Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlkokul Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 1, 32 - 51, 30.09.2021

Öz

Bu çalışmada ilkokul öğrencilerinin çevreye yönelik tutumları çeşitli değişkenlere göre incelenmiştir. Çalışmada tarama modeli kullanılmış olup, çalışma grubunu 3. sınıf ve 4.sınıf düzeyinde öğrenim gören ilkokul öğrencileri oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Artvinli ve Demir (2018) tarafından geliştirilen üçlü likert tipindeki ‘Çevre Tutum Ölçeği’ kullanılmıştır. Ölçeğin Cronbach-Alfa iç tutarlılık katsayısı ,93’dür. Kullanılan ölçeğin bu çalışmadaki Cronbach-Alfa iç tutarlılık katsayısı ise ,83 olarak hesaplanmıştır. Çevre Tutum Ölçeği ‘Olumlu Çevresel Davranışlar’, ‘Çevresel Bilgi ve Farkındalık’, ‘Olumsuz Çevresel Davranışlar’ olmak üzere üç boyutludur. Araştırmada elde edilen verilerin çarpıklık ve basıklık değerleri (-.2,408 ve 10,911) olarak belirlenmiştir. Ayrıca verilerin normal dağılıp dağılmadığını tespit etmek için histogram grafikleri ve normallik testi bulgularına bakılmış ve verilerin normal dağılmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu yüzden araştırmada elde edilen verilerin çözümlenmesinde parametrik olmayan Mann-Whitney U Testi ve Kruskal-Wallis Testi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda öğrencilerin çevreye yönelik tutumlarının cinsiyet, kardeş sayısı, okul öncesi eğitimi alma, doğa ve çevre içerikli dersleri sevme, serbest resim çalışmalarında en fazla doğa içerikli resimleri yapma, okul bahçesinde bitki yetiştirme, okulda sık sık doğa etkinliklerine katılma değişkenlerine göre farklılaştığı görülmüştür. Ayrıca araştırma da elde edilen bulgulara göre öğrencilerin çevreye karşı tutumlarında sınıf düzeyi, anne eğitim durumu, baba eğitim durumu, okulun bulunduğu yer değişkenleri açısından farklılaşma olmadığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Atabek-Yiğit, E., Balkan-Kıyıcı, F. ve Yavuz Topaloğlu, M. (2019). İlkokul öğrencilerinin çevre sorunları ile ilgili kavramlara yönelik algılarının belirlenmesi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 732-744.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Çevre ve Kültür
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Arefe Yurttaş 0000-0002-8148-5745

Eda Erdaş Kartal 0000-0002-1568-827X

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yurttaş, A., & Erdaş Kartal, E. (2021). İlkokul Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Akademia Doğa Ve İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 32-51.

Akademia Doğa ve İnsan Bilimleri Dergisi, yayın faaliyetini sadece akademik öncelikler doğrultusunda yapmaktadır. Bu nedenle yazarlardan herhangi bir isimde yayın ücreti almamakta ve tüm okuyuculara ücretsiz olarak ulaşmaktadır.