Research Article
BibTex RIS Cite

Hayat Bilgisi Dersinde Vatanseverlik Değerinin Etkinliklerle Öğretimi

Year 2020, Volume: 2 Issue: 2, 34 - 41, 15.04.2020

Abstract

Araştırmanın amacı, ilkokul 2. sınıf hayat bilgisi dersinde ‘’vatanseverlik’’ değerinin etkinlik temelli öğretim yöntemi ile öğretiminin, vatanseverlik değerini öğrenmeye etkisini incelemektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2019-2020 eğitim öğretim yılında İstanbul ilinde bulunan bir devlet okulundaki 2. sınıf şubesi öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmaya toplam 32 öğrenci katılmıştır. Araştırmada veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen ‘’Yarı Yapılandırılmış Görüşme’’ ile sağlanmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre; öğrencilerin yapılan etkinlikler sonrasında ‘’vatanseverlik’’ ile ilgili kullandıkları ifadelerin, etkinlikler öncesinde kullandıkları ifadelere göre daha çok çeşitlendiği; ‘’vatan ile ilişkili’’ temasına yönelik daha çok kişinin metafor ürettiği görülmektedir. Aynı zamanda, öğrencilerin İstiklal Marşı’na karşı hissettikleri duyguların çeşitlendiği, öğrencilerin hissettiklerini daha güzel ifade edebildikleri görülmüştür. Bu sonuç da öğrencilerin eğitsel etkinliklerle sürece dâhil olmalarının vatanseverlik değerinin öğrenilmesine olumlu etki ettiğini göstermektedir.

References

  • Aktepe, V. (2010). İlköğretim 4. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde ‘’Yardımseverlik’’ Değerinin Etkinlik Temelli Öğretimi ve Öğrencilerin Tutumlarına Etkisi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Ankara.
  • Altunsoy, Y. (2019). Sosyal Bilgiler Dersinde Duygu ve Düşüncelere Saygı Değerinin Etkinlik Temelli Öğretiminin Öğrencilerin Saygı Eğilimine Etkisi. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Erzurum.
  • Avcı, A. A. (2015). Sosyal Bilgiler Dersinde Vatanseverlik Değerinin Kazandırılmasına Yönelik Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri. Kastamonu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Kastamonu.
  • Balat, G., U., Dağal, A. B. (2009). Okul Öncesi Dönemde Değerler Eğitimi Etkinlikleri. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Camci, F. (2012). Aktif Öğrenmeye Dayalı Etkinlik Temelli Öğretimin Öğrencilerin Akademik Becerilerine ve Öğrenme Sürecine Etkisi. Adıyaman Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Adıyaman.
  • Gel, A. I. (2019). 4. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde Tarih Konularının Aktif Öğrenmeye Dayalı Etkinlik Temelli Öğretiminin Tarihsel Düşünme Becerisinin Gelişimine ve Akademik Başarıya Etkisi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Manisa.
  • Gümrükçü, F. (2019). Etkinlik Temelli Öğrenme Yaklaşımının 7. Sınıf Rasyonel Sayılar Konusunda Öğrencilerin Başarısına ve Kalıcılığına Etkisi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Samsun.
  • Gündüz, D. D. (2018). Tarih Öğretmenlerinin Ortaöğretim Öğrencilerine ‘’Vatanseverlik’’ Değerini Öğretirken Kullandıkları Değer Yaklaşımlarının Tespit Edilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Isparta.
  • Güzel Candan, D. ve Ergen, G. (2014). 3. Sınıf Hayat Bilgisi Ders Kitaplarının Temel Evrensel Değerleri İçermesi Bakımından İncelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 134-161.
  • Halstead, J.M. ve Taylor, M.J. (2000). Learning and Teaching about Values: A Review of Recent Research. Cambridge Journal of Education, 30 (2), 169- 202.
  • Kaltakçı Gürel, D., Sak, M., Ünal, Z. Ş., Candaş, Z., Özbek, V., Şen, S. (2017). 1995-2015 Yılları Arasında Türkiye’de Fizik Eğitimine Yönelik Yayınlanan Makalelerin İçerik Analizi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 143-167.
  • Kapkın, B. (2018). Etkinlik Temelli Değerler Eğitimi Programının 5-6 Yaş Çocuklarının Sosyal Becerilerine Etkisinin İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Malatya.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 3-15.
  • Krippendorff, K. (2004). Content Analysis: An Introduction to Its Methodology. New York: Sage Yayıncılık.
  • Kurt, T. (2007). Öğretmenlerin demokrasi, vatandaşlık ve vatanseverlik algılarının nitel olarak incelenmesi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Merey, Z., Karatekin, K., Kuş, Z. (2012). İlköğretimde Vatandaşlık Eğitimi: Karşılaştırmalı Kuramsal Bir Çalışma. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(3), 795-821.
  • Mert Cüce, A. P. (2012). Etkinlik Temelli Matematik Öğretimi Yapılan Sınıf Ortamından Yansımalar: Aksiyon Araştırması. Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Trabzon.
  • Özcel, G. (2019). 3. ve 4. Sınıf Öğrencilerinin ve Sınıf Öğretmenlerinin Vatanseverlik Değerine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli.
  • Ravitch ,D. (2006). Should We Teach Patriotism? Phi Delta Kappan. 87(8), 579-581.
  • Tekin, S. (2019). İlkokul 4. Sınıflarda Etkinlik Temelli Değer Eğitimi Yoluyla Sorumluluk Değerinin Kazandırılması. Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Erzincan.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6.baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Year 2020, Volume: 2 Issue: 2, 34 - 41, 15.04.2020

Abstract

References

  • Aktepe, V. (2010). İlköğretim 4. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde ‘’Yardımseverlik’’ Değerinin Etkinlik Temelli Öğretimi ve Öğrencilerin Tutumlarına Etkisi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Ankara.
  • Altunsoy, Y. (2019). Sosyal Bilgiler Dersinde Duygu ve Düşüncelere Saygı Değerinin Etkinlik Temelli Öğretiminin Öğrencilerin Saygı Eğilimine Etkisi. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Erzurum.
  • Avcı, A. A. (2015). Sosyal Bilgiler Dersinde Vatanseverlik Değerinin Kazandırılmasına Yönelik Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri. Kastamonu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Kastamonu.
  • Balat, G., U., Dağal, A. B. (2009). Okul Öncesi Dönemde Değerler Eğitimi Etkinlikleri. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Camci, F. (2012). Aktif Öğrenmeye Dayalı Etkinlik Temelli Öğretimin Öğrencilerin Akademik Becerilerine ve Öğrenme Sürecine Etkisi. Adıyaman Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Adıyaman.
  • Gel, A. I. (2019). 4. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde Tarih Konularının Aktif Öğrenmeye Dayalı Etkinlik Temelli Öğretiminin Tarihsel Düşünme Becerisinin Gelişimine ve Akademik Başarıya Etkisi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Manisa.
  • Gümrükçü, F. (2019). Etkinlik Temelli Öğrenme Yaklaşımının 7. Sınıf Rasyonel Sayılar Konusunda Öğrencilerin Başarısına ve Kalıcılığına Etkisi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Samsun.
  • Gündüz, D. D. (2018). Tarih Öğretmenlerinin Ortaöğretim Öğrencilerine ‘’Vatanseverlik’’ Değerini Öğretirken Kullandıkları Değer Yaklaşımlarının Tespit Edilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Isparta.
  • Güzel Candan, D. ve Ergen, G. (2014). 3. Sınıf Hayat Bilgisi Ders Kitaplarının Temel Evrensel Değerleri İçermesi Bakımından İncelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 134-161.
  • Halstead, J.M. ve Taylor, M.J. (2000). Learning and Teaching about Values: A Review of Recent Research. Cambridge Journal of Education, 30 (2), 169- 202.
  • Kaltakçı Gürel, D., Sak, M., Ünal, Z. Ş., Candaş, Z., Özbek, V., Şen, S. (2017). 1995-2015 Yılları Arasında Türkiye’de Fizik Eğitimine Yönelik Yayınlanan Makalelerin İçerik Analizi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 143-167.
  • Kapkın, B. (2018). Etkinlik Temelli Değerler Eğitimi Programının 5-6 Yaş Çocuklarının Sosyal Becerilerine Etkisinin İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Malatya.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 3-15.
  • Krippendorff, K. (2004). Content Analysis: An Introduction to Its Methodology. New York: Sage Yayıncılık.
  • Kurt, T. (2007). Öğretmenlerin demokrasi, vatandaşlık ve vatanseverlik algılarının nitel olarak incelenmesi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Merey, Z., Karatekin, K., Kuş, Z. (2012). İlköğretimde Vatandaşlık Eğitimi: Karşılaştırmalı Kuramsal Bir Çalışma. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(3), 795-821.
  • Mert Cüce, A. P. (2012). Etkinlik Temelli Matematik Öğretimi Yapılan Sınıf Ortamından Yansımalar: Aksiyon Araştırması. Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Trabzon.
  • Özcel, G. (2019). 3. ve 4. Sınıf Öğrencilerinin ve Sınıf Öğretmenlerinin Vatanseverlik Değerine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli.
  • Ravitch ,D. (2006). Should We Teach Patriotism? Phi Delta Kappan. 87(8), 579-581.
  • Tekin, S. (2019). İlkokul 4. Sınıflarda Etkinlik Temelli Değer Eğitimi Yoluyla Sorumluluk Değerinin Kazandırılması. Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Erzincan.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6.baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Beyza Karabulut 0000-0003-0784-7928

Mehmet Faik Yılmaz 0000-0002-1006-2470

Mevlüt Gündüz 0000-0001-5823-190X

Publication Date April 15, 2020
Submission Date June 26, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Karabulut, B., Yılmaz, M. F., & Gündüz, M. (2020). Hayat Bilgisi Dersinde Vatanseverlik Değerinin Etkinliklerle Öğretimi. Temel Eğitim, 2(2), 34-41.

24007          Open_Access_logo_with_dark_text_for_contrast%2C_on_transparent_background.png                      240px-Cc-nc.svg.png No APCs or Submission Charges           Copyright.svg Authors Hold Copyright without Restrictions