Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

2016 Ortaöğretim Tarih Dersi Taslak Programında Yer Alan Bazı Kavramlarla İlgili Tarih Öğretmenlerinin Görüşleri: 11. Sınıf Taslak Programı Örneği

Yıl 2016, Cilt: 1 Sayı: 1, 24 - 36, 16.01.2017

Öz

Günümüzün
hızla değişen çağına ayak uydurup, olumlu bir değişim ve gelişim içinde
yolumuzu çizebilmenin en önemli yollarından biri de tarih bilgisi ve bu bilgiyi
etkili bir şekilde kullanmaktan geçmektedir. İçinde bulunulan çağı anlayıp
değerlendirebilmek, etrafımızda meydana gelen olayların ardındaki sosyal-
kültürel, ekonomik ve siyasi gelişmelere akılcı bir bakış açısıyla bakıp, çözüm
sunabilmenin yolu sahip olunan tarih bilgisidir. Tarih, olayların tarihlerinin,
kişilerinin veya anlaşma maddelerinin yorum yapmaksızın ezberlenmesi, sınavda
ezberlenen bilginin kullanılıp sonrasında unutulması için var olan bir ders
olmamalıdır. Tarih eğitiminin etkili bir şekilde kendisine yüklenen görevi
gerçekleştirebilmesi için tarih müfredatının (program) teknolojik gelişmeler
doğrultusunda geliştirilmesi gereklidir. Tarih öğretim programları cumhuriyetin
ilk yıllarından günümüze dek birçok değişikliğe uğramıştır. Bunlardan sonuncusu
ise 2016 yılında hazırlanan ve öğretmenlerin görüşüne de sunulmuş olan 9, 10,
11 ve 12. sınıfları kapsayan Ortaöğretim Tarih Dersi Taslak Programıdır. Bu
araştırmanın amacı 2016 yılında hazırlanmış olan Ortaöğretim Tarih Dersi Taslak
Programı’nda yer alan 11. Sınıf Öğretim Programı’nın bazı kazanım ve alt
kazanımlarına öğretmenlerin ne kadar hazır olduğunu ve düşüncelerini öğretmen
görüşleri ile belirlemektir. Çalışma n
itel bir araştırmadır. Veri toplama aracı yarı
yapılandırılmış bireysel görüşmedir. Çalışma grubunu Muğla İli ortaöğretim
okullarında görev yapan tarih öğretmenleri oluşturmaktadır. Katılımcılar
elverişli örnekleme ile seçilmişlerdir. Görüşüne başvurulan tarih öğretmenlerinin
tarih taslak programını genel olarak incelememiştir. Öğretmenlerin, araştırma
konusu olan 11. sınıf programını bu haliyle olumsuz buldukları, araştırmaya
konu olan kazanımlar ve alt kazanımlarda sunulan yeni kavramlar konusunda
yeterli eğitim ve bilgilerinin olmadığı ortaya konmuştur. 

Kaynakça

  • Banarlı, N. S. (1987), Resimli Türk Edebiyatı Tarihi, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul.
  • Caar, E. H. (2004), Tarih Nedir? 6. Baskı, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Ceylan, D. (2009), 9. Sınıf Yeni Tarih Öğretim Programı İle İlgili Öğreten Görüşleri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon.
  • Collingwood, R. G. (2015), Tarih Tasarımı, 6. Basım, Doğu Batı Yayınları, Ankara
  • Demircioğlu, İ. H. (2005), Tarih Öğretiminde Öğrenci Merkezli Yaklaşımlar, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Dinç, E. (2006), Tarih Eğitimcilerinin Mevcut Lise Tarih Müfredat Programı ve Tarih Öğretiminin Amaçları Hakkındaki Görüşleri, KEFAD, 7 (2), 263-276
  • Hançerlioğlu, O. (2012), Düşünce Tarihi, 19. Basım, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Jenkins, K. (2011), Tarihi Yeniden Düşünürken, 1. Baskı, Birleşik Yayınevi, Ankara
  • Koçak, K. (1998), Cumhuriyetten Günümüze Tarih Anlayışı ve Ortaöğretim Kurumlarında Tarih Eğitimi (1923-1992), Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kolcu, N. (2016), Sosyal Bilgiler Dersinde Kullanılabilecek Tarihsel İçerikli Çocuk Edebiyatı Ürünlerinin Çeşitli Kavramlar Açısından Analizi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sıtkı Koçman Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Küçük; H. (2011), Tasavvufa Giriş, 1. Baskı, Dem Yayınları, İstanbul
  • MEB, (2015), Ortaöğretim Tarih Dersi (9, 10, 11 ve 12. Sınıflar) Öğretim Programı, Ankara
  • Metin, E. (2011), Tarih Eğitimi ve Dil: Tarihçilerin, Tarih Ders Kitabı Yazarlarının, Tarih Öğretmenlerinin ve Öğrencilerin Tarihsel Dil Kullanımı, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Erzurum.
  • Metin, E. (t.y), Tarih Nedir? Niçin Tarih Öğrenilmelidir? Karatekin Üniversitesi
  • Pala, İ. (1989), Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü, Cilt I-II, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • Şimşek, A. (2016), Taslak Tarih Öğretim Programı (Eleştiriler- Öneriler), TUHED, 5(1), 316-331,
  • Uludağ, S. (1991), Tasavvuf Terimleri Sözlüğü, Marifet Yayınları, İstanbul.
  • WEB 1, http://www. İslamansiklopedisi. İnfo/dia/ayrmetin.php?idno=090231
  • WEB 2, https://tr.wikipedia.org/wiki/Z/%C3%BCbd-i_alem

THE IDEAS OF HISTORY TEACHERS ABOUT 2016 SECONDARY EDUCATION HISTORY COURSES CURRICULUM DRAFT: THE CASE OF 11TH GRADE CURRICULUM

Yıl 2016, Cilt: 1 Sayı: 1, 24 - 36, 16.01.2017

Öz



The way of positive change and progress for keep pace
with modern world comes from understanding historical information correctly.
The knowledge of history give us to understand world and situations that happen
around ourselves. The study of history could not be explained as a memorising
of information about treaties, times etc. For create good history class for
students to understand these curriculum must be change based upon new
technologies. History class curriculum changed over time starting from
Republican Era to today. The last one is called Secondary Education History
Courses Curriculum Draft that opened for the views of the teachers regarding
changes about 9th, 10th, 11th, and 12th
grades in 2016The main purpose of this research is to reveal to what level the
teachers are ready to teach some educational attainments prescribed for the 11th
grade in the Secondary Education History Courses Curriculum Draft by receiving
opinions of the teachers. The research is a qualitative research. The data
collected through semi structured individual interviews. The participants of
the study are history teachers in the secondary schools of the province of
Muğla. The participants are selected for their convenience to reach. The study
revealed that most of the participants has not reviewed the draft curriculum.
They perceive the draft curriculum negatively as its current structure. Lastly,
they do not have satisfactory training and knowledge about the new concepts
presented in the draft curriculum.

Kaynakça

  • Banarlı, N. S. (1987), Resimli Türk Edebiyatı Tarihi, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul.
  • Caar, E. H. (2004), Tarih Nedir? 6. Baskı, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Ceylan, D. (2009), 9. Sınıf Yeni Tarih Öğretim Programı İle İlgili Öğreten Görüşleri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon.
  • Collingwood, R. G. (2015), Tarih Tasarımı, 6. Basım, Doğu Batı Yayınları, Ankara
  • Demircioğlu, İ. H. (2005), Tarih Öğretiminde Öğrenci Merkezli Yaklaşımlar, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Dinç, E. (2006), Tarih Eğitimcilerinin Mevcut Lise Tarih Müfredat Programı ve Tarih Öğretiminin Amaçları Hakkındaki Görüşleri, KEFAD, 7 (2), 263-276
  • Hançerlioğlu, O. (2012), Düşünce Tarihi, 19. Basım, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Jenkins, K. (2011), Tarihi Yeniden Düşünürken, 1. Baskı, Birleşik Yayınevi, Ankara
  • Koçak, K. (1998), Cumhuriyetten Günümüze Tarih Anlayışı ve Ortaöğretim Kurumlarında Tarih Eğitimi (1923-1992), Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kolcu, N. (2016), Sosyal Bilgiler Dersinde Kullanılabilecek Tarihsel İçerikli Çocuk Edebiyatı Ürünlerinin Çeşitli Kavramlar Açısından Analizi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sıtkı Koçman Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Küçük; H. (2011), Tasavvufa Giriş, 1. Baskı, Dem Yayınları, İstanbul
  • MEB, (2015), Ortaöğretim Tarih Dersi (9, 10, 11 ve 12. Sınıflar) Öğretim Programı, Ankara
  • Metin, E. (2011), Tarih Eğitimi ve Dil: Tarihçilerin, Tarih Ders Kitabı Yazarlarının, Tarih Öğretmenlerinin ve Öğrencilerin Tarihsel Dil Kullanımı, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Erzurum.
  • Metin, E. (t.y), Tarih Nedir? Niçin Tarih Öğrenilmelidir? Karatekin Üniversitesi
  • Pala, İ. (1989), Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü, Cilt I-II, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • Şimşek, A. (2016), Taslak Tarih Öğretim Programı (Eleştiriler- Öneriler), TUHED, 5(1), 316-331,
  • Uludağ, S. (1991), Tasavvuf Terimleri Sözlüğü, Marifet Yayınları, İstanbul.
  • WEB 1, http://www. İslamansiklopedisi. İnfo/dia/ayrmetin.php?idno=090231
  • WEB 2, https://tr.wikipedia.org/wiki/Z/%C3%BCbd-i_alem
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nurten Kolcu Bu kişi benim

Muhammet Avaroğulları

Alper Demir

Yayımlanma Tarihi 16 Ocak 2017
Gönderilme Tarihi 18 Ocak 2017
Kabul Tarihi 17 Ocak 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kolcu, N., Avaroğulları, M., & Demir, A. (2017). 2016 Ortaöğretim Tarih Dersi Taslak Programında Yer Alan Bazı Kavramlarla İlgili Tarih Öğretmenlerinin Görüşleri: 11. Sınıf Taslak Programı Örneği. Araştırma Ve Deneyim Dergisi, 1(1), 24-36.
AMA Kolcu N, Avaroğulları M, Demir A. 2016 Ortaöğretim Tarih Dersi Taslak Programında Yer Alan Bazı Kavramlarla İlgili Tarih Öğretmenlerinin Görüşleri: 11. Sınıf Taslak Programı Örneği. Research and Experience Journal (REJ). Ocak 2017;1(1):24-36.
Chicago Kolcu, Nurten, Muhammet Avaroğulları, ve Alper Demir. “2016 Ortaöğretim Tarih Dersi Taslak Programında Yer Alan Bazı Kavramlarla İlgili Tarih Öğretmenlerinin Görüşleri: 11. Sınıf Taslak Programı Örneği”. Araştırma Ve Deneyim Dergisi 1, sy. 1 (Ocak 2017): 24-36.
EndNote Kolcu N, Avaroğulları M, Demir A (01 Ocak 2017) 2016 Ortaöğretim Tarih Dersi Taslak Programında Yer Alan Bazı Kavramlarla İlgili Tarih Öğretmenlerinin Görüşleri: 11. Sınıf Taslak Programı Örneği. Araştırma ve Deneyim Dergisi 1 1 24–36.
IEEE N. Kolcu, M. Avaroğulları, ve A. Demir, “2016 Ortaöğretim Tarih Dersi Taslak Programında Yer Alan Bazı Kavramlarla İlgili Tarih Öğretmenlerinin Görüşleri: 11. Sınıf Taslak Programı Örneği”, Research and Experience Journal (REJ), c. 1, sy. 1, ss. 24–36, 2017.
ISNAD Kolcu, Nurten vd. “2016 Ortaöğretim Tarih Dersi Taslak Programında Yer Alan Bazı Kavramlarla İlgili Tarih Öğretmenlerinin Görüşleri: 11. Sınıf Taslak Programı Örneği”. Araştırma ve Deneyim Dergisi 1/1 (Ocak 2017), 24-36.
JAMA Kolcu N, Avaroğulları M, Demir A. 2016 Ortaöğretim Tarih Dersi Taslak Programında Yer Alan Bazı Kavramlarla İlgili Tarih Öğretmenlerinin Görüşleri: 11. Sınıf Taslak Programı Örneği. Research and Experience Journal (REJ). 2017;1:24–36.
MLA Kolcu, Nurten vd. “2016 Ortaöğretim Tarih Dersi Taslak Programında Yer Alan Bazı Kavramlarla İlgili Tarih Öğretmenlerinin Görüşleri: 11. Sınıf Taslak Programı Örneği”. Araştırma Ve Deneyim Dergisi, c. 1, sy. 1, 2017, ss. 24-36.
Vancouver Kolcu N, Avaroğulları M, Demir A. 2016 Ortaöğretim Tarih Dersi Taslak Programında Yer Alan Bazı Kavramlarla İlgili Tarih Öğretmenlerinin Görüşleri: 11. Sınıf Taslak Programı Örneği. Research and Experience Journal (REJ). 2017;1(1):24-36.