Research Article
BibTex RIS Cite

İlköğretim Öğretmenlerinin Düşünme Stilleri İle Kullandıkları Öğretim Yöntemleri Arasındaki İlişki

Year 2011, Volume: 10 Issue: 2, 785 - 797, 26.06.2011

Abstract

Bu araştırmanın amacı, ilköğretim öğretmenlerinin düşünme stilleri ile kullandıkları öğretim yöntemleri
arasındaki ilişkiyi betimlemek ve öğretmenlerin düşünme stillerini branş ve cinsiyet değişkenleri açısından
incelemektir. Çalışma 2009-2010 eğitim-öğretim yılında Muğla il merkezindeki yedi ilköğretim okulunda görev
yapan 57 sınıf öğretmeni ve 44 branş öğretmeninin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Verilerin toplanmasında
düşünme stilleri envanteri ile öğretim yöntemleri anketi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre ilköğretim
öğretmenleri en yüksek puanları aşamacı, yasa yapıcı, yürütmeci düşünme stillerinden alırken, en az puanları ise
tutucu, çokerkçi, ayrıntısal düşünme stillerinden almışlardır. Ayrıca öğretmenlerinin düşünme stilleri açısından
branşlarına ve cinsiyetlerine göre anlamlı bir farklılaşmaya (p > .05) rastlanamamıştır. İlköğretim öğretmenlerinin
düşünme stillerinden yasayapıcı, çokerkçi ve tutucu stiller hariç, öğretim yöntemleri anketinden aldıkları puanlar
arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur.

References

  • Akbulut, E. (2006). Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Anabilim Dalı Öğrencilerinin Düşünme Stil Profilleri Çerçevesinde Değerlendirilmesi. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu. Denizli: Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Fakültesi.
  • Balcı, A. (2001). Sosyal Bilimlerde Araştırma: Yöntem, Teknik ve İlkeler. Anraka: Pegem A Yayıncılık.
  • Buluş, M. (2005). İlköğretim Bölümü Öğrencilerinin Düşünme Stilleri Profili Açısından İncelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 6 (1), 1-24.
  • Çubukçu, Z. (2004). Öğretmen Adaylarının Düşünme Stillerinin Belirlenmesi. Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (2), 87-106. Çubukçu, Z. (2004). Öğretmen Adaylarının Düşünme Stillerinin Öğrenme Biçimlerini Tercih Etmelerindeki Etkisi. XIII.Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. Malatya: İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
  • Dilek, M., İşçi, Ö., ve Göktaş, A. (2010). Uygulamalı İstatistik. Muğla: Muğla Üniversitesi Yayınları.
  • Fer, S. (2005 a). Aday Öğretmenlerin Düşünme Stilleri Nedir? XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. Denizli: Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
  • Fer, S. (2005 b). Düşünme Stilleri Envanterinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması (Validity and Reliability Study of the Thinking Styles Inventory). Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri , 5 (2), 433-461.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Narin, N. (2009). İlköğretim İkinci Kademe Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Eleştirel Düşünme Becerilerinin İncelenmesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çukurova Üniversitesi, Adana. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Özden, Y. (2003). Öğrenme ve Öğretme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Saracaloğlu, A. S., Yenice, N., & Karasakaloğlu, N. (2008). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Düşünme Stillerinin Çeşitli Değişkenler Açısından Karşılaştırılması. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi , 732-751.
  • Stenberg, R. J. (1997). Thinking Styles. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Stenberg, R. J. (2005). Thinking Styles. New York: Cambridge University Press.
  • Yıldırım Ç. A. (2005), Türkçe ve Türk Dili Ve Edebiyatı Öğretmenlerinin Eleştirel Düşünme Becerilerinin İncelenmesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Karaelmas Üniversitesi, Zonguldak. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Zhang, L. F. (2003). Contributions of Thinking Styles to Critical Thinking Dispositions. The Journal of Psychology, 137 (6), 517-544.

The Relationship Between the Elementary School Teachers' Thinking Styles and the Teaching Methods They Use

Year 2011, Volume: 10 Issue: 2, 785 - 797, 26.06.2011

Abstract

This study aims to determine the relationship between the elementary school teachers’ thinking styles and their
teaching methods and investigate the teachers’ thinking styles in relation to their subject area, and gender. The study was carried
out with 57 classroom teachers and 44 subject area teachers working in seven elementary schools located in Muğla city in 2009-
2010 school year. For the collection of data, thinking style inventory and teaching methods questionnaire were used. While the
highest scores were obtained by the teachers for hierarchic, legistlative, executive thinking styles, the lowest scores were
obtained for conservative, oligarchic, local thinking styles. Moreover, their thinking styles do not significantly vary depending on
gender and subject area variables (p>.05). Except for legistlative, oligarchic and conservative styles, positive significant
correlation was found between their styles and the scores they obtained from teaching methods questionnaire.

References

  • Akbulut, E. (2006). Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Anabilim Dalı Öğrencilerinin Düşünme Stil Profilleri Çerçevesinde Değerlendirilmesi. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu. Denizli: Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Fakültesi.
  • Balcı, A. (2001). Sosyal Bilimlerde Araştırma: Yöntem, Teknik ve İlkeler. Anraka: Pegem A Yayıncılık.
  • Buluş, M. (2005). İlköğretim Bölümü Öğrencilerinin Düşünme Stilleri Profili Açısından İncelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 6 (1), 1-24.
  • Çubukçu, Z. (2004). Öğretmen Adaylarının Düşünme Stillerinin Belirlenmesi. Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (2), 87-106. Çubukçu, Z. (2004). Öğretmen Adaylarının Düşünme Stillerinin Öğrenme Biçimlerini Tercih Etmelerindeki Etkisi. XIII.Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. Malatya: İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
  • Dilek, M., İşçi, Ö., ve Göktaş, A. (2010). Uygulamalı İstatistik. Muğla: Muğla Üniversitesi Yayınları.
  • Fer, S. (2005 a). Aday Öğretmenlerin Düşünme Stilleri Nedir? XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. Denizli: Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
  • Fer, S. (2005 b). Düşünme Stilleri Envanterinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması (Validity and Reliability Study of the Thinking Styles Inventory). Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri , 5 (2), 433-461.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Narin, N. (2009). İlköğretim İkinci Kademe Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Eleştirel Düşünme Becerilerinin İncelenmesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çukurova Üniversitesi, Adana. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Özden, Y. (2003). Öğrenme ve Öğretme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Saracaloğlu, A. S., Yenice, N., & Karasakaloğlu, N. (2008). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Düşünme Stillerinin Çeşitli Değişkenler Açısından Karşılaştırılması. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi , 732-751.
  • Stenberg, R. J. (1997). Thinking Styles. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Stenberg, R. J. (2005). Thinking Styles. New York: Cambridge University Press.
  • Yıldırım Ç. A. (2005), Türkçe ve Türk Dili Ve Edebiyatı Öğretmenlerinin Eleştirel Düşünme Becerilerinin İncelenmesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Karaelmas Üniversitesi, Zonguldak. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Zhang, L. F. (2003). Contributions of Thinking Styles to Critical Thinking Dispositions. The Journal of Psychology, 137 (6), 517-544.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Bilal Duman

Özkan Çelik

Publication Date June 26, 2011
Published in Issue Year 2011 Volume: 10 Issue: 2

Cite

APA Duman, B., & Çelik, Ö. (2011). İlköğretim Öğretmenlerinin Düşünme Stilleri İle Kullandıkları Öğretim Yöntemleri Arasındaki İlişki. İlköğretim Online, 10(2), 785-797.
AMA Duman B, Çelik Ö. İlköğretim Öğretmenlerinin Düşünme Stilleri İle Kullandıkları Öğretim Yöntemleri Arasındaki İlişki. EEO. June 2011;10(2):785-797.
Chicago Duman, Bilal, and Özkan Çelik. “İlköğretim Öğretmenlerinin Düşünme Stilleri İle Kullandıkları Öğretim Yöntemleri Arasındaki İlişki”. İlköğretim Online 10, no. 2 (June 2011): 785-97.
EndNote Duman B, Çelik Ö (June 1, 2011) İlköğretim Öğretmenlerinin Düşünme Stilleri İle Kullandıkları Öğretim Yöntemleri Arasındaki İlişki. İlköğretim Online 10 2 785–797.
IEEE B. Duman and Ö. Çelik, “İlköğretim Öğretmenlerinin Düşünme Stilleri İle Kullandıkları Öğretim Yöntemleri Arasındaki İlişki”, EEO, vol. 10, no. 2, pp. 785–797, 2011.
ISNAD Duman, Bilal - Çelik, Özkan. “İlköğretim Öğretmenlerinin Düşünme Stilleri İle Kullandıkları Öğretim Yöntemleri Arasındaki İlişki”. İlköğretim Online 10/2 (June 2011), 785-797.
JAMA Duman B, Çelik Ö. İlköğretim Öğretmenlerinin Düşünme Stilleri İle Kullandıkları Öğretim Yöntemleri Arasındaki İlişki. EEO. 2011;10:785–797.
MLA Duman, Bilal and Özkan Çelik. “İlköğretim Öğretmenlerinin Düşünme Stilleri İle Kullandıkları Öğretim Yöntemleri Arasındaki İlişki”. İlköğretim Online, vol. 10, no. 2, 2011, pp. 785-97.
Vancouver Duman B, Çelik Ö. İlköğretim Öğretmenlerinin Düşünme Stilleri İle Kullandıkları Öğretim Yöntemleri Arasındaki İlişki. EEO. 2011;10(2):785-97.