Etraflı (Peritekstual) okuma, bir kitabı okumaya başlamadan önce kitapta ana metin dışında bulunan tüm yazılı ve görsel unsurların okunup, metin ile ilişkilendirilmesidir. Kitaplarda ana metin dışında bulunan diğer tüm unsurlar ise o kitabın peritesktual unsurlarıdır. Kitaplarda yer alan peritekstual unsurlara; kitap/yazar adı, önsöz, teşekkür, resimler, dipnot, tablo örnek olarak verilebilir. Bu araştırma ile etraflı okuma yapmanın ilkokul öğrencilerin okuma motivasyonlarına etkisine bakılmıştır. Araştırma da nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırman verileri ise toplam 102 dördüncü sınıf öğrencilerinden elde edilmiştir. Bu öğrencilerin 52’si deney, 50’si ise kontrol grubunda yer almaktadır. Çalışma grubundan araştırma verileri Okuma Motivasyonu Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Veriler deney ve kontrol gruplarından öntest-sontest olarak toplanmıştır. Araştırma verilerin analizinde ise, deney ve kontrol gruplarından elde edilen öntest ve sontest verilerine yönelik grup içi ve gruplar arası farklara bakılmıştır.
Araştırmada etraflı okuma ile okuma motivasyonu arasında istatistiksel olarak deney grubu öğrencileri lehine anlamlı fark tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda etraflı okuma yapmanın, öğrencilerin okuma motivasyonlarını artırdığı tespit edilmiştir.
Atatürk Üniversitesi Bilimsel Araştırmalar Proje Ofisi
SDK-2021-9016
Araştırmamızı destekleyen Atatürk Üniversitesi Bilimsel Araştırmalar Proje Ofisine teşekkür ederiz.
SDK-2021-9016
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Project Number | SDK-2021-9016 |
Publication Date | June 30, 2023 |
Submission Date | February 24, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 43 |