Research Article
BibTex RIS Cite

Primary School Instructors’ Aspects towards Web 2.0 Technologies

Year 2017, Volume: 7 Issue: 2, 456 - 474, 09.06.2017
https://doi.org/10.24315/trkefd.304255

Abstract

Head
of information and communication technologies used to gain 21st century skills
in the educational process comes Web 2.0 technologies. the most important
component in nurturing individuals with 21st century skills are primary school
teachers. The aim of this descriptive study was to determine the opinions of
department of primary school teacher faculty members for the Web 2.0
technology. This study was done with 10 (4 female, 6 male) instructor who are
working at department of classroom teaching in different universities in
Turkey, online survey consisting of open-ended questions was used as a data
collection tool and data were analyzed by content analysis. In this research
concluded that the instructors didn't use Web 2.0 tools in the expected level
at their lessons in spite of they have been believing the Web 2.0 tools
pedagogical benefits. 

References

  • Ahmed, A. M., AbdelAlmuniem, A., & Almabhouh, A. A. (2016). The current use of Web 2.0 tools in university teaching from the perspective of faculty members at the college of education. International Journal of Instruction, 9(1), 179–194. doi:10.12973/iji.2016.9114a
  • Ajjan, H. & Hartshorne, R. (2008). Investigating faculty decisions to adopt Web 2.0 technologies: Theory and empirical tests. The Internet and Higher Education, 11, 71–80. doi:10.1016/j.iheduc.2008.05.002
  • Akkoyunlu, B. & Kurbanoğlu, S. (2003). Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlığı ve bilgisayar öz-yeterlik algıları üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 1-10.
  • Akpınar, Y. (2003). Öğretmenlerin yeni bilgi teknolojileri kullanımında yükseköğretimin etkisi: İstanbul okulları örneği. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2 (2), 79-96.
  • Altun, A. (2008, Mayıs). Yapılandırmacı öğretim sürecinde viki kullanımı. Paper presented at the 8th International Educational Technology Conference, Anadolu University, Eskişehir.
  • Blannin, J. (2015). The role of the teacher in primary school Web 2.0 use. Contemporary Educational Technology, 6(3), 188–205.
  • Brown, R. (2009). Public relations and the social Web: How to use social media and Web 2.0 in communications. NY: Kogan Page Publishers.
  • Çağıltay, K., Yıldırım, S., Aslan, İ., Gök, A., Gürel, G., Karakuş, T., & diğerleri (2007, Şubat). Öğretim teknolojilerinin üniversitede kullanımına yönelik alışkanlıklar ve beklentiler: Betimleyici bir çalışma. Akademik Bilişim Konferansında sunulmuş sözlü bildiri, Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Castells, M. (2011). The rise of the network society: The information age: Economy, society, and culture (Vol. 1). NJ: John Wiley ve Sons.
  • Dabbagh, N. & Kitsantas, A. (2012). Personal Learning Environments, social media, and self-regulated learning: A natural formula for connecting formal and informal learning. The Internet and Higher Education, 15(1), 3-8.
  • Daher, T. & Lazarevic, B. (2014). Emerging instructional technologies: Exploring the extent of faculty use of web 2.0 tools at a midwestern community college. TechTrends: Linking Research ve Practice to Improve Learning, 58(6), 42–50. doi:10.1007/s11528-014-0802-1
  • Ferdig, E., Dawson, K., & Eric, W. (2008). Medical students’and residents’use of online social networking tools: Implications for teaching professionalism in medical education. 15.03.2016 tarihinde http://firstmonday.org/article/view/ 2161/2026 adresinden alınmıştır. doi: 10.5210/fm.v13i9.2161
  • Göktaş, Y., Yıldırım, Z., & Yıldırım, S. (2010). Bilgi ve iletişim teknolojilerinin eğitim fakültelerindeki durumu: Dekanların görüşleri. Eğitim ve Bilim, 33(149), 30-50.
  • Greenhow, C., Robelia, B., & Hughes, J. E. (2009). Learning, teaching, and scholarship in a digital age Web 2.0 and classroom research: What path should we take now?. Educational researcher, 38(4), 246-259.
  • Horzum, M.B. (2010). Öğretmenlerin Web 2.0 araçlarından haberdarlığı, kullanım sıklıkları ve amaçlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7 (1), 603-634.
  • Huang, Y. M., Jeng, Y. L., & Huang, T. C. (2009). An educational mobile blogging system for supporting collaborative learning. Educational Technology and Society, 12(2), 163–175.
  • Kamel Boulos, M. N., & Wheeler, S. (2007). The emerging Web 2.0 social software: an enabling suite of sociable technologies in health and health care education1. Health Information ve Libraries Journal, 24(1), 2-23.
  • Korucu, A. T. & Çakır, H. (2015). Dinamik Web teknolojileri ile geliştirilen işbirlikli öğrenme ortamını kullanan öğretmen adaylarının görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2015(19), 221-254.
  • Korucu, A. T. & Yücel, A. (2015). Bilişim teknolojileri öğretmenlerinin dinamik Web teknolojilerini eğitimde kullanmalarına yönelik görüşleri. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 5(2), 126-152. doi:10,17943/etku.78815.
  • Luo, L. (2010). Web 2.0 integration in information literacy instruction: An overview. The Journal of Academic Librarianship, 36(1), 32-40.
  • Mazurczyk, W., Wendzel, S., Zander, S., Houmansadr, A., & Szczypiorski, K. (2016). Information hiding in communication networks: fundamentals, mechanisms, applications, and countermeasures. NJ: John Wiley ve Sons.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis (2th ed.). CA: Sage.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-343.
  • Tavares, N. J., Chu, D., Ho, S. Y., Chow, K., Siu, F. L. C., & Wong, M. (2012). Developing upper primary students' 21st century skills: Inquiry learning through collaborative teaching and Web 2.0 technology. Hong Kong: Centre for Information Technology in Education, Faculty of Education, The University of Hong Kong.
  • Tekinarslan, T. (2008). Eğitimciler için temel teknoloji yeterlikleri ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(26), 186-205.
  • Usta, E. & Korkmaz, Ö. (2010). Öğretmen adaylarının bilgisayar yeterlikleri ve teknoloji kullanımına ilişkin algıları ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 1335-1349.
  • Wang, S. & Vásquez, C. (2012). Web 2.0 and second language learning: What does the research tell us. Calico Journal, 29(3), 412-430.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Genişletilmiş dokuzuncu baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Sınıf Öğretmenliği Öğretim Elemanlarının Web 2.0 Araçlarına Yönelik Görüşleri

Year 2017, Volume: 7 Issue: 2, 456 - 474, 09.06.2017
https://doi.org/10.24315/trkefd.304255

Abstract

Eğitim-öğretim sürecinde
21.yüzyıl yeterlikleri olarak belirlenen becerilerin bireylere kazandırılması
için kullanılan bilişim teknolojilerinden olan Web 2.0 araçlarının eğitimde
kullanılması yaygınlaşmıaktadır. Betimsel nitelikteki bu çalışmanın amacı sınıf
öğretmenliği bölümü öğretim üyelerinin Web 2.0 araçlarına yönelik görüşlerinin
belirlemektir. Türkiye’deki farklı üniversitelerde sınıf öğretmenliği bölümünde
görev yapan 10 (4 Kadın, 6 Erkek) öğretim elemanının katılımıyla
gerçekleştirilen çalışmada, veri toplama aracı olarak açık uçlu sorulardan
oluşan bir çevrimiçi anket formu kullanılmış ve veriler içerik analizi ile
analiz edilmiştir. Araştırmada, öğretim elemanlarının Web 2.0 araçlarının
pedagojik yararları olduğuna inanmalarına rağmen derslerinde Web 2.0 araçlarını
beklenen düzeyde kullanmadıkları sonucuna ulaşılmıştır.
  

References

  • Ahmed, A. M., AbdelAlmuniem, A., & Almabhouh, A. A. (2016). The current use of Web 2.0 tools in university teaching from the perspective of faculty members at the college of education. International Journal of Instruction, 9(1), 179–194. doi:10.12973/iji.2016.9114a
  • Ajjan, H. & Hartshorne, R. (2008). Investigating faculty decisions to adopt Web 2.0 technologies: Theory and empirical tests. The Internet and Higher Education, 11, 71–80. doi:10.1016/j.iheduc.2008.05.002
  • Akkoyunlu, B. & Kurbanoğlu, S. (2003). Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlığı ve bilgisayar öz-yeterlik algıları üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 1-10.
  • Akpınar, Y. (2003). Öğretmenlerin yeni bilgi teknolojileri kullanımında yükseköğretimin etkisi: İstanbul okulları örneği. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2 (2), 79-96.
  • Altun, A. (2008, Mayıs). Yapılandırmacı öğretim sürecinde viki kullanımı. Paper presented at the 8th International Educational Technology Conference, Anadolu University, Eskişehir.
  • Blannin, J. (2015). The role of the teacher in primary school Web 2.0 use. Contemporary Educational Technology, 6(3), 188–205.
  • Brown, R. (2009). Public relations and the social Web: How to use social media and Web 2.0 in communications. NY: Kogan Page Publishers.
  • Çağıltay, K., Yıldırım, S., Aslan, İ., Gök, A., Gürel, G., Karakuş, T., & diğerleri (2007, Şubat). Öğretim teknolojilerinin üniversitede kullanımına yönelik alışkanlıklar ve beklentiler: Betimleyici bir çalışma. Akademik Bilişim Konferansında sunulmuş sözlü bildiri, Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Castells, M. (2011). The rise of the network society: The information age: Economy, society, and culture (Vol. 1). NJ: John Wiley ve Sons.
  • Dabbagh, N. & Kitsantas, A. (2012). Personal Learning Environments, social media, and self-regulated learning: A natural formula for connecting formal and informal learning. The Internet and Higher Education, 15(1), 3-8.
  • Daher, T. & Lazarevic, B. (2014). Emerging instructional technologies: Exploring the extent of faculty use of web 2.0 tools at a midwestern community college. TechTrends: Linking Research ve Practice to Improve Learning, 58(6), 42–50. doi:10.1007/s11528-014-0802-1
  • Ferdig, E., Dawson, K., & Eric, W. (2008). Medical students’and residents’use of online social networking tools: Implications for teaching professionalism in medical education. 15.03.2016 tarihinde http://firstmonday.org/article/view/ 2161/2026 adresinden alınmıştır. doi: 10.5210/fm.v13i9.2161
  • Göktaş, Y., Yıldırım, Z., & Yıldırım, S. (2010). Bilgi ve iletişim teknolojilerinin eğitim fakültelerindeki durumu: Dekanların görüşleri. Eğitim ve Bilim, 33(149), 30-50.
  • Greenhow, C., Robelia, B., & Hughes, J. E. (2009). Learning, teaching, and scholarship in a digital age Web 2.0 and classroom research: What path should we take now?. Educational researcher, 38(4), 246-259.
  • Horzum, M.B. (2010). Öğretmenlerin Web 2.0 araçlarından haberdarlığı, kullanım sıklıkları ve amaçlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7 (1), 603-634.
  • Huang, Y. M., Jeng, Y. L., & Huang, T. C. (2009). An educational mobile blogging system for supporting collaborative learning. Educational Technology and Society, 12(2), 163–175.
  • Kamel Boulos, M. N., & Wheeler, S. (2007). The emerging Web 2.0 social software: an enabling suite of sociable technologies in health and health care education1. Health Information ve Libraries Journal, 24(1), 2-23.
  • Korucu, A. T. & Çakır, H. (2015). Dinamik Web teknolojileri ile geliştirilen işbirlikli öğrenme ortamını kullanan öğretmen adaylarının görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2015(19), 221-254.
  • Korucu, A. T. & Yücel, A. (2015). Bilişim teknolojileri öğretmenlerinin dinamik Web teknolojilerini eğitimde kullanmalarına yönelik görüşleri. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 5(2), 126-152. doi:10,17943/etku.78815.
  • Luo, L. (2010). Web 2.0 integration in information literacy instruction: An overview. The Journal of Academic Librarianship, 36(1), 32-40.
  • Mazurczyk, W., Wendzel, S., Zander, S., Houmansadr, A., & Szczypiorski, K. (2016). Information hiding in communication networks: fundamentals, mechanisms, applications, and countermeasures. NJ: John Wiley ve Sons.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis (2th ed.). CA: Sage.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-343.
  • Tavares, N. J., Chu, D., Ho, S. Y., Chow, K., Siu, F. L. C., & Wong, M. (2012). Developing upper primary students' 21st century skills: Inquiry learning through collaborative teaching and Web 2.0 technology. Hong Kong: Centre for Information Technology in Education, Faculty of Education, The University of Hong Kong.
  • Tekinarslan, T. (2008). Eğitimciler için temel teknoloji yeterlikleri ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(26), 186-205.
  • Usta, E. & Korkmaz, Ö. (2010). Öğretmen adaylarının bilgisayar yeterlikleri ve teknoloji kullanımına ilişkin algıları ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 1335-1349.
  • Wang, S. & Vásquez, C. (2012). Web 2.0 and second language learning: What does the research tell us. Calico Journal, 29(3), 412-430.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Genişletilmiş dokuzuncu baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 28 citations in total.

Details

Journal Section Makaleler
Authors

Agah Tuğrul Korucu

Halit Karalar

Publication Date June 9, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Korucu, A. T., & Karalar, H. (2017). Sınıf Öğretmenliği Öğretim Elemanlarının Web 2.0 Araçlarına Yönelik Görüşleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 456-474. https://doi.org/10.24315/trkefd.304255
AMA Korucu AT, Karalar H. Sınıf Öğretmenliği Öğretim Elemanlarının Web 2.0 Araçlarına Yönelik Görüşleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. July 2017;7(2):456-474. doi:10.24315/trkefd.304255
Chicago Korucu, Agah Tuğrul, and Halit Karalar. “Sınıf Öğretmenliği Öğretim Elemanlarının Web 2.0 Araçlarına Yönelik Görüşleri”. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7, no. 2 (July 2017): 456-74. https://doi.org/10.24315/trkefd.304255.
EndNote Korucu AT, Karalar H (July 1, 2017) Sınıf Öğretmenliği Öğretim Elemanlarının Web 2.0 Araçlarına Yönelik Görüşleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7 2 456–474.
IEEE A. T. Korucu and H. Karalar, “Sınıf Öğretmenliği Öğretim Elemanlarının Web 2.0 Araçlarına Yönelik Görüşleri”, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 7, no. 2, pp. 456–474, 2017, doi: 10.24315/trkefd.304255.
ISNAD Korucu, Agah Tuğrul - Karalar, Halit. “Sınıf Öğretmenliği Öğretim Elemanlarının Web 2.0 Araçlarına Yönelik Görüşleri”. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7/2 (July 2017), 456-474. https://doi.org/10.24315/trkefd.304255.
JAMA Korucu AT, Karalar H. Sınıf Öğretmenliği Öğretim Elemanlarının Web 2.0 Araçlarına Yönelik Görüşleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017;7:456–474.
MLA Korucu, Agah Tuğrul and Halit Karalar. “Sınıf Öğretmenliği Öğretim Elemanlarının Web 2.0 Araçlarına Yönelik Görüşleri”. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 7, no. 2, 2017, pp. 456-74, doi:10.24315/trkefd.304255.
Vancouver Korucu AT, Karalar H. Sınıf Öğretmenliği Öğretim Elemanlarının Web 2.0 Araçlarına Yönelik Görüşleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017;7(2):456-74.

Cited By















Creative Commons License
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 ile lisanslanmıştır.