This study aims at examining the variables that explain preservice teachers' attitudes towards refugees. This study investigates whether the perception of social justice, personal sense of uniqueness, and gender are predictors of attitudes towards refugees within this scope. Participants in this study were 221 preservice teachers studying at various universities in Turkey. The data were collected by applying the Attitudes towards Asylum-Seekers Scale, Social Justice Scale, and Personal Sense of Uniqueness Scale. Data analysis is carried out using stepwise regression analysis. The results showed that attitude towards refugees was positively predicted by the perception of social justice, negatively by a personal sense of uniqueness and gender (in favor of males). The findings are discussed in the context of changing teacher competencies and the responsibilities of teacher education institutions.
attitude towards refugees perception of social justice personal sense of uniqueness preservice teachers
Bu çalışmada öğretmen adaylarının mültecilere yönelik tutumlarını açıklayan değişkenlerin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda çalışmada sosyal adalet ve kişisel biriciklik algısı ile cinsiyetin mültecilere yönelik tutumun yordayıcısı olup olmadığı incelenmiştir. Çalışmanın katılımcılarını, Türkiye’nin iki farklı üniversitesinde öğrenim gören 221 öğretmen adayı oluşturmuştur. Veriler Sığınmacılara Yönelik Tutum Ölçeği, Sosyal Adalet Ölçeği ve Kişisel Biriciklik Algısı Ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin analizi, temel olarak aşamalı regresyon analizi ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın bulguları mültecilere yönelik tutumun sosyal adalet algısı tarafından olumlu, kişisel biriciklik algısı ve cinsiyet (erkekler lehine) tarafından olumsuz olarak yordandığını göstermiştir. Elde edilen bulgular değişen öğretmen yeterlikleri ve öğretmen eğitimi veren kurumların sorumlulukları bağlamında tartışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 14, 2021 |
Submission Date | June 5, 2020 |
Acceptance Date | August 26, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 51 |