Bu çalışmada, koklear implantlı okul öncesi çocukların alıcı ve ifade edici dil, bilimsel süreç, işitsel muhakeme ve işlem becerilerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Çalışmaya, 60-72 ay arası 20 koklear implantlı (Kİ) çocuk ve bu çocuklarla yaş ve cinsiyete göre eşleştirilmiş olan 20 normal işiten (Nİ) çocuk dahil edilmiştir. Çocukların alıcı ve ifade edici dil becerileri Türkçe Erken Dil Gelişim Testi (TEDİL), bilimsel süreç becerileri Okul Öncesi Dönem Bilimsel Süreç Beceri Testi (BSBT) ve işitsel muhakeme-işlem becerileri Selçuk İşitsel Muhakeme-İşlem Becerileri Testi (SİMİBT) kullanılarak değerlendirilmiştir. Gruplar arasında alıcı dil ve ifade edici dilde, BSBT ölçme alt testinde SİMİBT genel bilgi, analojik tamamlama, nedensel muhakeme alt testleri ve SİMİBT toplamda istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmuştur. Kİ'li çocukların alıcı dil, ifade edici dil, BSBT ve SİMİBT toplam puanı arasında pozitif yönde ilişki bulunmuştur.
This study aimed to evaluate the receptive language and expressive language, scientific process, auditory reasoning and processing skills of preschool children with cochlear implants. In the study, 20 children with cochlear implants (CI) between 60-72 months and 20 children with normal hearing (NH) who were matched with these children according to age and gender were included. The children's receptive and expressive language skills were evaluated using the Turkish Early Language Development Test (TELD), their scientific process skills were evaluated using the Pre-school Term Scientific Process to Skill Test(TSSP), and their auditory reasoning-processing skills were evaluated using the Selçuk Auditory Reasoning and Processing Skills Test (SARPST). statistically significant difference was found between the groups in the recipient language and expressive language scores, TSSP measuring subtest scores, SARPST general knowledge, analogy completion, causal reasoning subtests scores, and SARPST total score. It was also found that there was a positive and a linear relationship between the 3 tests children with CI.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Audiology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2022 |
Submission Date | June 1, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: 2 |