BibTex RIS Cite

THE RELATIONSHIP BETWEEN SECONDARY STUDENTS' BELIEFS ON MATHEMATYCAL PROBLEM SOLVYNG AND MATHEMATYCAL SELF-EFFICACY PERCEPTION AND THEIR ACHIEVEMENT IN ROUTINE AND NON-ROUNTINE PROBLEMS

Year 2012, Volume: 7 Issue: 1, 50 - 61, 01.02.2012

Abstract

The aim of the study is to determine the relationship between the students' beliefs and self-efficacy perception on problem solving and their achievement in routine and non-routine problems. In accordance with this purpose, the achievement tests including routine and non-routine problems were performed to the 63 tenth grade students studying in different schools with the help of self-efficacy perception on mathematics and the beliefs in problem solving. As a result of the study, it has been reached that there is a significant relationship in a positive way between students' beliefs in problem solving and achievement in non-routine problems but there is not a significant relationship between students' beliefs in problem solving and their achievement in routine problems. In addition ,there is not a significant relationship between students' self-efficacy perception on mathematics and their achievement in routine and non routine problems.

ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZMEYE YÖNELİK İNANÇ VE ÖZ-YETERLİLİK ALGILARI İLE RUTİN VE RUTİN OLMAYAN PROBLEMLERDEKİ BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Year 2012, Volume: 7 Issue: 1, 50 - 61, 01.02.2012

Abstract

Bu
çalışmada, öğrencilerin öz-yeterlilik algıları ve problem çözmeye yönelik
inançları ile rutin ve rutin olmayan problemlerdeki başarıları arasındaki ilişkinin
belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, farklı okul türlerinde
öğrenim gören 63 onuncu sınıf öğrencisine problem çözmeye yönelik inanç ve matematiğe
karşı öz-yeterlilik algısı ölçeği ile rutin ve rutin olmayan problemlere
yönelik başarı testleri uygulanmıştır.
Yapılan çalışmanın sonucunda, öğrencilerin problem
çözmeye yönelik inançları ile rutin olmayan problemlerdeki başarıları arasında
pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu görülürken, problem çözmeye yönelik
inançları ile rutin problemlerdeki başarıları arasında istatistiksel olarak
anlamlı bir ilişki olmadığı görülmüştür. Ayrıca, öğrencilerin matematiğe karşı
öz-yeterlilik algıları ile rutin ve rutin olmayan problemlerdeki başarıları
arasında da istatistiksel olarak anlamlı bir ilişkiye rastlanmamıştır. 

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Educational Sciences
Authors

Duygu Taşkın

Funda Aydın This is me

Bülent Güven This is me

Elif Akşan This is me

Publication Date February 1, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Taşkın, D., Aydın, F., Güven, B., Akşan, E. (2012). ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZMEYE YÖNELİK İNANÇ VE ÖZ-YETERLİLİK ALGILARI İLE RUTİN VE RUTİN OLMAYAN PROBLEMLERDEKİ BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Education Sciences, 7(1), 50-61. https://doi.org/10.12739/10.12739
AMA Taşkın D, Aydın F, Güven B, Akşan E. ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZMEYE YÖNELİK İNANÇ VE ÖZ-YETERLİLİK ALGILARI İLE RUTİN VE RUTİN OLMAYAN PROBLEMLERDEKİ BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. NWSA. February 2012;7(1):50-61. doi:10.12739/10.12739
Chicago Taşkın, Duygu, Funda Aydın, Bülent Güven, and Elif Akşan. “ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZMEYE YÖNELİK İNANÇ VE ÖZ-YETERLİLİK ALGILARI İLE RUTİN VE RUTİN OLMAYAN PROBLEMLERDEKİ BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ”. Education Sciences 7, no. 1 (February 2012): 50-61. https://doi.org/10.12739/10.12739.
EndNote Taşkın D, Aydın F, Güven B, Akşan E (February 1, 2012) ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZMEYE YÖNELİK İNANÇ VE ÖZ-YETERLİLİK ALGILARI İLE RUTİN VE RUTİN OLMAYAN PROBLEMLERDEKİ BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Education Sciences 7 1 50–61.
IEEE D. Taşkın, F. Aydın, B. Güven, and E. Akşan, “ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZMEYE YÖNELİK İNANÇ VE ÖZ-YETERLİLİK ALGILARI İLE RUTİN VE RUTİN OLMAYAN PROBLEMLERDEKİ BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ”, NWSA, vol. 7, no. 1, pp. 50–61, 2012, doi: 10.12739/10.12739.
ISNAD Taşkın, Duygu et al. “ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZMEYE YÖNELİK İNANÇ VE ÖZ-YETERLİLİK ALGILARI İLE RUTİN VE RUTİN OLMAYAN PROBLEMLERDEKİ BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ”. Education Sciences 7/1 (February 2012), 50-61. https://doi.org/10.12739/10.12739.
JAMA Taşkın D, Aydın F, Güven B, Akşan E. ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZMEYE YÖNELİK İNANÇ VE ÖZ-YETERLİLİK ALGILARI İLE RUTİN VE RUTİN OLMAYAN PROBLEMLERDEKİ BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. NWSA. 2012;7:50–61.
MLA Taşkın, Duygu et al. “ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZMEYE YÖNELİK İNANÇ VE ÖZ-YETERLİLİK ALGILARI İLE RUTİN VE RUTİN OLMAYAN PROBLEMLERDEKİ BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ”. Education Sciences, vol. 7, no. 1, 2012, pp. 50-61, doi:10.12739/10.12739.
Vancouver Taşkın D, Aydın F, Güven B, Akşan E. ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZMEYE YÖNELİK İNANÇ VE ÖZ-YETERLİLİK ALGILARI İLE RUTİN VE RUTİN OLMAYAN PROBLEMLERDEKİ BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. NWSA. 2012;7(1):50-61.