İşitme kayıplı bir çocuğun çeşitli bağlamlarda kullandığı
iletişimsel işlevlerin incelenmesini amaçlayan bu araştırma durum çalışması
olarak desenlenmiştir. Araştırmanın
verileri çeşitli bağlamlarda gerçekleşen doğal etkileşimlerin gözlemlerinin
video kamera ile kayıtları, anne ile yapılan görüşmeler, araştırmacı
günlükleri, ürünler ve belge incelemeler yoluyla toplanmıştır. Toplanan veriler
gerektiğinde tümevarımsal gerektiğinde de betimsel olarak analiz edilmiştir.
Araştırmada bağlamın çeşitlendirilmesine dikkat edilerek 6 gözlem yapılmıştır.
Yine bağlamın çeşitlendirilmesine, etkileşimlerin doğallığına dikkat edilerek
2., 4. ve 6. gözlemler temsili teyp olarak kabul edilmiştir. Temsili teyp
olarak kabul edilen video kayıtları farklı araştırmacılar tarafından daha
önceden hazırlanmış olan iletişimsel işlev tanımlamaları incelenerek bu
araştırmadan alınan örneklerle düzenlenen iletişimsel işlev tanımlamaları
kontrol listesine göre betimsel olarak analiz edilmiştir. Analiz sonucunda
çocuğun 14 farklı iletişimsel işlevi sergilediği görülmüştür. Araştırmanın
bulguları işitme kayıplı çocuğun işiten çocuklar gibi çeşitli doğal bağlamlarda
iletişimsel işlevler sergilediğini ve diğer araştırmalarla uyumlu bir şekilde
işitme kayıplı çocuğun sözel ve/veya sözel olmayan şekillerde iletişimsel
işlevlerini kullandığını göstermiştir. Araştırma sonuçları alan yazın temel
alınarak tartışılmıştır ve kullanılan iletişimsel işlev türü ile kullanım
sıklıklarının bağlamın ve etkileşimin özellikleriyle ilgili olduğu sonucu
çıkarılmıştır. Araştırmanın işitme kayıplı çocuk aile ve öğretmenlerine
iletişimsel işlevlerin kullanımı ile ilgili yol gösterici olacağı
düşünülmektedir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | July 27, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 18 Issue: 03 |
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.