Research Article
BibTex RIS Cite

Bilim Şenliklerinin 6. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilimleri Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi

Year 2016, Volume: 14 Issue: 1, 23 - 40, 10.01.2017

Abstract

Bu
araştırma, bilim şenliklerinin 6. sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersine
yönelik tutum düzeylerine etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada
yarı deneysel yöntem, kontrol ve deney gruplu deneysel desen kullanılmıştır.
Araştırma 2012-2013 eğitim-öğretim yılı ikinci döneminde 6. sınıf öğrencileri
üzerinde uygulanmış ve 15 hafta sürmüştür. Verilerin toplanmasında “Fen
Bilimleri Dersine Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmanın sonunda
deney grubundaki öğrencilerin fen bilimleri dersine yönelik tutum düzeylerinin
anlamlı seviyede arttığı belirlenmiştir. Ayrıca araştırma tamamlandıktan üç ay
sonra bu artışın korunduğu görülmüştür. Bu sonuçlara dayanarak, ülkemizdeki
okullarda bilim şenlikleri gibi etkinliklerin yaygınlaştırılmasının ve
öğrencilerin bu tür etkinliklere katılımlarının teşvik edilmesinin yararlı
olacağı söylenebilir.

References

  • Abell, S. K.  Lederman, N. G. (2007). Handbook of research on science education. Lawrence Erlbaum Asssociates: N.Jercy.
  • Akçay, S., Yıldırım, H.İ. ve Şensoy, Ö. (2005). İlköğretim 6. Sınıflarda bilgisayar destekli öğretimin öğrencilerin fen bilgisi dersine ve bilgisayara yönelik tutumlarına etkisi. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Denizli.
  • Altıntaş, F. (2014). Doğa ve toprağa yönelik hazırlanan informal öğrenme ortamının ilköğretim öğrencileri üzerine etkileri. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bozdoğan, A. E. (2007). Bilim ve teknoloji müzelerinin fen öğretimindeki yeri ve önemi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bunderson, E. D.  Anderson, T. (1996). Preservice elementary teachers’ attitudes toward their past experience with science fairs. School Science And Mathematics, 96(7), 371-377.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (20. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Camcı S. (2008). Bilim şenliğine katılan ve katılmayan öğrencilerin bilim ve bilim insanlarına yönelik ilgi ve imajlarının karşılaştırılması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2000). Research methods in education. 5th Edition, Routledge/Falmer, Taylor & Francis Group, London.
  • Çavuş, R., Umdu Topsakal, Ü. ve Öztuna Kaplan, A. (2013). İnformal öğrenme ortamlarının çevre bilinci kazandırmasına ilişkin öğretmen görüşleri: Kocaeli bilgi evi örneği. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(1), 15-26.
  • Çaydaş, E. ve Balcıoğulları, A. (2004). İlköğretim altıncı ve yedinci sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersine yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. I. Sosyal Bilimler Eğitimi Kongresi, Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi, İzmir.
  • Ertaş, H., Şen, A.İ. ve Parmaksızoğlu, A. (2011). Okul dışı bilimsel etkinliklerin 9. Sınıf enerji konusunu günlük hayatla ilişkilendirme düzeyine etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi, Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(2), 178-198.
  • George, R. (2006). A Cross-domain analysis of change in students’ attitudes toward science and attitudes about the utility of science, International Journal of Science Education, 28 (6), 571–589.
  • George, D. & Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: a simple guide and reference. (4th edition). Boston: Allyn & Bacon.
  • Hofstein, A. & Rosenfeld, S. (1996). Bridging the gap between formal and informal science learning. Studies in Science Education, 28, 87–112.
  • Kalaycı, Ş. (2008). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. (3. basım). Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Karadeniz, O. ve Ata, B. (2013). Sosyal bilgiler dersinde proje fuarının kullanılmasına ilişkin öğrenci görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sosyal Bilgiler Öğretimi Özel Sayısı, 6 (14), 375-410.
  • Knapp, D. (2000). Memorable experiences of a science field trip. School Science and Mathematics. 100(2), 65-72.
  • Korkmaz, H. (2004). The images of the scientist through the eyes of the Turkish children. Panhandle Science and Mathematics Conference, Canyon, Texas, USA, 25 September 2004.
  • Köklü, N., Büyüköztürk, Ş. ve Çokluk Bökeoğlu, Ö. (2006). Sosyal bilimler için istatistik. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • MEB, (2006). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. http://ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx?islem=1&kno=25 (Erişim: 2016, Nisan 10).
  • MEB, (2013). İlköğretim Kurumları Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 Ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. http://ttkb.meb.gov.tr/www/guncellenen-ogretim-programlari/icerik/151 (Erişim: 2016, Nisan 10).
  • Morgan, C. T. (1995). Tutumlar ve Önyargı. İçinde: S. Karakaş (Ed.), Psikolojiye Giriş. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Psikoloji Bölümü Yayınları.
  • Nadelson, L.S. & Jordan, R.J. (2012). Students attitudes toward an recall of outside day: An environmental science field trip. The Journal of Research, 105, 220- 231.
  • Perry, P. J. (1995). Getting started in science fairs: From planning to judging. Blue Ridge Summit, PA: TAB Books.
  • Rapp, W. (2005). Inquiry-based environments for the inclusion of students with exceptional learning needs. Remedial and Special Education. 26(5), 297–310.
  • Serin, O. (2004). Öğretmen adaylarının problem çözme becerisi ve fene yönelik tutum ile başarıları arasındaki ilişki. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz 2004, İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Sim, J. & Wright, C. (2002). Research in health care: concepts, designs and methods. United Kingdom, Cheltenham: Nelson Thornes Ltd.
  • Şahin, Ş. (2012). Bilim şenliklerinin 10. sınıf öğrencilerinin kimya dersine yönelik tutumlarına olan etkisi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 89-103.
  • Tatar, N. ve Bağrıyanık, K.E. (2012). Opinions of science and technology teachers about outdoor education. İlköğretim Online, 11(4), 883-896.
  • Tepe, D. (1999). Öğrencilerin fen derslerine karşı tutumları ile başarıları arasındaki ilişki. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Turgut, M.F. (1997). Eğitimde ölçme ve değerlendirme metotları. Ankara: Nüve Matbaacılık.
  • Türkmen, H. (2010). İnformal (sınıf-dışı) fen bilgisi eğitimine tarihsel bakış ve eğitimimize entegrasyonu. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(39), 46-59.
  • Wulf, R., Mayhew, L. & Finkelstein, D. (2010). Impact of informal science education on children's attitudes about science. Physics Education Research Conference, 1289, 337-340.
  • Yıldırım, H.İ. (2016). Bilim şenliklerinin ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerilerine etkisi. 25. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 21-24 Nisan, 2016, İstanbul Kültür Üniversitesi, Antalya.
  • Young, T. E. (2000). Science Fair Projects Bring it All Together. Book Report, March/ April, 6-8.
Year 2016, Volume: 14 Issue: 1, 23 - 40, 10.01.2017

Abstract

References

  • Abell, S. K.  Lederman, N. G. (2007). Handbook of research on science education. Lawrence Erlbaum Asssociates: N.Jercy.
  • Akçay, S., Yıldırım, H.İ. ve Şensoy, Ö. (2005). İlköğretim 6. Sınıflarda bilgisayar destekli öğretimin öğrencilerin fen bilgisi dersine ve bilgisayara yönelik tutumlarına etkisi. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Denizli.
  • Altıntaş, F. (2014). Doğa ve toprağa yönelik hazırlanan informal öğrenme ortamının ilköğretim öğrencileri üzerine etkileri. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bozdoğan, A. E. (2007). Bilim ve teknoloji müzelerinin fen öğretimindeki yeri ve önemi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bunderson, E. D.  Anderson, T. (1996). Preservice elementary teachers’ attitudes toward their past experience with science fairs. School Science And Mathematics, 96(7), 371-377.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (20. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Camcı S. (2008). Bilim şenliğine katılan ve katılmayan öğrencilerin bilim ve bilim insanlarına yönelik ilgi ve imajlarının karşılaştırılması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2000). Research methods in education. 5th Edition, Routledge/Falmer, Taylor & Francis Group, London.
  • Çavuş, R., Umdu Topsakal, Ü. ve Öztuna Kaplan, A. (2013). İnformal öğrenme ortamlarının çevre bilinci kazandırmasına ilişkin öğretmen görüşleri: Kocaeli bilgi evi örneği. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(1), 15-26.
  • Çaydaş, E. ve Balcıoğulları, A. (2004). İlköğretim altıncı ve yedinci sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersine yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. I. Sosyal Bilimler Eğitimi Kongresi, Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi, İzmir.
  • Ertaş, H., Şen, A.İ. ve Parmaksızoğlu, A. (2011). Okul dışı bilimsel etkinliklerin 9. Sınıf enerji konusunu günlük hayatla ilişkilendirme düzeyine etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi, Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(2), 178-198.
  • George, R. (2006). A Cross-domain analysis of change in students’ attitudes toward science and attitudes about the utility of science, International Journal of Science Education, 28 (6), 571–589.
  • George, D. & Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: a simple guide and reference. (4th edition). Boston: Allyn & Bacon.
  • Hofstein, A. & Rosenfeld, S. (1996). Bridging the gap between formal and informal science learning. Studies in Science Education, 28, 87–112.
  • Kalaycı, Ş. (2008). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. (3. basım). Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Karadeniz, O. ve Ata, B. (2013). Sosyal bilgiler dersinde proje fuarının kullanılmasına ilişkin öğrenci görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sosyal Bilgiler Öğretimi Özel Sayısı, 6 (14), 375-410.
  • Knapp, D. (2000). Memorable experiences of a science field trip. School Science and Mathematics. 100(2), 65-72.
  • Korkmaz, H. (2004). The images of the scientist through the eyes of the Turkish children. Panhandle Science and Mathematics Conference, Canyon, Texas, USA, 25 September 2004.
  • Köklü, N., Büyüköztürk, Ş. ve Çokluk Bökeoğlu, Ö. (2006). Sosyal bilimler için istatistik. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • MEB, (2006). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. http://ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx?islem=1&kno=25 (Erişim: 2016, Nisan 10).
  • MEB, (2013). İlköğretim Kurumları Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 Ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. http://ttkb.meb.gov.tr/www/guncellenen-ogretim-programlari/icerik/151 (Erişim: 2016, Nisan 10).
  • Morgan, C. T. (1995). Tutumlar ve Önyargı. İçinde: S. Karakaş (Ed.), Psikolojiye Giriş. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Psikoloji Bölümü Yayınları.
  • Nadelson, L.S. & Jordan, R.J. (2012). Students attitudes toward an recall of outside day: An environmental science field trip. The Journal of Research, 105, 220- 231.
  • Perry, P. J. (1995). Getting started in science fairs: From planning to judging. Blue Ridge Summit, PA: TAB Books.
  • Rapp, W. (2005). Inquiry-based environments for the inclusion of students with exceptional learning needs. Remedial and Special Education. 26(5), 297–310.
  • Serin, O. (2004). Öğretmen adaylarının problem çözme becerisi ve fene yönelik tutum ile başarıları arasındaki ilişki. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz 2004, İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Sim, J. & Wright, C. (2002). Research in health care: concepts, designs and methods. United Kingdom, Cheltenham: Nelson Thornes Ltd.
  • Şahin, Ş. (2012). Bilim şenliklerinin 10. sınıf öğrencilerinin kimya dersine yönelik tutumlarına olan etkisi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 89-103.
  • Tatar, N. ve Bağrıyanık, K.E. (2012). Opinions of science and technology teachers about outdoor education. İlköğretim Online, 11(4), 883-896.
  • Tepe, D. (1999). Öğrencilerin fen derslerine karşı tutumları ile başarıları arasındaki ilişki. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Turgut, M.F. (1997). Eğitimde ölçme ve değerlendirme metotları. Ankara: Nüve Matbaacılık.
  • Türkmen, H. (2010). İnformal (sınıf-dışı) fen bilgisi eğitimine tarihsel bakış ve eğitimimize entegrasyonu. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(39), 46-59.
  • Wulf, R., Mayhew, L. & Finkelstein, D. (2010). Impact of informal science education on children's attitudes about science. Physics Education Research Conference, 1289, 337-340.
  • Yıldırım, H.İ. (2016). Bilim şenliklerinin ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerilerine etkisi. 25. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 21-24 Nisan, 2016, İstanbul Kültür Üniversitesi, Antalya.
  • Young, T. E. (2000). Science Fair Projects Bring it All Together. Book Report, March/ April, 6-8.
There are 35 citations in total.

Details

Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Halil İbrahim Yıldırım

Önder Şensoy

Publication Date January 10, 2017
Submission Date May 5, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 14 Issue: 1

Cite

APA Yıldırım, H. İ., & Şensoy, Ö. (2017). Bilim Şenliklerinin 6. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilimleri Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 14(1), 23-40.

The Journal of Turkish Educational Sciences is published by Gazi University.