intergenerational educational mobility in Turkey, Turkish Economic Association Discussion Paper 2015/16, http://www.tek.org.tr/dosyalar/aysit_december2015.pdf (Erişim Tarihi: 13.02.2017)
  • Türnüklü, A. (2000). Egltim Bilim Araştırmalarında Etkin Olara Kullanılabilecek Nıtel Bır Arastırma Tekniği: Görüşme; Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24, 543 – 559.
  • Wolcott, H. F. (1994). Transforming Qualitative Data: Description, Analysis, And İnterpretation. London: Sage.
  • Varışoğlu, B. ve Şeref, İ. (2012). İlköğretim 5. ve 6. sınıf öğrencilerinin Türkçe dersi ödevleri hakkında görüşleri, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 1(3), 158-173,
  • Yapıcı, N. (1995). İlkokullarda Öğretmen, Öğrenci ve Velilerin Ev Ödevi Konusundaki Görüşlerinin Belirlenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Anı Yayıncılık
  • Yıldırım, Ö. (2012). Okuduğunu Anlama Başarısıyla İlişkili Faktörlerin Aşamalı Doğrusal Modellemeyle Belirlenmesi (PISA 2009 Hollanda, Kore ve Türkiye Karşılaştırması), Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Funda Nayır

Şakir Çınkır

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2017
Gönderilme Tarihi 11 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Nayır, F., & Çınkır, Ş. (2017). Değişen Zaman, Değişen İhtiyaçlar: Türkiye’de Kuşaklararası Eğitimin Karşılaştırılması. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(1), 19-28.