The
aim of the research was to examine the relationships between organizational
justice of teachers’ and school principals' ability for diversity management.
The research conducted with the study group was described in the relational
survey method. 211 teachers who voluntarily participated are in the study group
in this research. The "Organizational Justice Scale" and
"Diversity Management Scale" were used as data collection tools in
the research. In the analysis process, descriptive statistics, Pearson
Correlation Analysis, Multiple Linear Regression Analysis and Confirmatory
Factor Analysis were performed. Findings showed that teachers' perceptions of
organizational justice and school principals' diversity management ability were
found to be relatively moderate. It is also found that there was a positive,
medium and high level of significant relationships between organizational
justice and diversity management. Finally, the dimension of managerial
practices and policies has a predictive impact on organizational justice.
Bu
araştırmanın amacı öğretmenlerin örgütsel adalet algıları ve okul müdürlerinin
farklılıkları yönetme yeterlilikleri arasındaki ilişkiyi irdelemektir. Çalışma
grubu ile gerçekleştirilen araştırma ilişkisel tarama modelinde betimlenmiştir.
Çalışma grubu araştırmaya gönüllü katılım sağlayan 211 öğretmenden
oluşmaktadır. Araştırmada “Örgütsel Adalet” ve “Farklılıkların Yönetimi”
ölçekleri veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Analiz sürecinde, betimsel
istatistiklerin yanı sıra Pearson Korelasyon Analizi, Çoklu Doğrusal Regresyon
Analizi ve Doğrulayıcı Faktör Analizi gerçekleştirilmiştir. Araştırma
bulgularına göre, öğretmenlerin örgütsel adalet ve okul müdürlerinin
farklılıkları yönetim yeterliliği algıları görece “orta” düzeyde saptanmıştır.
Ayrıca örgütsel adalet ile farklılıkları yönetimi arasında pozitif yönlü orta
ve yüksek düzeyde anlamlı ilişkiler olduğu görülmüştür. Son olarak, yönetsel
uygulamalar ve politikalar boyutunun örgütsel adalet üzerinde yordayıcılık
etkisi gösterdiği tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 21, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 11 Issue: 1 |