Research Article
BibTex RIS Cite

The Effects of Integrated Mathematics and Life Sciences Teaching on Primary School Students' Value Acquisition

Year 2021, Volume: 5 Issue: 2, 487 - 515, 31.12.2021

Abstract

A subject worth examining was the interdisciplinary approach's planning and application of two distinct disciplines and investigating the value acquisition inclinations of students who participated in the multidisciplinary approach. In this context, the problem sentence of the research is that: Does integrate mathematics and life sciences teaching have an effect on primary school 3rd-grade students' acquisition of honesty, respect, love, and helpfulness values?". The impact of integrated Mathematics and Life Sciences teachings in third grade on students' honesty, respect, love, and helpfulness value dispositions was studied using a quasi-experimental method with a pretest-posttest control group and the theme of "tolerance." As the data collection tools of the research, the "Honesty Value achievement Scale," "Love achievement Scale," "Respect achievement Scale," and "Helpfulness achievement Scale" was applied to the students in the sample. This research was conducted in three stages: preliminary preparations before application, integration of disciplines, lesson plan preparation, and actual application. There was a significant difference in favor of the experimental group when comparing students taught integrated mathematics and life sciences versus retrained students using a Ministry of National Education-approved course and workbook. In addition, there was a significant difference in favor of the post-test between the pretest-posttest scores of the honesty, respect, love, and helpfulness values belonging to the students in the experimental group taught integrated mathematics and life sciences.

References

  • Aladağ, E., & Şahinkaya, N. (2013). Sınıf öğretmen adaylarının grafikler ile ilgili görüşleri [Opinions of pre-service classroom teachers about graphics]. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (15), 309-328.
  • Aladağ, S. (2009), İlköğretim sosyal bilgiler öğretiminde değer eğitimi yaklaşımlarının öğrencilerin sorumluluk değerini kazanma düzeyine etkisi [The effect of value education approaches in primary school social studies teaching on the level of students gaining the value of responsibility]. Doctoral Dissertation, Gazi Üniversitesi. Ankara.
  • Alp, E. (2010). Disiplinlerarası öğretim yaklaşımının öğrencilerin olasılık konusundaki akademik başarılarına ve öğrenmenin kalıcılığına etkisi [The effect of interdisciplinary teaching approach on students' academic achievement in probability and permanence of learning]. Unpublished Master Dissertation, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Aslan, S. (2017). Çokkültürlü eğitime dayalı olarak geliştirilen disiplinlerarası öğretim programı aracılığıyla öğrencilerde hoşgörü değerinin ve eleştirel düşünme becerisinin geliştirilme sürecinin incelenmesi: Bir durum çalışması. [Examining the development process of tolerance value and critical thinking skills in students through the interdisciplinary curriculum developed based on multicultural education: A case study]. Unpublished Doctoral Dissertation, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Aybek, B. ve Duman, B. (2003). Süreç temelli ve disiplinler arası öğretim yaklaşımlarının karşılaştırılması. [Comparison of process-based and interdisciplinary teaching approaches]. Muğla Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,11, 1-12
  • Ayvaz Tuncel, Z. (2009). Bütünleştirilmiş program uygulamasının ilköğretim 4. sınıf öğrencilerinin sosyal gelişim becerilerine etkisi. [The effect of integrated curriculum application on social development skills of primary school 4th grade students]. Unpublished Master Dissertation. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hacettepe Üniversitesi. Ankara.
  • Beane, J. (1991). The middle school: The natural home of an integrated curriculum. Educational Leadership, 49(2), 9-13.
  • Bolat, Y. (2016) Kavram temelli disiplinler arası yaklaşıma göre tasarlanan ünitenin otantik değerlendirmesine yönelik bir eylem araştırması [An action research for the authentic evaluation of the unit designed according to the concept-based interdisciplinary approach]. Doctoral Dissertation. Çukurova Üniversitesi. Adana
  • Boyraz, C. (2015). Oyun ve fiziki etkinliklere dayalı fen eğitimi: disiplinlerarası öğretim uygulaması. [Science education based on games and physical activities: an interdisciplinary teaching practice]. Unpublished Master Dissertation, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Campbell, C. ve Henning, M. B. (2010). Planning, teaching, and assessing elementary education ınterdisciplinary curriculum. International Journal of Teaching And Learning İn Higher Education. 22(2), 179-186
  • Cervetti, N., Barber, J., Dorph, R., Pearson, P., & Goldschmidt, P. (2012). The impact of an integrated approach to science and literacy in elementary school classrooms. The Journal Of Research İn Science Teaching,49(5), 631-638.
  • Chan, Man T. 2005. Features of an ıntegrated primary curriculum. International Conference on Education, Singapore. http://Libir1.İed.Edu.Hk/Dspace/Handle/2260.2/879?Mode=Full
  • Christensen, L. B., Johnson, R. B., & Turner, L. A. (2015). Araştırma yöntemleri: Desen ve analiz. [Research methods: Design and analysis]. (Çev. Ed. A. Aypay). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Coşkun, Y. ve Yıldırım, A. (2009). Üniversite öğrencilerinin değer düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. [Examining the value levels of university students in terms of some variables]. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (6), 311-328.
  • Creswell, J. W. (2003). A framework for design. Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approach. Sage.
  • Çelebi, G. (2020). Beşinci sınıf Matematik öğretim programı ile bütünleştirilmiş bilimsellik değeri eğitim programının etkililiğinin incelenmesi. [Investigation of the effectiveness of the science value education program integrated with the fifth grade mathematics curriculum]. Unpublished Master Dissertation. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Marmara Üniversitesi. İstanbul.
  • Çelik, İ. (2017). Tarih öğretiminde disiplinlerarası ilişkilendirmelerin kullanımı. [The use of interdisciplinary associations in history teaching]. Unpublished Master Dissertation, Karabük Üniversitesi, Karabük.
  • Demir, E. (2009). İlköğretim ikinci sınıflarda uygulanan disiplinler arası bütüncül öğretim yaklaşımının etkisi. [The effect of the interdisciplinary holistic teaching approach applied in the second grades of primary education]. Unpublished Master Dissertation, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Demir, F. (2018). Değer öğretimi yaklaşımlarına göre hayat bilgisi dersinde değerler eğitimi. [Values education in life studies course according to values teaching approaches]. Doctoral Dissertation. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İnönü Üniversitesi. Malatya.
  • Demirci Güler, M. P. & Açıkgöz, S. N. (2019). Examinatıon of the science course curriculum of the year 2018 in terms of ıncluding lesson outcomes regarding responsibility Journal of Qualitative Research in Education, 7(1), 391-419.
  • Demirel, Ö., Tuncel, İ. Demirhan, C.  Demir, K. (2008). Çoklu zeka kuramı ile disiplinlerarası yaklaşımı temel alan uygulamalara ilişkin öğretmen-öğrenci görüşleri, [Teacher-student views on practices based on multiple intelligence theory and interdisciplinary approach]. Eğitim ve Bilim, 33(147), 14-25.
  • Doğanay, A. (2006). Değerler eğitimi. İçinde C. Öztürk (Ed.) Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi: Yapılandırmacı bir yaklaşım [Values education. In C. Oztürk (Ed.) Life studies and social studies teaching: A constructivist approach]. Ankara: Pegem A.
  • Doğanay, A., Karakuş, M. ve Bolat, Y. (2013). Sosyal bilgiler dersinde disiplinler arası öğretime yönelik öğretmen görüşleri. [Teachers' views on interdisciplinary teaching in social studies course]. II Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Sempozyumu Full text proceed. 403-422). 26-28 Nisan 2013, Aksaray.
  • Drake, S. M., & Burns, R. C. (2004). Meeting standards through integrated curriculum Association For Supervision and Curriculum Development. Virginia, USA.
  • Ekşi, H. (2003). Temel insani değerlerin kazandırılmasında bir yaklaşım: Karakter eğitimi programları. [An approach to gaining basic human values: Character education programs]. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(1), 79-96.
  • Ernest, P. (1989) The Impact of Beliefs on the Teaching of Mathematics, in P. Ernest, Ed. Mathematics Teaching: The State of the Art, London: The Falmer Press.
  • Farrer, F. (2000) A quiet revolution: encouraging positive values in our children (London, Random House).
  • Fidan, N., & Erden, M. (2001). Eğitime giriş [Introduction to education]. İstanbul: Alkım.
  • Fogarty, R. (1991). Ten ways to integrate curriculum. Educational Leadership, 49(2), 61-65.
  • Guercio, C. J. 2003. An ınterdisciplinart curriculum and ıts positive effect on student motivation in the classroom. Unpublished Master Thesis. The Institution of Education. Caldwell College.
  • Güneş, N. (2007). An analysis of the revised english curriculum for primary school grade 4 from a cross-curricular standpoint: Compatibility with the social sciences curriculum. Unpublished Master Dissertation, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Güven, E. (2012). Disiplinler arası yaklaşıma dayalı çevre eğitiminin ilköğretim 4. sınıf öğrencilerinin çevreye yönelik tutumlarına ve davranışlarına etkisinin incelenmesi. [Investigation of the effect of environmental education based on interdisciplinary approach on the attitudes and behaviors of primary school 4th grade students towards the environment]. Unpublished Master Thesis. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erciyes Üniversitesi. Kayseri.
  • Hartzler, D. H. (2000). A meta-analysis of studies conducted on integrated curriculum programs and their effects on student achievement. Unpublished Doctoral Dissertation. The University of Indiana, Bloomington (Umı: 9967119).
  • Hawkes, N. (2007) Values and quality teaching at West Kidlington Primary School, in T. J. Lovat & R. Toomey (Eds), Values education and quality teaching: the double helix effect (Sydney, David Barlow Publishing), 115–133.
  • Işık Tertemiz, N. (2004). The impact of integrated activities based on multiple intelligence theory on student achievement. Eğitim ve Bilim, 9(134), 1-10.
  • Işık Tertemiz, N. ve Aslantaş, S. (2018). Thematic learning in an interdisciplinary approach. Lamber Academic Publication.
  • İpekçi, S. (2018). Altıncı sınıf Matematik öğretim programı ile bütünleştirilmiş değerler eğitimi program tasarısının etkililiğinin incelenmesi. [Examining the effectiveness of the values education program design integrated with the sixth grade mathematics curriculum]. Unpublished Master Dissertation. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Karakuş, M., & Aslan, S. (2016). İlkokulda disiplinlerarası öğretime yönelik mevcut durumun incelenmesi. [Examination of the current situation for interdisciplinary teaching in primary school]. İlköğretim-Online, 15(4), 1325-1344.
  • Katılmış, A., Ekşi, H., & Öztürk, C. (2010). Sosyal bilgiler dersi kazanımlarıyla bütünleştirilmiş bilimsellik odaklı karakter eğitimi programının etkililiği [The effectiveness of the science-oriented character education program integrated with the social studies course gains]. Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 1(1), 50-87.
  • Keçe, M. ve Merey, Z. (2011). İlköğretim sosyal bilgiler kazanımlarının sosyal bilimler disiplinlerine ve disiplinler arası anlayışa uygunluğunun belirlenmesi. [Determining the conformity of primary school social studies achievements to social sciences disciplines and interdisciplinary understanding]. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, VIII,(I), 110-139
  • Keskin, Y. (2014). Değer davranış ilişkisi. İçinde B. Dilmaç, & H. H. Bircan (Ed.), Değerler ve değer psikolojisi [Value behavior relationship. In B. Dilmaç, & H. H. Bircan (Ed.), Values and value psychology] (pp. 103-135). Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Köstekçi, E., Kurupınar, A. ve Kıral, İ. (2016). Küreselleşme kıskacında değerler eğitimi. [Values education in the grip of globalization]. V. EYFOR Full Text Proceedings Book (ss. 103-117). Ankara
  • Lee, J., & Zhou, M. (2015). The Asian American achievement paradox. NY: Russell Sage Foundation.
  • Leung, F.K.S. (2006). Mathematics education in East Asia and the West: Does culture matter? In F. S. Leung, K.-D. Graf, & F. J. Lopez-Real (Eds.), Mathematics education in different cultural traditions: A comparative study of East Asia and the West (pp. 21-46). NY: Springer.
  • Locke, J. (1779) Some thoughts concerning education. London: J. and R. Tonson
  • Loepp, F. L. (1999). Models of curriculum integration. The journal of technology studies, 25(2), 21-25.
  • Macit, B.B (2020). 6. Sınıf Matematik öğretim programıyla bütünleştirilmiş değerler eğitiminin yaratıcı drama yöntemiyle etkililiğinin incelenmesi. [Examining the effectiveness of values education integrated with the 6th Grade Mathematics curriculum with the creative drama method]. Unpublished Master Dissertation. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü, Aydın
  • Mckenna, J. C. (2007). The development and ımplementation of an integrated curriculum at an elementary math, science, and technology magnet school. Unpublished Doctoral Dissertation. University of California (Umı: 3252789).
  • MEB (2018). İlköğretim sosyal bilgiler dersi öğretim programı ve kılavuzu (4-5. Sınıflar). [Primary education social studies course curriculum and guide (Grades 4-5)]. Ankara: Devlet Kitapları.
  • MEB, (2017). Ortaöğretim (9., 10., 11., ve 12., sınıflar) fizik öğretim programı. [Secondary education (9th, 10th, 11th, and 12th grades) physics curriculum]. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Metcalf, L. E. (1971). Values education: rationale, strategies, and procedures. National Council for the Social Studies Nadeau, Sylvie; Cadrin-Pelletier.
  • Morris, J. L. (2008). A qualıtatıve ınvestıgatıon of ınterdıscıplınary mıxed abılıty co-operatıve classes ın an ınner-rıng suburban hıgh school. Unpublished Master's Thesis, University Of Cleveland State (Umı: 3341349).
  • Nalçacı, A. (2016). Değer kazandırmada örnek olay inceleme yöntemi. R. Turan ve K. Ulusoy (Ed.). Farklı yönleriyle değerler eğitimi, [Case study method in valuation. R. Turan and K. Ulusoy (Ed.). Values education with different aspects]. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Obradovich, K. R. (2009). Addressıng Academıc Rıgor And Socıal Competence Through Interdıscıplınary Teamıng: A Case Study. Unpublished Doctoral Dissertation. Northern University Of Illinois (Umı: 3359027).
  • Oliver, D. W., & Newmann, F. M. (1967). Cases and controversy: Guide to teaching the public ıssues series, Harvard Social Studies Project, and Supplement.
  • Oliver, D. W., & Newmann, F. M. (1972). Taking a stand: A guide to a clear discussion of public issues (rev. ed.). Middletown, CT: Xerox Corporation.
  • Özçelik, C., & Semerci, N. (2016). Disiplinler arası öğretim yaklaşımına dayalı hazırlanan öğretim etkinliklerinin, öğrencilerin geometrik cisimlerin hacimleri konusundaki akademik başarılarına etkisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(2), 141-150.
  • Öztürk, A. (2009). Fizik problemlerini çözmede yüksek ve düşük başarılı fen ve teknoloji öğretmen adaylarının fizik problem çözme süreçlerinin bilişsel farkındalık açısından incelenmesi.. Unpublished Master Dissertation, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Öztürk, İ. H. (2019) Disiplinlerarası yaklaşım temelli geliştirilen öğretim programı tasarımının fen eğitiminde eleştirel düşünme becerilerine, sorgulayıcı öğrenme becerileri algısına, derse yönelik tutumlarına ve akademik başarılarına etkisinin incelenmesi.. Doctoral Dissertation. Çukurova Üniversitesi. Adana
  • Pehlivan, İ. (2015). Ortaokullarda farklı disiplinlerle işbirliğinin görsel sanatlar dersindeki başarıya etkisi. [The effect of cooperation with different disciplines on success in visual arts course in secondary schools]. Unpublished Master Dissertation, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Sam, L., & Ernest, P. (1997). Values in mathematics education: What is planned and what is espoused. British Society for Research into Learning Mathematics, 37.
  • Sarmusak, D. (2011). İlköğretim öğrencilerinin empatik eğilimleri ve algıladıkları öğretmen tutumlarının öğrencilerin ahlaki değer yargılarına etkisi. [The effect of primary school students' empathic tendencies and perceived teacher attitudes on students' moral value judgments]. Unpublished Master Dissertation. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Ankara
  • Shaver, J. P., & Larkins, A. G. (1973). The analysis of public issues program. Houghton Mifflin.
  • Sözer, M., & Yılmaz, F. (2019). Karakter Gelişiminde ve Eğitiminde Aile, Çevre ve Okul. [Family, Environment and School in Character Development and Education]. Ankara: Pegem Akademi.
  • Superka, D. P., Ahrens & C., Hedstrom. (1976). Conceptual approaches, materials analyses, and an annotated bibliography. In. (Eds). Superka, D. P., Ahrens, C., Hedstrom, J. E., Ford, L. J., & Johnson, P. L. Values education sourcebook: Colorado: Social Science Education Consortium.
  • Superka, D. P., Ahrens, C., Hedstrom, J. E., Ford, L. J., & Johnson, P. L. (1976). Values education sourcebook. Colorado: Social Science Education Consortium
  • Şahbaz, N. K., & Çekici, Y. E. (2012). Disiplinler arası bir disiplin olarak Türkç eğitimi. [Turkish education as an interdisciplinary discipline]. Electronic Turkish Studies, 7(3). 2367-2382.
  • Tahiroğlu, M. ve Tay, B. (2020), Değerler ve değerler eğitimi, İçinde (Ed.). Oğuz Namdar, A. İlkokulda drama ile değerler eğitimi uygulamaları. [Values and values education, In (Ed.). Oğuz Namdar, A. Values education practices with drama in primary school]. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Tay, B. (2017). Hayat Bilgisi: Hayatın bilgisi. İçinde. (Ed.). Tay, B. Uçuş Güldalı, Ş. ve Baş, M. Etkinlik örnekleriyle Hayat Bilgisi öğretimi. [Life Science: Knowledge of life. In. (Ed.). Tay, B. Uçuş Guldali, S. and Baş, M. Life Studies teaching with examples of activities.]. Ankara: Pegem Akademi.
  • Taylor, J.M. (2011). Interdıscıplınary authentıc assessment: Cognıtıve expectatıons and student performance. Unpublished Doctoral Dissertation, University of Pepperdine.
  • Tekerek, B., & Cebesoy, Ü. B. (2017). 8. Sınıf öğrencilerinin ısı-sıcaklık ünitesindeki çizgi grafiği ile ilgili zorlukları üzerine disiplinlerarası bir çalışma. [An interdisciplinary study on 8th grade students' difficulties in line graphing in the heat-temperature unit]. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 11(2), 307-332.
  • Tertemiz, N. (2017). Matematikte öğretimsel stratejiler (4.Cilt). İçinde. Özmen, E. R. Öğrenme güçlüğü sınıf içi destek seti. [Instructional strategies in mathematics (Vol. 4). Inside. Özmen, E. R. Learning disability classroom support kit]. Eğiten Kitap. Ankara.
  • Tertemiz, N., & Çakmak, M., (2000). Bütünleştirilmiş program modelleri ve ilköğretim matematik dersi. [Integrated curriculum models and primary school mathematics course]. Milli Eğitim Dergisi ,152, 34-42.
  • Trent, A. & Riley, J.A. (2009). Re-placing the arts in elementary school curricula: an ınterdisciplinary, collaborative action research project. Perspectıves On Urban Educatıon, 6(2), 14-28
  • Turhan Türkkan, B. (2017) SosyoMatematiksel konularla bütünleştirilmiş Matematik öğretimi: sosyal adalet ve eşitlik değerlerine ilişkin farkındalık ile problem kurma becerisi geliştirmeye yönelik bir eylem araştırması. [Mathematics teaching integrated with socio-mathematical issues: an action research aimed at developing awareness and problem posing skills regarding the values of social justice and equality]. Doctoral Dissertation. Çukurova Üniversitesi. Adana.
  • Uzunkol, E., & Yel, S. (2016). Hayat Bilgisi dersinde uygulanan değer eğitimi programının özsaygı, sosyal problem çözme becerisi ve empati üzerine etkisi. [The effect of the values education program applied in the Life Studies course on self-esteem, social problem solving skills and empathy]. Eğitim ve Bilim, 41(183), 267-292.
  • Wei, M.-H., & Eisenhart, C. (2011). Why do Taiwanese children excel at math? The Phi Delta Kappan, 93(1), 74-76.
  • Weidenfeld, W. H. (2002). Constructive conflicts: Tolerance learning as the basis for democracy. Prospect, 32(1), 95-102.
  • Whisenhunt, T. G. (2009). The impact of interdisciplinary lesson study on teachers' instructional decisions and technology use. Unpublished Doctoral Dissertation. Unıversıty of Oklahoma. Norman, Oklahoma.
  • White, D. J., Carpenter, J.P. (2008). Integrating mathematics into the introductory biology laboratory course. Proquest Science Journals, 8(1), 22–38.
  • Yalçın, O. (2020) Disiplinler arası bağlam temelli öğrenme yaklaşımına dayalı fizik öğretim programının uygulanma süreci ile öğrencilerde bilişsel ve duyuşsal açıdan yarattığı değişimin incelenmesi.. Doctoral Dissertation. Çukurova Üniversitesi. Adana.
  • Yıldırım, A. (1996). Disiplinler arası öğretim kavramı ve programlar açısından doğurduğu sonuçlar. [The concept of interdisciplinary teaching and its consequences in terms of programs]. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 89-94.
Year 2021, Volume: 5 Issue: 2, 487 - 515, 31.12.2021

Abstract

References

  • Aladağ, E., & Şahinkaya, N. (2013). Sınıf öğretmen adaylarının grafikler ile ilgili görüşleri [Opinions of pre-service classroom teachers about graphics]. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (15), 309-328.
  • Aladağ, S. (2009), İlköğretim sosyal bilgiler öğretiminde değer eğitimi yaklaşımlarının öğrencilerin sorumluluk değerini kazanma düzeyine etkisi [The effect of value education approaches in primary school social studies teaching on the level of students gaining the value of responsibility]. Doctoral Dissertation, Gazi Üniversitesi. Ankara.
  • Alp, E. (2010). Disiplinlerarası öğretim yaklaşımının öğrencilerin olasılık konusundaki akademik başarılarına ve öğrenmenin kalıcılığına etkisi [The effect of interdisciplinary teaching approach on students' academic achievement in probability and permanence of learning]. Unpublished Master Dissertation, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Aslan, S. (2017). Çokkültürlü eğitime dayalı olarak geliştirilen disiplinlerarası öğretim programı aracılığıyla öğrencilerde hoşgörü değerinin ve eleştirel düşünme becerisinin geliştirilme sürecinin incelenmesi: Bir durum çalışması. [Examining the development process of tolerance value and critical thinking skills in students through the interdisciplinary curriculum developed based on multicultural education: A case study]. Unpublished Doctoral Dissertation, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Aybek, B. ve Duman, B. (2003). Süreç temelli ve disiplinler arası öğretim yaklaşımlarının karşılaştırılması. [Comparison of process-based and interdisciplinary teaching approaches]. Muğla Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,11, 1-12
  • Ayvaz Tuncel, Z. (2009). Bütünleştirilmiş program uygulamasının ilköğretim 4. sınıf öğrencilerinin sosyal gelişim becerilerine etkisi. [The effect of integrated curriculum application on social development skills of primary school 4th grade students]. Unpublished Master Dissertation. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hacettepe Üniversitesi. Ankara.
  • Beane, J. (1991). The middle school: The natural home of an integrated curriculum. Educational Leadership, 49(2), 9-13.
  • Bolat, Y. (2016) Kavram temelli disiplinler arası yaklaşıma göre tasarlanan ünitenin otantik değerlendirmesine yönelik bir eylem araştırması [An action research for the authentic evaluation of the unit designed according to the concept-based interdisciplinary approach]. Doctoral Dissertation. Çukurova Üniversitesi. Adana
  • Boyraz, C. (2015). Oyun ve fiziki etkinliklere dayalı fen eğitimi: disiplinlerarası öğretim uygulaması. [Science education based on games and physical activities: an interdisciplinary teaching practice]. Unpublished Master Dissertation, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Campbell, C. ve Henning, M. B. (2010). Planning, teaching, and assessing elementary education ınterdisciplinary curriculum. International Journal of Teaching And Learning İn Higher Education. 22(2), 179-186
  • Cervetti, N., Barber, J., Dorph, R., Pearson, P., & Goldschmidt, P. (2012). The impact of an integrated approach to science and literacy in elementary school classrooms. The Journal Of Research İn Science Teaching,49(5), 631-638.
  • Chan, Man T. 2005. Features of an ıntegrated primary curriculum. International Conference on Education, Singapore. http://Libir1.İed.Edu.Hk/Dspace/Handle/2260.2/879?Mode=Full
  • Christensen, L. B., Johnson, R. B., & Turner, L. A. (2015). Araştırma yöntemleri: Desen ve analiz. [Research methods: Design and analysis]. (Çev. Ed. A. Aypay). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Coşkun, Y. ve Yıldırım, A. (2009). Üniversite öğrencilerinin değer düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. [Examining the value levels of university students in terms of some variables]. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (6), 311-328.
  • Creswell, J. W. (2003). A framework for design. Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approach. Sage.
  • Çelebi, G. (2020). Beşinci sınıf Matematik öğretim programı ile bütünleştirilmiş bilimsellik değeri eğitim programının etkililiğinin incelenmesi. [Investigation of the effectiveness of the science value education program integrated with the fifth grade mathematics curriculum]. Unpublished Master Dissertation. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Marmara Üniversitesi. İstanbul.
  • Çelik, İ. (2017). Tarih öğretiminde disiplinlerarası ilişkilendirmelerin kullanımı. [The use of interdisciplinary associations in history teaching]. Unpublished Master Dissertation, Karabük Üniversitesi, Karabük.
  • Demir, E. (2009). İlköğretim ikinci sınıflarda uygulanan disiplinler arası bütüncül öğretim yaklaşımının etkisi. [The effect of the interdisciplinary holistic teaching approach applied in the second grades of primary education]. Unpublished Master Dissertation, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Demir, F. (2018). Değer öğretimi yaklaşımlarına göre hayat bilgisi dersinde değerler eğitimi. [Values education in life studies course according to values teaching approaches]. Doctoral Dissertation. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İnönü Üniversitesi. Malatya.
  • Demirci Güler, M. P. & Açıkgöz, S. N. (2019). Examinatıon of the science course curriculum of the year 2018 in terms of ıncluding lesson outcomes regarding responsibility Journal of Qualitative Research in Education, 7(1), 391-419.
  • Demirel, Ö., Tuncel, İ. Demirhan, C.  Demir, K. (2008). Çoklu zeka kuramı ile disiplinlerarası yaklaşımı temel alan uygulamalara ilişkin öğretmen-öğrenci görüşleri, [Teacher-student views on practices based on multiple intelligence theory and interdisciplinary approach]. Eğitim ve Bilim, 33(147), 14-25.
  • Doğanay, A. (2006). Değerler eğitimi. İçinde C. Öztürk (Ed.) Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi: Yapılandırmacı bir yaklaşım [Values education. In C. Oztürk (Ed.) Life studies and social studies teaching: A constructivist approach]. Ankara: Pegem A.
  • Doğanay, A., Karakuş, M. ve Bolat, Y. (2013). Sosyal bilgiler dersinde disiplinler arası öğretime yönelik öğretmen görüşleri. [Teachers' views on interdisciplinary teaching in social studies course]. II Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Sempozyumu Full text proceed. 403-422). 26-28 Nisan 2013, Aksaray.
  • Drake, S. M., & Burns, R. C. (2004). Meeting standards through integrated curriculum Association For Supervision and Curriculum Development. Virginia, USA.
  • Ekşi, H. (2003). Temel insani değerlerin kazandırılmasında bir yaklaşım: Karakter eğitimi programları. [An approach to gaining basic human values: Character education programs]. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(1), 79-96.
  • Ernest, P. (1989) The Impact of Beliefs on the Teaching of Mathematics, in P. Ernest, Ed. Mathematics Teaching: The State of the Art, London: The Falmer Press.
  • Farrer, F. (2000) A quiet revolution: encouraging positive values in our children (London, Random House).
  • Fidan, N., & Erden, M. (2001). Eğitime giriş [Introduction to education]. İstanbul: Alkım.
  • Fogarty, R. (1991). Ten ways to integrate curriculum. Educational Leadership, 49(2), 61-65.
  • Guercio, C. J. 2003. An ınterdisciplinart curriculum and ıts positive effect on student motivation in the classroom. Unpublished Master Thesis. The Institution of Education. Caldwell College.
  • Güneş, N. (2007). An analysis of the revised english curriculum for primary school grade 4 from a cross-curricular standpoint: Compatibility with the social sciences curriculum. Unpublished Master Dissertation, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Güven, E. (2012). Disiplinler arası yaklaşıma dayalı çevre eğitiminin ilköğretim 4. sınıf öğrencilerinin çevreye yönelik tutumlarına ve davranışlarına etkisinin incelenmesi. [Investigation of the effect of environmental education based on interdisciplinary approach on the attitudes and behaviors of primary school 4th grade students towards the environment]. Unpublished Master Thesis. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erciyes Üniversitesi. Kayseri.
  • Hartzler, D. H. (2000). A meta-analysis of studies conducted on integrated curriculum programs and their effects on student achievement. Unpublished Doctoral Dissertation. The University of Indiana, Bloomington (Umı: 9967119).
  • Hawkes, N. (2007) Values and quality teaching at West Kidlington Primary School, in T. J. Lovat & R. Toomey (Eds), Values education and quality teaching: the double helix effect (Sydney, David Barlow Publishing), 115–133.
  • Işık Tertemiz, N. (2004). The impact of integrated activities based on multiple intelligence theory on student achievement. Eğitim ve Bilim, 9(134), 1-10.
  • Işık Tertemiz, N. ve Aslantaş, S. (2018). Thematic learning in an interdisciplinary approach. Lamber Academic Publication.
  • İpekçi, S. (2018). Altıncı sınıf Matematik öğretim programı ile bütünleştirilmiş değerler eğitimi program tasarısının etkililiğinin incelenmesi. [Examining the effectiveness of the values education program design integrated with the sixth grade mathematics curriculum]. Unpublished Master Dissertation. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Karakuş, M., & Aslan, S. (2016). İlkokulda disiplinlerarası öğretime yönelik mevcut durumun incelenmesi. [Examination of the current situation for interdisciplinary teaching in primary school]. İlköğretim-Online, 15(4), 1325-1344.
  • Katılmış, A., Ekşi, H., & Öztürk, C. (2010). Sosyal bilgiler dersi kazanımlarıyla bütünleştirilmiş bilimsellik odaklı karakter eğitimi programının etkililiği [The effectiveness of the science-oriented character education program integrated with the social studies course gains]. Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 1(1), 50-87.
  • Keçe, M. ve Merey, Z. (2011). İlköğretim sosyal bilgiler kazanımlarının sosyal bilimler disiplinlerine ve disiplinler arası anlayışa uygunluğunun belirlenmesi. [Determining the conformity of primary school social studies achievements to social sciences disciplines and interdisciplinary understanding]. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, VIII,(I), 110-139
  • Keskin, Y. (2014). Değer davranış ilişkisi. İçinde B. Dilmaç, & H. H. Bircan (Ed.), Değerler ve değer psikolojisi [Value behavior relationship. In B. Dilmaç, & H. H. Bircan (Ed.), Values and value psychology] (pp. 103-135). Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Köstekçi, E., Kurupınar, A. ve Kıral, İ. (2016). Küreselleşme kıskacında değerler eğitimi. [Values education in the grip of globalization]. V. EYFOR Full Text Proceedings Book (ss. 103-117). Ankara
  • Lee, J., & Zhou, M. (2015). The Asian American achievement paradox. NY: Russell Sage Foundation.
  • Leung, F.K.S. (2006). Mathematics education in East Asia and the West: Does culture matter? In F. S. Leung, K.-D. Graf, & F. J. Lopez-Real (Eds.), Mathematics education in different cultural traditions: A comparative study of East Asia and the West (pp. 21-46). NY: Springer.
  • Locke, J. (1779) Some thoughts concerning education. London: J. and R. Tonson
  • Loepp, F. L. (1999). Models of curriculum integration. The journal of technology studies, 25(2), 21-25.
  • Macit, B.B (2020). 6. Sınıf Matematik öğretim programıyla bütünleştirilmiş değerler eğitiminin yaratıcı drama yöntemiyle etkililiğinin incelenmesi. [Examining the effectiveness of values education integrated with the 6th Grade Mathematics curriculum with the creative drama method]. Unpublished Master Dissertation. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü, Aydın
  • Mckenna, J. C. (2007). The development and ımplementation of an integrated curriculum at an elementary math, science, and technology magnet school. Unpublished Doctoral Dissertation. University of California (Umı: 3252789).
  • MEB (2018). İlköğretim sosyal bilgiler dersi öğretim programı ve kılavuzu (4-5. Sınıflar). [Primary education social studies course curriculum and guide (Grades 4-5)]. Ankara: Devlet Kitapları.
  • MEB, (2017). Ortaöğretim (9., 10., 11., ve 12., sınıflar) fizik öğretim programı. [Secondary education (9th, 10th, 11th, and 12th grades) physics curriculum]. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Metcalf, L. E. (1971). Values education: rationale, strategies, and procedures. National Council for the Social Studies Nadeau, Sylvie; Cadrin-Pelletier.
  • Morris, J. L. (2008). A qualıtatıve ınvestıgatıon of ınterdıscıplınary mıxed abılıty co-operatıve classes ın an ınner-rıng suburban hıgh school. Unpublished Master's Thesis, University Of Cleveland State (Umı: 3341349).
  • Nalçacı, A. (2016). Değer kazandırmada örnek olay inceleme yöntemi. R. Turan ve K. Ulusoy (Ed.). Farklı yönleriyle değerler eğitimi, [Case study method in valuation. R. Turan and K. Ulusoy (Ed.). Values education with different aspects]. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Obradovich, K. R. (2009). Addressıng Academıc Rıgor And Socıal Competence Through Interdıscıplınary Teamıng: A Case Study. Unpublished Doctoral Dissertation. Northern University Of Illinois (Umı: 3359027).
  • Oliver, D. W., & Newmann, F. M. (1967). Cases and controversy: Guide to teaching the public ıssues series, Harvard Social Studies Project, and Supplement.
  • Oliver, D. W., & Newmann, F. M. (1972). Taking a stand: A guide to a clear discussion of public issues (rev. ed.). Middletown, CT: Xerox Corporation.
  • Özçelik, C., & Semerci, N. (2016). Disiplinler arası öğretim yaklaşımına dayalı hazırlanan öğretim etkinliklerinin, öğrencilerin geometrik cisimlerin hacimleri konusundaki akademik başarılarına etkisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(2), 141-150.
  • Öztürk, A. (2009). Fizik problemlerini çözmede yüksek ve düşük başarılı fen ve teknoloji öğretmen adaylarının fizik problem çözme süreçlerinin bilişsel farkındalık açısından incelenmesi.. Unpublished Master Dissertation, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Öztürk, İ. H. (2019) Disiplinlerarası yaklaşım temelli geliştirilen öğretim programı tasarımının fen eğitiminde eleştirel düşünme becerilerine, sorgulayıcı öğrenme becerileri algısına, derse yönelik tutumlarına ve akademik başarılarına etkisinin incelenmesi.. Doctoral Dissertation. Çukurova Üniversitesi. Adana
  • Pehlivan, İ. (2015). Ortaokullarda farklı disiplinlerle işbirliğinin görsel sanatlar dersindeki başarıya etkisi. [The effect of cooperation with different disciplines on success in visual arts course in secondary schools]. Unpublished Master Dissertation, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Sam, L., & Ernest, P. (1997). Values in mathematics education: What is planned and what is espoused. British Society for Research into Learning Mathematics, 37.
  • Sarmusak, D. (2011). İlköğretim öğrencilerinin empatik eğilimleri ve algıladıkları öğretmen tutumlarının öğrencilerin ahlaki değer yargılarına etkisi. [The effect of primary school students' empathic tendencies and perceived teacher attitudes on students' moral value judgments]. Unpublished Master Dissertation. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Ankara
  • Shaver, J. P., & Larkins, A. G. (1973). The analysis of public issues program. Houghton Mifflin.
  • Sözer, M., & Yılmaz, F. (2019). Karakter Gelişiminde ve Eğitiminde Aile, Çevre ve Okul. [Family, Environment and School in Character Development and Education]. Ankara: Pegem Akademi.
  • Superka, D. P., Ahrens & C., Hedstrom. (1976). Conceptual approaches, materials analyses, and an annotated bibliography. In. (Eds). Superka, D. P., Ahrens, C., Hedstrom, J. E., Ford, L. J., & Johnson, P. L. Values education sourcebook: Colorado: Social Science Education Consortium.
  • Superka, D. P., Ahrens, C., Hedstrom, J. E., Ford, L. J., & Johnson, P. L. (1976). Values education sourcebook. Colorado: Social Science Education Consortium
  • Şahbaz, N. K., & Çekici, Y. E. (2012). Disiplinler arası bir disiplin olarak Türkç eğitimi. [Turkish education as an interdisciplinary discipline]. Electronic Turkish Studies, 7(3). 2367-2382.
  • Tahiroğlu, M. ve Tay, B. (2020), Değerler ve değerler eğitimi, İçinde (Ed.). Oğuz Namdar, A. İlkokulda drama ile değerler eğitimi uygulamaları. [Values and values education, In (Ed.). Oğuz Namdar, A. Values education practices with drama in primary school]. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Tay, B. (2017). Hayat Bilgisi: Hayatın bilgisi. İçinde. (Ed.). Tay, B. Uçuş Güldalı, Ş. ve Baş, M. Etkinlik örnekleriyle Hayat Bilgisi öğretimi. [Life Science: Knowledge of life. In. (Ed.). Tay, B. Uçuş Guldali, S. and Baş, M. Life Studies teaching with examples of activities.]. Ankara: Pegem Akademi.
  • Taylor, J.M. (2011). Interdıscıplınary authentıc assessment: Cognıtıve expectatıons and student performance. Unpublished Doctoral Dissertation, University of Pepperdine.
  • Tekerek, B., & Cebesoy, Ü. B. (2017). 8. Sınıf öğrencilerinin ısı-sıcaklık ünitesindeki çizgi grafiği ile ilgili zorlukları üzerine disiplinlerarası bir çalışma. [An interdisciplinary study on 8th grade students' difficulties in line graphing in the heat-temperature unit]. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 11(2), 307-332.
  • Tertemiz, N. (2017). Matematikte öğretimsel stratejiler (4.Cilt). İçinde. Özmen, E. R. Öğrenme güçlüğü sınıf içi destek seti. [Instructional strategies in mathematics (Vol. 4). Inside. Özmen, E. R. Learning disability classroom support kit]. Eğiten Kitap. Ankara.
  • Tertemiz, N., & Çakmak, M., (2000). Bütünleştirilmiş program modelleri ve ilköğretim matematik dersi. [Integrated curriculum models and primary school mathematics course]. Milli Eğitim Dergisi ,152, 34-42.
  • Trent, A. & Riley, J.A. (2009). Re-placing the arts in elementary school curricula: an ınterdisciplinary, collaborative action research project. Perspectıves On Urban Educatıon, 6(2), 14-28
  • Turhan Türkkan, B. (2017) SosyoMatematiksel konularla bütünleştirilmiş Matematik öğretimi: sosyal adalet ve eşitlik değerlerine ilişkin farkındalık ile problem kurma becerisi geliştirmeye yönelik bir eylem araştırması. [Mathematics teaching integrated with socio-mathematical issues: an action research aimed at developing awareness and problem posing skills regarding the values of social justice and equality]. Doctoral Dissertation. Çukurova Üniversitesi. Adana.
  • Uzunkol, E., & Yel, S. (2016). Hayat Bilgisi dersinde uygulanan değer eğitimi programının özsaygı, sosyal problem çözme becerisi ve empati üzerine etkisi. [The effect of the values education program applied in the Life Studies course on self-esteem, social problem solving skills and empathy]. Eğitim ve Bilim, 41(183), 267-292.
  • Wei, M.-H., & Eisenhart, C. (2011). Why do Taiwanese children excel at math? The Phi Delta Kappan, 93(1), 74-76.
  • Weidenfeld, W. H. (2002). Constructive conflicts: Tolerance learning as the basis for democracy. Prospect, 32(1), 95-102.
  • Whisenhunt, T. G. (2009). The impact of interdisciplinary lesson study on teachers' instructional decisions and technology use. Unpublished Doctoral Dissertation. Unıversıty of Oklahoma. Norman, Oklahoma.
  • White, D. J., Carpenter, J.P. (2008). Integrating mathematics into the introductory biology laboratory course. Proquest Science Journals, 8(1), 22–38.
  • Yalçın, O. (2020) Disiplinler arası bağlam temelli öğrenme yaklaşımına dayalı fizik öğretim programının uygulanma süreci ile öğrencilerde bilişsel ve duyuşsal açıdan yarattığı değişimin incelenmesi.. Doctoral Dissertation. Çukurova Üniversitesi. Adana.
  • Yıldırım, A. (1996). Disiplinler arası öğretim kavramı ve programlar açısından doğurduğu sonuçlar. [The concept of interdisciplinary teaching and its consequences in terms of programs]. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 89-94.
There are 82 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Studies on Education
Journal Section Research Article
Authors

Murat Baş 0000-0003-3616-769X

Bayram Tay

Neşe Işık Tertemiz This is me

Publication Date December 31, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Baş, M., Tay, B., & Tertemiz, N. I. (2021). The Effects of Integrated Mathematics and Life Sciences Teaching on Primary School Students’ Value Acquisition. International Journal of Modern Education Studies, 5(2), 487-515.