BibTex RIS Cite

Ortaöğretim Öğrencilerinde Fair Play Kavramı

Year 2016, Volume 4 (Special Issue 2), 430 - 438, 01.09.2016

Abstract

Spor alanının yanı sıra sosyal alanda da fair play anlayışına uygun davranışların artması bakımından eğitim kademelerinde fair play olgusunun sorgulanması elzemdir. Ahlaklı sporcular yetiştirebilmenin ve onların topluma örnek olmalarını sağlayabilmenin ancak küçük yaştan itibaren verilen eğitimle mümkün olacağı konusunda otoritelerin hem fikir olduğu görülmektedir. Ahlaklı sporcular için bir yaşam felsefesi olan fair play kavramının eğitimin çeşitli kademelerinde nasıl algılandığı araştırılmaya değerdir. Bu bağlamda araştırmanın amacı orta öğretim öğrencilerinin fair play kavramına ilişkin görüşlerinin incelenmesidir. Çalışmaya orta öğretim kademesinde eğitim alan 333 kadın ( yaş: 15,75 ± 1,25) 339 erkek ( yaş: 16,34 ± 1,80) toplam 672 birey ( yaş: 16,04 ± 1,10) katılmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından oluşturulan demografik bilgi formunun yanı sıra sporda fair play davranışlarını sorgulayan anket kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 20 paket programından yararlanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde frekans ve yüzde dağılımları bulunmuş, ayrıca gruplar arası ilişkisel duruma Ki-Kare (x2 ) testi ile bakılmıştır. Sonuç olarak erkek öğrencilerin kadın öğrencilere oranla fair play konusunda sertliğe daha yatkın oldukları, takım çıkarları söz konusu olduğunda lisanslı öğrencilerin diğer öğrencilere oranla fair play kavramına daha az önem verdiği ve yine lisanslı öğrencilerin aldatıcı ve yanıltıcı davranışları onayladıkları görülmektedir.

References

  • Akandere M, Baştuğ G, Güler ED (2009). Orta Öğretim Kurumlarında Spora Katılımın Çocuğun Ahlaki Gelişimine Etkisi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3 (1), 59-68.
  • Arıpınar E, Donuk B.(2015). Spor Yönetimi ve Organizasyonlarda Etik Yaklaşımlar Fairplay. Ötüken Neşriyat AŞ., Ankara.
  • Arıpınar E, Donuk B (2011). Spor Yönetimi ve Organizasyonlarında etik Yaklaşımlar, Fair Play. Ötüken Yayınları, İstanbul.
  • Bulgu N, Koca Arıtan, Aşçı H (2007). Kadın, Fiziksel Aktivite, Gündelik Yaşam Değişimleri. Spor Bilimleri Dergisi Hacettepe, 18 (4), 167-181.
  • Erdemli A (2006). Temel Sorunlarıyla Spor Felsefesi. (2. Basım). E yayınları. s.29.
  • Ford DW, Jubenville CB, Phillips MB (2012). The Effect of the Star Sports-manship Education Module on Parents' Self-Perceived Sportsmanship Behav-iors in Youth Sport. Journal of Sport Administration and Supervision, 4 (1).
  • Güngör E (2000) Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak, Ötüken Yayıncılık, İstanbul.
  • Katkat, D. (2005). Türk Yazılı Spor Basınında Futbol ve Fair Play, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, C. VII, 3.
  • Kaya, S. (2011). İlköğretim Okul Yöneticilerinin, Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Ve Öğrencilerinin Okul Spor Programlarındaki Fair-Play Anlayışları: Bolu İli Örneği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, yayınlanmamış yüksek lisans tezi.
  • Kayışlıoğlu NB, Altınkök M, Temel C, Yüksel Y (2015). Ortaokul Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersi Sportmenlik Davranışlarının İncelenmesi: Karabük İli Örneği. International Journal of Social Sciences and Education Research, 1 (3), 1044-1056.
  • Koç Y (2013). Beden Eğitimi Dersi Sportmenlik Davranışı Ölçeği (BEDSDÖ): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (1), 96-114.
  • Kotan R (2004). Profesyonel Futbol Takımı Taraftarlarının Fair Play Anlayışları Üzerine Bir Araştırma. Gazi Üniversitesi, Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi.
  • Ökten Ş (2009). Toplumsal Cinsiyet ve iktidar: Güneydoğu Anadolu Bölgesi’nin Toplumsal Cinsiyet Düzeni. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2 (8), 302-3012.
  • Pehlivan Z (2004). Fair Play Kavramının Geliştirilmesinde Okul Sporunun Yeri ve Önemi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2 (2), 49–53.
  • Sezen Balçıkanlı G (2009). Profesyonel Futbolcuların Fair Playe Yönelik Davranışları İle Empatik Eğilim Düzeyleri Arasındaki İlişki, Gazi Üniversitesi Yayınlanmamış doktora tezi.
  • Tanrıverdi H (2012). Spor Ahlakı ve Şiddet. The Journal of Academic Social Science Studies, 5 (8), 1071-1093.
  • Toptan A (2011). Ortaöğretim Kurumlarında Okullar Arası Futbol Müsabakalarına Katılan Öğrencilerin Fair Play Anlayışlarının Kulüp Deneyimlerine Göre İncelenmesi. Gazi Üniversitesi, yayınlanmamış yüksek lisans tezi.
  • Yıldıran İ (2005). Fair Play Eğitiminde Beden Eğitiminin Rolü. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 10 (1), 3 - 16.
  • Yıldıran İ (2002). Fair Play: Kapsamı, Türkiye’deki Görünümü ve Geliştirme Perspektifleri, 7. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi’ne (27-29 Ekim 2002, Antalya) sunulan bildiri.
  • Yıldıran İ (2004). Fair Play: Kapsamı, Türkiye’deki Görünümü ve Geliştirme Perspektifleri. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 9 (4), 3-16.
  • Yıldıran İ (2011). Fair Play: Etimolojik, Semantik ve Tarihsel Bir Bakış, Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16 (4), 3-18.

Field : Physical Education Type : Research Article

Year 2016, Volume 4 (Special Issue 2), 430 - 438, 01.09.2016

Abstract

Spor alanının yanı sıra sosyal alanda da fair play anlayışına uygun davranışların artması bakımından eğitim kademelerinde fair play olgusunun sorgulanması elzemdir. Ahlaklı sporcular yetiştirebilmenin ve onların topluma örnek olmalarını sağlayabilmenin ancak küçük yaştan itibaren verilen eğitimle mümkün olacağı konusunda otoritelerin hem fikir olduğu görülmektedir. Ahlaklı sporcular için bir yaşam felsefesi olan fair play kavramının eğitimin çeşitli kademelerinde nasıl algılandığı araştırılmaya değerdir. Bu bağlamda araştırmanın amacı orta öğretim öğrencilerinin fair play kavramına ilişkin görüşlerinin incelenmesidir. Çalışmaya orta öğretim kademesinde eğitim alan 333 kadın ( yaş: 15,75 ± 1,25) 339 erkek yaş: 16,34 ± 1,80) toplam 672 birey ( yaş: 16,04 ± 1,10) katılmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından oluşturulan demografik bilgi formunun yanı sıra sporda fair play davranışlarını sorgulayan anket kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 20 paket programından yararlanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde frekans ve yüzde dağılımları bulunmuş, ayrıca gruplar arası ilişkisel duruma Ki-Kare (x2) testi ile bakılmıştır. Sonuç olarak erkek öğrencilerin kadın öğrencilere oranla fair play konusunda sertliğe daha yatkın oldukları, takım çıkarları söz konusu olduğunda lisanslı öğrencilerin diğer öğrencilere oranla fair play kavramına daha az önem verdiği ve yine lisanslı öğrencilerin aldatıcı ve yanıltıcı davranışları onayladıkları görülmektedir

References

  • Akandere M, Baştuğ G, Güler ED (2009). Orta Öğretim Kurumlarında Spora Katılımın Çocuğun Ahlaki Gelişimine Etkisi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3 (1), 59-68.
  • Arıpınar E, Donuk B.(2015). Spor Yönetimi ve Organizasyonlarda Etik Yaklaşımlar Fairplay. Ötüken Neşriyat AŞ., Ankara.
  • Arıpınar E, Donuk B (2011). Spor Yönetimi ve Organizasyonlarında etik Yaklaşımlar, Fair Play. Ötüken Yayınları, İstanbul.
  • Bulgu N, Koca Arıtan, Aşçı H (2007). Kadın, Fiziksel Aktivite, Gündelik Yaşam Değişimleri. Spor Bilimleri Dergisi Hacettepe, 18 (4), 167-181.
  • Erdemli A (2006). Temel Sorunlarıyla Spor Felsefesi. (2. Basım). E yayınları. s.29.
  • Ford DW, Jubenville CB, Phillips MB (2012). The Effect of the Star Sports-manship Education Module on Parents' Self-Perceived Sportsmanship Behav-iors in Youth Sport. Journal of Sport Administration and Supervision, 4 (1).
  • Güngör E (2000) Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak, Ötüken Yayıncılık, İstanbul.
  • Katkat, D. (2005). Türk Yazılı Spor Basınında Futbol ve Fair Play, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, C. VII, 3.
  • Kaya, S. (2011). İlköğretim Okul Yöneticilerinin, Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Ve Öğrencilerinin Okul Spor Programlarındaki Fair-Play Anlayışları: Bolu İli Örneği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, yayınlanmamış yüksek lisans tezi.
  • Kayışlıoğlu NB, Altınkök M, Temel C, Yüksel Y (2015). Ortaokul Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersi Sportmenlik Davranışlarının İncelenmesi: Karabük İli Örneği. International Journal of Social Sciences and Education Research, 1 (3), 1044-1056.
  • Koç Y (2013). Beden Eğitimi Dersi Sportmenlik Davranışı Ölçeği (BEDSDÖ): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (1), 96-114.
  • Kotan R (2004). Profesyonel Futbol Takımı Taraftarlarının Fair Play Anlayışları Üzerine Bir Araştırma. Gazi Üniversitesi, Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi.
  • Ökten Ş (2009). Toplumsal Cinsiyet ve iktidar: Güneydoğu Anadolu Bölgesi’nin Toplumsal Cinsiyet Düzeni. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2 (8), 302-3012.
  • Pehlivan Z (2004). Fair Play Kavramının Geliştirilmesinde Okul Sporunun Yeri ve Önemi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2 (2), 49–53.
  • Sezen Balçıkanlı G (2009). Profesyonel Futbolcuların Fair Playe Yönelik Davranışları İle Empatik Eğilim Düzeyleri Arasındaki İlişki, Gazi Üniversitesi Yayınlanmamış doktora tezi.
  • Tanrıverdi H (2012). Spor Ahlakı ve Şiddet. The Journal of Academic Social Science Studies, 5 (8), 1071-1093.
  • Toptan A (2011). Ortaöğretim Kurumlarında Okullar Arası Futbol Müsabakalarına Katılan Öğrencilerin Fair Play Anlayışlarının Kulüp Deneyimlerine Göre İncelenmesi. Gazi Üniversitesi, yayınlanmamış yüksek lisans tezi.
  • Yıldıran İ (2005). Fair Play Eğitiminde Beden Eğitiminin Rolü. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 10 (1), 3 - 16.
  • Yıldıran İ (2002). Fair Play: Kapsamı, Türkiye’deki Görünümü ve Geliştirme Perspektifleri, 7. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi’ne (27-29 Ekim 2002, Antalya) sunulan bildiri.
  • Yıldıran İ (2004). Fair Play: Kapsamı, Türkiye’deki Görünümü ve Geliştirme Perspektifleri. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 9 (4), 3-16.
  • Yıldıran İ (2011). Fair Play: Etimolojik, Semantik ve Tarihsel Bir Bakış, Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16 (4), 3-18.
There are 21 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Hüseyin Gümüş

Sinan Saraçlı This is me

Ömür F. Karakullukçu This is me

Güngör Doğanay This is me

Serkan Kurtipek This is me

Publication Date September 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume 4 (Special Issue 2)

Cite

APA Gümüş, H., Saraçlı, S., Karakullukçu, Ö. F., Doğanay, G., et al. (2016). Ortaöğretim Öğrencilerinde Fair Play Kavramı. International Journal of Sport Culture and Science, 4(Special Issue 2), 430-438.
IntJSCS is published by International Science Culture and Sport Association (ISCSA).