Öğretmen yetiştirme sistemimiz içerisinde hizmet
öncesinde gerçekleştirilen ve öğretmen adaylarına deneyim kazandıran
öğretmenlik uygulaması dersi önemli bir konuma sahiptir. Bir öğretmen adayının
mesleki yaşamında etkili ve başarılı bir öğretmen olabilmesi için öğrenme
sürecini biçimlendirmesi, uygun öğrenme yaklaşımlarını ile etkinlikler
hazırlaması gerekmektedir. Bu bağlamda bu araştırmada sınıf öğretmeni
adaylarının öğretmenlik uygulaması kapsamındaki etkinlik hazırlama ve uygulama
süreçlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç çerçevesinde araştırmada nitel
araştırma yöntemlerinden biri olan durum çalışması yöntemi kullanılmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunu, 2018-2019 öğretim yılında Çanakkale Onsekiz
Üniversitesi Sınıf Öğretmenliği Lisans Programı’nın dördüncü sınıfında öğrenim
gören Çanakkale il merkezinde bir ilkokulda öğretmenlik uygulaması dersini
gerçekleştiren 8 (5 kadın, 3 erkek)
öğretmen adayı oluşturmaktadır. Nitel araştırma desenlerinden durum
çalışması yöntemi kullanılarak yürütülen çalışmada öğretmen adaylarının
hazırlamış oldukları etkinlikler doküman analizi yöntemi ile incelenmiştir.
Bunun yanı sıra öğretmen adaylarının hazırlamış oldukları etkinliklerin
tarafından nasıl ve ne kadar uygulandığı yarı yapılandırılmış gözlemler
aracılığıyla ortaya konmuştur. Sınıf öğretmeni adaylarının hazırlamış oldukları
etkinlik planlarının analizinde betimsel analiz yönteminden yararlanılmıştır.
Araştırmadan elde edilen verilerin analizi sonucunda, öğretmen adaylarının
çoğunlukla etkinliğin yöntem-teknik, araç-gereç ve ölçme-değerlendirme
kısımlarındaki bilgilere yer vermedikleri, uygulamada yeterli bilgi ve donanıma
sahip olmadıkları ve öğrenme–öğretme süreci temel unsurlarına yönelik önemli
davranışları etkinliği uygularken sergilemedikleri tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 24, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 39 Issue: 3 |