Research Article
BibTex RIS Cite

ORTAOKUL 8.SINIF ÖĞRENCİLERİNİN TAM SAYILARDA TAM SAYI KUVVETİ DEĞERLERİNİN HESAPLANMASINDAKİ KAVRAM YANILGILARININ BELİRLENMESİ

Year 2024, Issue: 69, 1 - 23, 31.01.2024
https://doi.org/10.21764/maeuefd.1164503

Abstract

Bu araştırmanın amacı ortaokul 8.sınıf öğrencilerinin tam sayılarda tam sayı kuvveti değerlerinin hesaplanmasındaki kavram yanılgılarının belirlenmesidir. Bu çalışma nitel araştırma yöntemi çerçevesinde desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 eğitim öğretim yılında Nevşehir il merkezinde öğrenim gören 70 tane 8.sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri araştırmacıların hazırladığı Tam Sayıların Tam Sayı Kuvveti Değerlerinin Hesaplanması Testi’nin öğrencilere uygulanması ile toplanmıştır. Testin soruları hazırlanırken alan uzmanlarının görüşleri dikkate alınarak benzer üslü ifadelerin değerlerinin hesaplanması sorulmuştur. Böylece öğrencilerin hatalı cevapları ve kavram yanılgısı olan cevapları ayırt edilmiştir. Verilerin analizinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Cevaplar ayrıntılı bir şekilde incelenerek ne tür kavram yanılgılarının oluştuğu gösterilmiştir. Çalışma sonucunda öğrencilerin üslü ifadenin değerini hesaplamada, sıfırıncı kuvvetin değerinin hesaplanmasında, tabanın veya kuvvetin negatif olduğu durumlarda çeşitli kavram yanılgılarına sahip oldukları görülmüştür. Araştırma sonuçlarına dayanarak öğretmenlere örnekler çözülürken görülmesi muhtemel kavram yanılgılarının üzerinde durmaları ve neden doğru olmadıklarını dayanaklarıyla açıklamaları önerilebilir.

References

  • Altunışık, R. Coşkun, R. Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2010). Sosyal bilimlerde araştırma Yöntemleri spss uygulamalı. Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Altun, M. (2008). İlköğretim ikinci kademe (6,7ve8. sınıflarda) matematik öğretimi. (6.Baskı). Bursa: Aktüel Yayıncılık.
  • Ayas, A. Köse, S. ve Taş, E. (2003). Bilgisayar destekli öğretimin kavram yanılgıları üzerine etkisi: Fotosentez. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(14),106-112.
  • Aydın, A. (2011). Fen bilgisi öğretmenliği öğrencilerinin bazı matematik kavramlarına yönelik hatalarının ve bilgi eksiklerinin tespit edilmesi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 13(1), 78-87.
  • Aydoğdu M., Tutak T ve Göçük Ş. (2020). Sekizinci sınıf öğrencilerinin üslü sayılar ile köklü sayılar konularındaki kavram yanılgılarının belirlenmesi. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi 6(3), 240-257.
  • Baki, A. (2008). Kuramdan uygulamaya matematik eğitimi. Ankara: Harf Yayınları.
  • Cengiz, Ö. M. (2006). Reel sayıların öğretiminde bir kısım ortaöğretim öğrencilerinin yanılgıları ve yanlışları üzerine bir çalışma. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Christou, C., Pantazi, D. & Zachariades, T. (2007). Secondary school students’ levels of understanding in computing exponents. Journal of Mathematical Behavior, 26, 301–311.
  • Cornu, B.(1991). Limits. In D. Tall (Ed.),Advanced Mathematical Thinking. Boston: Kluwer.
  • Crider, M. R. (1998). The effects of using ‘spliting’ multiplicative structures on students’ understanding of integer exponents. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Texas A&M Üniversitesi.
  • Duatepe-Paksu, A. (2008). Üslü ve köklü sayılar konularındaki öğrenme güçlükleri. M. F Özmantar, E. Bingölbali & H. Akkoç (Ed.), Matematiksel kavram yanılgıları ve çözüm önerileri (s. 9-39). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Ecevit, T. ve Şimşek, P Ö. (2017). Öğretmenlerin fen kavram öğretimleri, kavram yanılgılarını saptama ve giderme çalışmalarının değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 16(1), 129-150.
  • Erden, M. ve Akman, Y. (2012). Eğitim psikolojisi: Gelişim, öğrenme, öğretme. (20. Baskı). Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Ersoy, Y. ve Ark. (1991). Matematik öğretimi. Anadolu Üniversitesi, Yayın No: 401, ETAM A.Ş., Web-Ofset, Eskişehir.
  • Fidan, N. (1996). Okulda öğrenme ve öğretme. İstanbul: Alkım Yayınevi.
  • Göçük, Ş. (2019).Ortaokul sekizinci sınıf öğrencilerinin üslü sayılar ile köklü sayılar konularındaki kavram yanılgılarının belirlenmesi. (Yüksek Lisans Tezi).Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Eğitimi Bilim Dalı, Elazığ.
  • Guralnik, DB.(1986). Webster’s New World Dictionary, New York: Prentice Hall.
  • Güzel, S., ve Yılmaz, S. (2020). 8.sınıf Öğrencilerinin üslü ifadeler konusundaki matematiksel dil kullanım düzeyleri ve dile ilişkin görüşleri. International Journal of Active Learning, 5(1), 33-56.
  • İymen, E. (2012). 8. sınıf öğrencilerinin üslü ifadeler ile ilgili sayı duyularının sayı duyusu bileşenleri bakımından incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • İymen, E., ve Paksu, A. (2015). 8. sınıf öğrencilerinin üslü ifadeler ile ilgili sayı duyularının sayı duyusu bileşenleri bakımından incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 40(177), 109-125.
  • Kauchak, D. P.,& Eggen, P. D. (2007). Learning and teaching: Research-Based Methods. (5. Baskı). New York: Allyn Bacon.
  • Kutluca, T. (2009). Identification of difficult subjects in ninth grade mathematics curriculum. Education Sciences, 4(2), 604-619.
  • Orhun, N. (1998). Cebir öğretiminde aritmetik işlemlerdeki üslü ve köklü çokluklardaki yanılgıların tespiti. Atatürk Üniversitesi 40. Yıldönümü Matematik Sempozyumu, Erzurum.
  • Özkan, E. M. ve Özkan, A. (2012). Misconception in exponential numbers in IST and IIND level primary school mathematics. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 46, 65 – 69.
  • Özkaya, M., Konyalıoğlu, A. C. ve Gedik, S. D. (2013). Matematik Öğretmen Adaylarının Üslü ve Köklü Sayılar Konusunda Öğrencilerin Sahip Olabilecekleri Hatalara Yaklaşımları. Iğdır Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(2), 49-54.
  • Özmantar, M. F. ve Bingölbali, E. (2009). Matematiksel Kavram Yanılgıları: Sebepleri ve Çözüm Arayışları. M. F. Özmantar & E. Bingölbali (Editörler.). İlköğretimde Karşılaşılan Matematiksel Zorluklar ve Çözüm Önerileri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Sastre, M. T. M. & Mullet, E. (1998). Evolution of the intuitive mastery of the relationship between base, exponent, and number magnitude in high-school students. Mathematical Cognition, 4(1), 67-77.
  • Soylu, Y. ve Aydın, S. (2006). Matematik derslerinde kavramsal ve işlemsel öğrenmenin dengelenmesinin önemi üzerine bir çalışma. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 83-94.
  • Sulak, H. ve diğerleri. (1999). Sayıların öğretiminde yanılgıların teşhisi ve alınması gereken tedbirler, S.Ü.A.F. Proje No: 96/123, Konya.
  • Şenay, Ş. C. (2002). Üslü ve köklü sayıların öğretiminde öğrencilerin yaptıkları hatalar ve yanılgıları üzerine bir araştırma. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Uçar, E. (2019). Ortaokul 8.sınıf öğrencilerinin üslü sayılar konusundaki kavram yanılgılarının incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Uşak Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Matematik Eğitimi Anabilim Dalı, Uşak.
  • Weber, K. (2002). Developing Students' Understanding of exponents and Logarithms. North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, 1.
  • Yenilmez, K. ve Yaşa, E. (2008). İlköğretim öğrencilerinin geometrideki kavram yanılgıları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 461-483.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, Z. (2007). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin ondalık sayılar konusundaki kavram yanılgıları. ( Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Osman Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı, Eskişehir.
Year 2024, Issue: 69, 1 - 23, 31.01.2024
https://doi.org/10.21764/maeuefd.1164503

Abstract

References

  • Altunışık, R. Coşkun, R. Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2010). Sosyal bilimlerde araştırma Yöntemleri spss uygulamalı. Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Altun, M. (2008). İlköğretim ikinci kademe (6,7ve8. sınıflarda) matematik öğretimi. (6.Baskı). Bursa: Aktüel Yayıncılık.
  • Ayas, A. Köse, S. ve Taş, E. (2003). Bilgisayar destekli öğretimin kavram yanılgıları üzerine etkisi: Fotosentez. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(14),106-112.
  • Aydın, A. (2011). Fen bilgisi öğretmenliği öğrencilerinin bazı matematik kavramlarına yönelik hatalarının ve bilgi eksiklerinin tespit edilmesi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 13(1), 78-87.
  • Aydoğdu M., Tutak T ve Göçük Ş. (2020). Sekizinci sınıf öğrencilerinin üslü sayılar ile köklü sayılar konularındaki kavram yanılgılarının belirlenmesi. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi 6(3), 240-257.
  • Baki, A. (2008). Kuramdan uygulamaya matematik eğitimi. Ankara: Harf Yayınları.
  • Cengiz, Ö. M. (2006). Reel sayıların öğretiminde bir kısım ortaöğretim öğrencilerinin yanılgıları ve yanlışları üzerine bir çalışma. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Christou, C., Pantazi, D. & Zachariades, T. (2007). Secondary school students’ levels of understanding in computing exponents. Journal of Mathematical Behavior, 26, 301–311.
  • Cornu, B.(1991). Limits. In D. Tall (Ed.),Advanced Mathematical Thinking. Boston: Kluwer.
  • Crider, M. R. (1998). The effects of using ‘spliting’ multiplicative structures on students’ understanding of integer exponents. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Texas A&M Üniversitesi.
  • Duatepe-Paksu, A. (2008). Üslü ve köklü sayılar konularındaki öğrenme güçlükleri. M. F Özmantar, E. Bingölbali & H. Akkoç (Ed.), Matematiksel kavram yanılgıları ve çözüm önerileri (s. 9-39). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Ecevit, T. ve Şimşek, P Ö. (2017). Öğretmenlerin fen kavram öğretimleri, kavram yanılgılarını saptama ve giderme çalışmalarının değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 16(1), 129-150.
  • Erden, M. ve Akman, Y. (2012). Eğitim psikolojisi: Gelişim, öğrenme, öğretme. (20. Baskı). Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Ersoy, Y. ve Ark. (1991). Matematik öğretimi. Anadolu Üniversitesi, Yayın No: 401, ETAM A.Ş., Web-Ofset, Eskişehir.
  • Fidan, N. (1996). Okulda öğrenme ve öğretme. İstanbul: Alkım Yayınevi.
  • Göçük, Ş. (2019).Ortaokul sekizinci sınıf öğrencilerinin üslü sayılar ile köklü sayılar konularındaki kavram yanılgılarının belirlenmesi. (Yüksek Lisans Tezi).Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Eğitimi Bilim Dalı, Elazığ.
  • Guralnik, DB.(1986). Webster’s New World Dictionary, New York: Prentice Hall.
  • Güzel, S., ve Yılmaz, S. (2020). 8.sınıf Öğrencilerinin üslü ifadeler konusundaki matematiksel dil kullanım düzeyleri ve dile ilişkin görüşleri. International Journal of Active Learning, 5(1), 33-56.
  • İymen, E. (2012). 8. sınıf öğrencilerinin üslü ifadeler ile ilgili sayı duyularının sayı duyusu bileşenleri bakımından incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • İymen, E., ve Paksu, A. (2015). 8. sınıf öğrencilerinin üslü ifadeler ile ilgili sayı duyularının sayı duyusu bileşenleri bakımından incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 40(177), 109-125.
  • Kauchak, D. P.,& Eggen, P. D. (2007). Learning and teaching: Research-Based Methods. (5. Baskı). New York: Allyn Bacon.
  • Kutluca, T. (2009). Identification of difficult subjects in ninth grade mathematics curriculum. Education Sciences, 4(2), 604-619.
  • Orhun, N. (1998). Cebir öğretiminde aritmetik işlemlerdeki üslü ve köklü çokluklardaki yanılgıların tespiti. Atatürk Üniversitesi 40. Yıldönümü Matematik Sempozyumu, Erzurum.
  • Özkan, E. M. ve Özkan, A. (2012). Misconception in exponential numbers in IST and IIND level primary school mathematics. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 46, 65 – 69.
  • Özkaya, M., Konyalıoğlu, A. C. ve Gedik, S. D. (2013). Matematik Öğretmen Adaylarının Üslü ve Köklü Sayılar Konusunda Öğrencilerin Sahip Olabilecekleri Hatalara Yaklaşımları. Iğdır Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(2), 49-54.
  • Özmantar, M. F. ve Bingölbali, E. (2009). Matematiksel Kavram Yanılgıları: Sebepleri ve Çözüm Arayışları. M. F. Özmantar & E. Bingölbali (Editörler.). İlköğretimde Karşılaşılan Matematiksel Zorluklar ve Çözüm Önerileri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Sastre, M. T. M. & Mullet, E. (1998). Evolution of the intuitive mastery of the relationship between base, exponent, and number magnitude in high-school students. Mathematical Cognition, 4(1), 67-77.
  • Soylu, Y. ve Aydın, S. (2006). Matematik derslerinde kavramsal ve işlemsel öğrenmenin dengelenmesinin önemi üzerine bir çalışma. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 83-94.
  • Sulak, H. ve diğerleri. (1999). Sayıların öğretiminde yanılgıların teşhisi ve alınması gereken tedbirler, S.Ü.A.F. Proje No: 96/123, Konya.
  • Şenay, Ş. C. (2002). Üslü ve köklü sayıların öğretiminde öğrencilerin yaptıkları hatalar ve yanılgıları üzerine bir araştırma. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Uçar, E. (2019). Ortaokul 8.sınıf öğrencilerinin üslü sayılar konusundaki kavram yanılgılarının incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Uşak Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Matematik Eğitimi Anabilim Dalı, Uşak.
  • Weber, K. (2002). Developing Students' Understanding of exponents and Logarithms. North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, 1.
  • Yenilmez, K. ve Yaşa, E. (2008). İlköğretim öğrencilerinin geometrideki kavram yanılgıları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 461-483.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, Z. (2007). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin ondalık sayılar konusundaki kavram yanılgıları. ( Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Osman Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı, Eskişehir.
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Emin Tamer Yenen 0000-0003-2359-3518

Tekmile Turhal

Publication Date January 31, 2024
Submission Date August 19, 2022
Published in Issue Year 2024 Issue: 69

Cite

APA Yenen, E. T., & Turhal, T. (2024). ORTAOKUL 8.SINIF ÖĞRENCİLERİNİN TAM SAYILARDA TAM SAYI KUVVETİ DEĞERLERİNİN HESAPLANMASINDAKİ KAVRAM YANILGILARININ BELİRLENMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(69), 1-23. https://doi.org/10.21764/maeuefd.1164503