BibTex RIS Cite

-

Year 2015, Issue: 31, 330 - 344, 27.01.2015
https://doi.org/10.14781/mcd.62110

Abstract

The aim of this research is to get to know the environment and make 10th grade students aware of the environment as a result of geography and also to measure their levels of perception. In this respect, 250 10th grade students selected from 5 schools in Bağcılar district in İstanbul were surveyed to get the data about their knowledge of environment. The research data were analysed via MsExcel program and the descriptive statistical techniques were used. As a result of the research findings showed that the geography curriculum in terms of recognize the environment where we live in and its contribution to make students aware of the environment was at an average level. According to the findings, the rate of girls and boys, weekly class hours, school variety, the students’ interest in class, the subjects in the curriculum delivery format and frequency, the insufficiency of class material, environmental differences where students live, are factors that make the significant difference on the research results

References

  • Aydın, F., Coşkun, M., ve Kaya, H. (2010). Ticaret Meslek Lisesi Öğrencilerinin Coğrafya Dersine Yönelik Tutumları (Elbistan Örneği). Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S:1, 183-203.
  • Davis, J. (1998). Young Children, Environmental Education and The Future. N. Graves içinde, Education and The Environment (s. 141-154). London: World Education Fellowship.
  • Demirkaya, H. (2006). Çevre Eğitiminin Türkiye’deki Coğrafya Programları İçerisindeki Yeri ve Çevre Eğitimine Yönelik Yeni Yaklaşımlar. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. C:16 Sayı:1, 207-222.
  • Erol, G. H., ve Gezer, K. (2006). Prospective of Elementary School Teachers’ Attitudes Toward Environment and Environmental Problems. International Journal of Environmental and Science Education, 1 (1),, 65-77.
  • Geçit, Y., ve Gencer, G. (2011). Sınıf Öğretmenliği Bölümü 1.Sınıf Öğrencilerinin Çöl Algıları (Rize Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği). 5. Sosyal Bilimler Eğitimi Kongresi, 13-16 Ekim, Gazi Üniversitesi. Ankara.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 25.Basım.
  • Karatekin, K., ve Aksoy, B. (2012). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Çevre Okuryazarlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 7/1 Winter, 1423-1438.
  • Kızılçaoğlu, A. (2006). Coğrafya Dersi Öğretim Programı Hakkında Düşünceler. Balıkersir Üniversitesi S.B.E. Dergisi C:9, 1-19. Koçman, A. (1999). Cumhuriyet Döneminde Yüksek Öğretim Kurumlarında Coğrafya Öğretimi ve Sorunları. Ege Coğrafya Dergisi, 1-14.
  • MEB. (2011). Coğrafya Dersi Öğretim Programı. Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Meydan, A., ve Doğu, S. (2008). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Çevre Sorunları Hakkındaki Görüşlerinin Bazı Değişkenlere Göre Değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:26, 267-677.
  • Oğuz, D., Çakcı, I., ve Kavas, S. (2011). Yüksek Öğretimde Öğrencilerin Çevre Bilinci. SDÜ Orman Fakültesi Dergisi S:12, 34-39.
  • Özdemir, O., Yıldız, A., Ocaktan, E., ve Sarışen, Ö. (2004). Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Çevre Sorunları Konusundaki Farkındalık ve Duyarlılıkları. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası, Cilt: 57, Sayı:3, 117-127.
  • Özey, R. (2008). Günümüz Dünya Sorunları. İstanbul: Aktif Yayınları
  • Sekin, S., ve Ünlü, M. (2002). Coğrafya dersinin Temel Öğretim Sorunları. Marmara Coğrafya Dergisi Sayı:5, 43-53.
  • Tekgöz, G., Şahin, E., ve Ertepınar, H. (2010). Çevre Okuryazarlığı, Öğretmen Adayları ve Sürdürülebilir Bir Gelecek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:39, 307-320.
  • Turan, İ. (2002). Lise Coğrafya Derslerinde Kavram ve Terim Öğretimi ile İlgili Sorunlar. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt: 22, Sayı: 2, 67-84.
  • Yalçınkaya, E. (2012). İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Çevre Sorunları Farkındalık Düzeyleri. Marmara Coğrafya Dergisi Sayı: 25, 137-151.
  • Yılmaz, A., Morgil, İ., Aktug, P., ve Göbekli, İ. (2002). Ortaöğretim ve Üniversite Öğrencilerinin Çevre, Çevre Kavramları ve Sorunları Konusundaki Bilgileri ve Öneriler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, No:72, 156-162.
  • Yurttaş, G. D., ve Sülün, Y. (2010). What are the most important environmental problems according to the second grade primary school students? Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 1605-1609.

ORTAÖĞRETİM COĞRAFYA DERSİ 10.SINIF MÜFREDATININ YAŞADIĞIMIZ ÇEVREYİ TANIMAYA KATKISININ İNCELENMESİ

Year 2015, Issue: 31, 330 - 344, 27.01.2015
https://doi.org/10.14781/mcd.62110

Abstract

Bu çalışmada çevreyi tanıma ve çevre bilincini oluşturma açısından 10.
sınıf öğrencilerinin coğrafya dersleri sonucunda; çevre hakkındaki kavram
algıları ve çevre bilgi düzeyleri ölçülmeye çalışılmıştır. Bu amaç doğrultusunda
2011-2012 öğretim yılında İstanbul ili Bağcılar ilçesi beş ortaöğretim
kurumunda 250 onuncu sınıf öğrencisinin coğrafya dersi sonucundaki çevre
bilgi düzeyleri anket yardımıyla incelenmiştir. Toplanan verilerin analizinde
MsExcel programı ve betimsel istatistikler kullanılmıştır.
Çalışma neticesinde öğrencilerin vermiş olduğu cevaplar, coğrafya
dersi müfredatının yaşadığımız çevreyi tanımaya ve çevre bilinci oluşmasına
katkısının ortalama bir seviyede olduğunu göstermiştir. Verilen cevaplarda kız
ve erkek öğrenci oranı, haftalık ders saati sayısı, okul türü, derse olan ilgi, konu
ve kazanımların müfredattaki veriliş biçimi ve sıklığı, görsel materyallerin
yetersizliği ve öğrencilerin yaşadığı çevre farklılığı en etken unsurlar olduğu
göze çarpmıştır.

References

  • Aydın, F., Coşkun, M., ve Kaya, H. (2010). Ticaret Meslek Lisesi Öğrencilerinin Coğrafya Dersine Yönelik Tutumları (Elbistan Örneği). Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S:1, 183-203.
  • Davis, J. (1998). Young Children, Environmental Education and The Future. N. Graves içinde, Education and The Environment (s. 141-154). London: World Education Fellowship.
  • Demirkaya, H. (2006). Çevre Eğitiminin Türkiye’deki Coğrafya Programları İçerisindeki Yeri ve Çevre Eğitimine Yönelik Yeni Yaklaşımlar. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. C:16 Sayı:1, 207-222.
  • Erol, G. H., ve Gezer, K. (2006). Prospective of Elementary School Teachers’ Attitudes Toward Environment and Environmental Problems. International Journal of Environmental and Science Education, 1 (1),, 65-77.
  • Geçit, Y., ve Gencer, G. (2011). Sınıf Öğretmenliği Bölümü 1.Sınıf Öğrencilerinin Çöl Algıları (Rize Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği). 5. Sosyal Bilimler Eğitimi Kongresi, 13-16 Ekim, Gazi Üniversitesi. Ankara.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 25.Basım.
  • Karatekin, K., ve Aksoy, B. (2012). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Çevre Okuryazarlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 7/1 Winter, 1423-1438.
  • Kızılçaoğlu, A. (2006). Coğrafya Dersi Öğretim Programı Hakkında Düşünceler. Balıkersir Üniversitesi S.B.E. Dergisi C:9, 1-19. Koçman, A. (1999). Cumhuriyet Döneminde Yüksek Öğretim Kurumlarında Coğrafya Öğretimi ve Sorunları. Ege Coğrafya Dergisi, 1-14.
  • MEB. (2011). Coğrafya Dersi Öğretim Programı. Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Meydan, A., ve Doğu, S. (2008). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Çevre Sorunları Hakkındaki Görüşlerinin Bazı Değişkenlere Göre Değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:26, 267-677.
  • Oğuz, D., Çakcı, I., ve Kavas, S. (2011). Yüksek Öğretimde Öğrencilerin Çevre Bilinci. SDÜ Orman Fakültesi Dergisi S:12, 34-39.
  • Özdemir, O., Yıldız, A., Ocaktan, E., ve Sarışen, Ö. (2004). Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Çevre Sorunları Konusundaki Farkındalık ve Duyarlılıkları. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası, Cilt: 57, Sayı:3, 117-127.
  • Özey, R. (2008). Günümüz Dünya Sorunları. İstanbul: Aktif Yayınları
  • Sekin, S., ve Ünlü, M. (2002). Coğrafya dersinin Temel Öğretim Sorunları. Marmara Coğrafya Dergisi Sayı:5, 43-53.
  • Tekgöz, G., Şahin, E., ve Ertepınar, H. (2010). Çevre Okuryazarlığı, Öğretmen Adayları ve Sürdürülebilir Bir Gelecek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:39, 307-320.
  • Turan, İ. (2002). Lise Coğrafya Derslerinde Kavram ve Terim Öğretimi ile İlgili Sorunlar. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt: 22, Sayı: 2, 67-84.
  • Yalçınkaya, E. (2012). İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Çevre Sorunları Farkındalık Düzeyleri. Marmara Coğrafya Dergisi Sayı: 25, 137-151.
  • Yılmaz, A., Morgil, İ., Aktug, P., ve Göbekli, İ. (2002). Ortaöğretim ve Üniversite Öğrencilerinin Çevre, Çevre Kavramları ve Sorunları Konusundaki Bilgileri ve Öneriler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, No:72, 156-162.
  • Yurttaş, G. D., ve Sülün, Y. (2010). What are the most important environmental problems according to the second grade primary school students? Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 1605-1609.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language tr;
Journal Section Makaleler
Authors

Ziya İnce

Publication Date January 27, 2015
Published in Issue Year 2015 Issue: 31

Cite

APA İnce, Z. (2015). ORTAÖĞRETİM COĞRAFYA DERSİ 10.SINIF MÜFREDATININ YAŞADIĞIMIZ ÇEVREYİ TANIMAYA KATKISININ İNCELENMESİ. Marmara Coğrafya Dergisi(31), 330-344. https://doi.org/10.14781/mcd.62110
AMA İnce Z. ORTAÖĞRETİM COĞRAFYA DERSİ 10.SINIF MÜFREDATININ YAŞADIĞIMIZ ÇEVREYİ TANIMAYA KATKISININ İNCELENMESİ. Marmara Coğrafya Dergisi. January 2015;(31):330-344. doi:10.14781/mcd.62110
Chicago İnce, Ziya. “ORTAÖĞRETİM COĞRAFYA DERSİ 10.SINIF MÜFREDATININ YAŞADIĞIMIZ ÇEVREYİ TANIMAYA KATKISININ İNCELENMESİ”. Marmara Coğrafya Dergisi, no. 31 (January 2015): 330-44. https://doi.org/10.14781/mcd.62110.
EndNote İnce Z (January 1, 2015) ORTAÖĞRETİM COĞRAFYA DERSİ 10.SINIF MÜFREDATININ YAŞADIĞIMIZ ÇEVREYİ TANIMAYA KATKISININ İNCELENMESİ. Marmara Coğrafya Dergisi 31 330–344.
IEEE Z. İnce, “ORTAÖĞRETİM COĞRAFYA DERSİ 10.SINIF MÜFREDATININ YAŞADIĞIMIZ ÇEVREYİ TANIMAYA KATKISININ İNCELENMESİ”, Marmara Coğrafya Dergisi, no. 31, pp. 330–344, January 2015, doi: 10.14781/mcd.62110.
ISNAD İnce, Ziya. “ORTAÖĞRETİM COĞRAFYA DERSİ 10.SINIF MÜFREDATININ YAŞADIĞIMIZ ÇEVREYİ TANIMAYA KATKISININ İNCELENMESİ”. Marmara Coğrafya Dergisi 31 (January 2015), 330-344. https://doi.org/10.14781/mcd.62110.
JAMA İnce Z. ORTAÖĞRETİM COĞRAFYA DERSİ 10.SINIF MÜFREDATININ YAŞADIĞIMIZ ÇEVREYİ TANIMAYA KATKISININ İNCELENMESİ. Marmara Coğrafya Dergisi. 2015;:330–344.
MLA İnce, Ziya. “ORTAÖĞRETİM COĞRAFYA DERSİ 10.SINIF MÜFREDATININ YAŞADIĞIMIZ ÇEVREYİ TANIMAYA KATKISININ İNCELENMESİ”. Marmara Coğrafya Dergisi, no. 31, 2015, pp. 330-44, doi:10.14781/mcd.62110.
Vancouver İnce Z. ORTAÖĞRETİM COĞRAFYA DERSİ 10.SINIF MÜFREDATININ YAŞADIĞIMIZ ÇEVREYİ TANIMAYA KATKISININ İNCELENMESİ. Marmara Coğrafya Dergisi. 2015(31):330-44.