In this study, it was aimed to examine the views of primary school mathematics teacher candidates who experienced the distance education model during the pandemic process. In the research, opinions were taken from teacher candidates who have experience in distance, face-to-face and hybrid education due to Covid-19. The study was carried out with the descriptive model, one of the quantitative research methods. The research sample consists of a total of 131 mathematics teacher candidates who were experienced distance and hybrid education between the years 2020-2022. The "Views Regarding Distance Education" scale was used as a data collection tool. The obtained data were analyzed using one-way ANOVA and Tukey test. The study results show that the prospective teachers who begin their education with hybrid education model, find distance education effective, even if they find it instructive. In addition, it shows that pre-service teachers who continue their education with distance and hybrid education after beginning their education with face-to-face teaching find distance education both effective and instructive. It has been determined that the teacher candidates who began the learning process with distance education and continued with the hybrid education model differed considerably from the other groups in terms of effectiveness and teaching. They evaluated this process more negatively. The results indicate that distance education provides an efficient and effective learning environment when adaptation can be achieved.
Covid-19 hybrid education primary school mathematics teacher candidates pandemic distance education
Bu çalışmada pandemi sürecinde uzaktan eğitim modelini deneyimleyen ilköğretim matematik öğretmen adaylarının uzaktan eğitime yönelik görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada Covid-19 sebebiyle uzaktan, yüz yüze ve hibrit eğitime ilişkin deneyime sahip öğretmen adaylarından görüş alınmıştır. Çalışma nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeliyle yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemini 2020-2022 yılları arasında uzaktan ve hibrit eğitim yoluyla öğrenim gören toplam 131 ilköğretim matematik öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Uzaktan Eğitime Yönelik Görüşler” ölçeği kullanılmıştır. Ulaşılan veriler tek yönlü ANOVA ve Tukey testi kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışma sonuçları hibrit eğitim ile öğrenime başlayan öğretmen adaylarının uzaktan eğitimi öğretici bulsalar dahi etkili bulmadıklarını göstermektedir. Bunun yanısıra yüz yüze eğitimle öğrenime başladıktan sonra uzaktan ve hibrit eğitimle öğrenime devam eden öğretmen adaylarının uzaktan eğitimi hem etkili hem de öğretici bulduklarını göstermektedir. Öğrenim sürecine uzaktan eğitimle başlayıp hibrit eğitim modeliyle devam eden öğretmen adaylarının ise etkililik ve öğreticilik boyutlarında diğer gruplardan oldukça farklılaştığı ve bu süreci daha negatif değerlendirdikleri tespit edilmiştir. Sonuçlar uzaktan eğitimin adaptasyon sağlanabildiğinde verimli ve etkili öğrenme ortamı sağladığına işaret etmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 26, 2023 |
Publication Date | June 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 3 Issue: 1 |