Research Article
BibTex RIS Cite

Sınıf Öğretmeni Adaylarının Serbest Problem Kurma Becerilerinin Değerlendirilmesi

Year 2018, Volume: 38 Issue: 3, 919 - 947, 30.12.2018
https://doi.org/10.17152/gefad.376470

Abstract

Bu çalışmanın amacı sınıf öğretmeni adaylarının doğal
sayılarda dört işlem ile ilgili kurdukları problemleri ve problem kurma
becerilerini incelemektir. Veriler, nitel araştırma yaklaşımları arasında yer
alan durum çalışması yöntemi kullanılarak toplanmıştır. Çalışmaya 72 dördüncü
sınıf, sınıf öğretmeni adayı katılmış ve çalışmanın verileri 2 sorudan oluşan
Serbest Problem Kurma Soru Seti aracılığıyla toplanmıştır.  Verileri analiz etmek için içerik analizi
yaklaşımı kullanılmıştır. Çalışmanın bulgularına göre, bazı öğretmen
adaylarının yeterli müfredat bilgisine sahip olmadığı için kazanıma uygun
olmayan problemler kurdukları belirlenmiştir. Ayrıca, sözel denklem ve sembolik
denklem kuran ve hiç problem kuramayan öğretmen adaylarının ise alan
bilgisinin, problem çözme deneyiminin ve yaratıcılık yeteneklerinin yeterli
olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmaya katılan öğretmen adaylarının büyük
çoğunluğu az işlemli sözel problemler kurmuşlardır. Bu doğrultuda, matematik
öğretimi için alan bilgisi derslerinin ders saatleri arttırılarak öğretmen
adaylarının alan ve müfredat bilgilerini artırılması sağlanabilir.

References

  • Albayrak, M., İpek, A. S., & Işık, C. (2006). Temel işlem becerilerinin öğretiminde problem kurma-çözme çalışmaları. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 1-11.
  • Akay, H., Soybaş, D., & Argün, Z. (2006). Problem kurma deneyimleri ve matematik öğretiminde açık-uçlu soruların kullanımı. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(1), 129-146.
  • Australian Education Council, Curriculum Corporation (Australia). (1991). A national statement on mathe matics for Australian schools: A joint project of the states, territories and the Commonwealth of Australia/initiated by the Australian Education Council. Carlton, Vic: Curriculum Corporation for the Australian Education Council.
  • Ball, D. L. (1990). The mathematical understandings that prospective teachers bring to teacher education. The Elementary School Journal, 90(4), 449-466.
  • Baştürk, S., & Dönmez, G. (2011). Öğretmen adaylarının limit ve süreklilik konusuna ilişkin pedagojik alan bilgilerinin öğretim programı bilgisi bağlamında incelenmesi. International Online Journal of Educational Sciences, 3(2), 743-775.
  • Canköy, O. (2003). Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti'ndeki ilkokul öğretmen adaylarının matematik problemleri zorluk derecesi ile ilgili algıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(25), 26-30.
  • Chapman, O. (2002). High school mathematics teachers’ perspectives of mathematical word problems. In B. Davis & E. Simmt (Eds.), Proceedings of the 2002 Annual Meeting of the Canadian Mathematics Education Study Group,(pp. 91-98). Edmonton, AB: CMESG/GCEDM.
  • Chapman, O. (2012). Prospective elementary school teachers’ ways of making sense of mathematical problem posing, PNA, 6(4), 135 – 146.
  • Crespo, S. (2003). Learning to pose mathematical problems: Exploring changes in preservice teachers’ practices. Educational Studies in Mathematics, 52, 243–270. Doi: 10.1023/A:1024364304664
  • Crespo, S. & Sinclair, N. (2008). What makes a problem mathematically interesting? Inviting prospective teachers to pose better problems. Journal of Mathematics Teacher Education, 11, 395-415. Doi: 10.1007/s10857-008-9081-0
  • Christou, C., Mousoulides, N., Pittalis, M., Pitta-Pantazi, D., & Sriraman, B. (2005). An empirical taxonomy of problem posing processes. ZDM, 37(3), 149-158. Doi: 10.1007/s11858-005-0004-6
  • Ellerton, N. F. (2013). Engaging prospective middle-school teacher-education students in mathematical problem posing: development of an active learning framework. Educational Studies in Mathematics, 83(1), 87-101. Doi: 10.1007/s10649-012-9449-z
  • English, L. D. (1998). Children's problem posing within formal and informal contexts. Journal for Research in mathematics Education, 29(1) 83-106. Doi: 10.2307/749719
  • Foong, P.Y. & Koay, P.L. (1997). School word problems and stereotyped thinking. Teaching and Learning, 18(1), 73-82. Hembree, R. (1992). Experiments and relational studies in problem solving: A meta-analysis. Journal for Research in Mathematics Education, 23(3), 242–273. Doi: 10.2307/749120
  • Işık, A., Işık, C., & Kar, T. (2011). Matematik öğretmeni adaylarının sözel ve görsel temsillere yönelik kurdukları problemlerin analizi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(1), 40-49.
  • Kilpatrick, J. (1987). Problem formulating: Where do good problems come from. In A.H. Schoenfeld (Ed.) Cognitive Science And Mathematics Education (pp. 123-147). Hillsdalc, NJ: Erlbaum
  • Kılıç, Ç. (2013). Prospective primary teachers’ free problem-posing performances in the context of fractions: An example from Turkey. The Asia-Pacific Education Researcher, 22(4), 677-686. Doi: 10.1007/s40299-013-0073-1
  • Lavy, I., & Shriki, A. (2007). Problem posing as a means for developing mathematical knowledge of prospective teachers. In Proceedings of the 31st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 3, pp. 129-136).
  • Lin, P. J. (2004). Supporting Teachers on Designing Problem-Posing Tasks as a Tool of Assessment to Understand Students' Mathematical Learning. In Proceedings of the 28th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. (Vol. 3, pp. 257-2644). Norway: Bergen.
  • Merriam, S. B. (1998). Qualitative research and case study applications in education. Revised and expanded from case study research in education.. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
  • Miles, M.B., & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). Thousand Oaks, California: SAGE. Doi: 10.1016/S1098-2140(99)80125-8
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2009a). İlköğretim matematik dersi 1–5. sınıflar öğretim programı. Ankara, Türkiye: MEB.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2009b). lköğretim matematik dersi 6-8. Sınıflar: Öğretim programı ve kılavuzu. Ankara, Türkiye:MEB.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2015). İlkokul matematik dersi (1, 2, 3 ve 4. sınıflar) öğretim programı. Ankara, Türkiye: MEB.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2017). Matematik dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara, Türkiye: MEB.
  • National Council of Teachers of Mathematics [NCTM]. (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA.
  • Özmen, Z. M., Taşkın, D., & Güven, B. (2012). İlköğretim 7. sınıf matematik öğretmenlerinin kullandıkları problem türlerinin belirlenmesi. Eğitim ve Bilim, 37(165), 246-261.
  • Pilkington, R. (2001). Analysing educational dialogue interaction: Towards models that support learning. International Journal of Artificial Intelligence in Education, 12, 1-7.
  • Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.
  • Silver, E. A. (1994). On mathematical problem posing. For the Learning of Mathematics, 14(1), 19-28.
  • Silver, E. A. (2013). Problem-posing research in mathematics education: Looking back, looking around, and looking ahead. Educational Studies in Mathematics, 83(1), 157-162. Doi: 10.1007/s10649-013-9477-3
  • Silver, E. A., ve Cai, J. (1996). An analysis of arithmetic problem posing by middle school students. Journal for Research in Mathematics Education, 521-539. Doi: 10.2307/749846
  • Stoyanova, E. N. (1997). Extending and exploring students' problem solving via problem posing. Unpublished doctoral dissertation, Edith Cowan University, Australia.
  • Stoyanova, E., & Ellerton, N. F. (1996). A framework for research into students’ problem posing in school mathematics. In P. C. Clarkson (Ed.), Technology in mathematics education (pp. 518-525). Melbourne, Victoria: Mathematics Education Research Group of Australasia.
  • Tichá, M., & Hošpesová, A. (2009, January). Problem posing and development of pedagogical content knowledge in prospective teacher training. In meeting of CERME (Vol. 6, pp. 1941-1950). Doi: 10.1007/978-1-4614-6258-3_21
  • Tertemiz, N. I., & Sulak, S. E. (2013). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin problem kurma becerilerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 12(3),713-729.
  • Van Harpen, X. Y., & Presmeg, N. C. (2013). An investigation of relationships between students’ mathematical problem-posing abilities and their mathematical content knowledge. Educational Studies in Mathematics, 83(1), 117-132. Doi: 10.1007/s10649-012-9456-0
  • Yüksek Öğretim Kurumu [YÖK]. (2007). Eğitim fakültesi öğretmen yetiştirme lisans programları. Ankara, Türkiye: YÖK.
Year 2018, Volume: 38 Issue: 3, 919 - 947, 30.12.2018
https://doi.org/10.17152/gefad.376470

Abstract

References

  • Albayrak, M., İpek, A. S., & Işık, C. (2006). Temel işlem becerilerinin öğretiminde problem kurma-çözme çalışmaları. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 1-11.
  • Akay, H., Soybaş, D., & Argün, Z. (2006). Problem kurma deneyimleri ve matematik öğretiminde açık-uçlu soruların kullanımı. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(1), 129-146.
  • Australian Education Council, Curriculum Corporation (Australia). (1991). A national statement on mathe matics for Australian schools: A joint project of the states, territories and the Commonwealth of Australia/initiated by the Australian Education Council. Carlton, Vic: Curriculum Corporation for the Australian Education Council.
  • Ball, D. L. (1990). The mathematical understandings that prospective teachers bring to teacher education. The Elementary School Journal, 90(4), 449-466.
  • Baştürk, S., & Dönmez, G. (2011). Öğretmen adaylarının limit ve süreklilik konusuna ilişkin pedagojik alan bilgilerinin öğretim programı bilgisi bağlamında incelenmesi. International Online Journal of Educational Sciences, 3(2), 743-775.
  • Canköy, O. (2003). Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti'ndeki ilkokul öğretmen adaylarının matematik problemleri zorluk derecesi ile ilgili algıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(25), 26-30.
  • Chapman, O. (2002). High school mathematics teachers’ perspectives of mathematical word problems. In B. Davis & E. Simmt (Eds.), Proceedings of the 2002 Annual Meeting of the Canadian Mathematics Education Study Group,(pp. 91-98). Edmonton, AB: CMESG/GCEDM.
  • Chapman, O. (2012). Prospective elementary school teachers’ ways of making sense of mathematical problem posing, PNA, 6(4), 135 – 146.
  • Crespo, S. (2003). Learning to pose mathematical problems: Exploring changes in preservice teachers’ practices. Educational Studies in Mathematics, 52, 243–270. Doi: 10.1023/A:1024364304664
  • Crespo, S. & Sinclair, N. (2008). What makes a problem mathematically interesting? Inviting prospective teachers to pose better problems. Journal of Mathematics Teacher Education, 11, 395-415. Doi: 10.1007/s10857-008-9081-0
  • Christou, C., Mousoulides, N., Pittalis, M., Pitta-Pantazi, D., & Sriraman, B. (2005). An empirical taxonomy of problem posing processes. ZDM, 37(3), 149-158. Doi: 10.1007/s11858-005-0004-6
  • Ellerton, N. F. (2013). Engaging prospective middle-school teacher-education students in mathematical problem posing: development of an active learning framework. Educational Studies in Mathematics, 83(1), 87-101. Doi: 10.1007/s10649-012-9449-z
  • English, L. D. (1998). Children's problem posing within formal and informal contexts. Journal for Research in mathematics Education, 29(1) 83-106. Doi: 10.2307/749719
  • Foong, P.Y. & Koay, P.L. (1997). School word problems and stereotyped thinking. Teaching and Learning, 18(1), 73-82. Hembree, R. (1992). Experiments and relational studies in problem solving: A meta-analysis. Journal for Research in Mathematics Education, 23(3), 242–273. Doi: 10.2307/749120
  • Işık, A., Işık, C., & Kar, T. (2011). Matematik öğretmeni adaylarının sözel ve görsel temsillere yönelik kurdukları problemlerin analizi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(1), 40-49.
  • Kilpatrick, J. (1987). Problem formulating: Where do good problems come from. In A.H. Schoenfeld (Ed.) Cognitive Science And Mathematics Education (pp. 123-147). Hillsdalc, NJ: Erlbaum
  • Kılıç, Ç. (2013). Prospective primary teachers’ free problem-posing performances in the context of fractions: An example from Turkey. The Asia-Pacific Education Researcher, 22(4), 677-686. Doi: 10.1007/s40299-013-0073-1
  • Lavy, I., & Shriki, A. (2007). Problem posing as a means for developing mathematical knowledge of prospective teachers. In Proceedings of the 31st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 3, pp. 129-136).
  • Lin, P. J. (2004). Supporting Teachers on Designing Problem-Posing Tasks as a Tool of Assessment to Understand Students' Mathematical Learning. In Proceedings of the 28th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. (Vol. 3, pp. 257-2644). Norway: Bergen.
  • Merriam, S. B. (1998). Qualitative research and case study applications in education. Revised and expanded from case study research in education.. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
  • Miles, M.B., & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). Thousand Oaks, California: SAGE. Doi: 10.1016/S1098-2140(99)80125-8
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2009a). İlköğretim matematik dersi 1–5. sınıflar öğretim programı. Ankara, Türkiye: MEB.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2009b). lköğretim matematik dersi 6-8. Sınıflar: Öğretim programı ve kılavuzu. Ankara, Türkiye:MEB.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2015). İlkokul matematik dersi (1, 2, 3 ve 4. sınıflar) öğretim programı. Ankara, Türkiye: MEB.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2017). Matematik dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara, Türkiye: MEB.
  • National Council of Teachers of Mathematics [NCTM]. (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA.
  • Özmen, Z. M., Taşkın, D., & Güven, B. (2012). İlköğretim 7. sınıf matematik öğretmenlerinin kullandıkları problem türlerinin belirlenmesi. Eğitim ve Bilim, 37(165), 246-261.
  • Pilkington, R. (2001). Analysing educational dialogue interaction: Towards models that support learning. International Journal of Artificial Intelligence in Education, 12, 1-7.
  • Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.
  • Silver, E. A. (1994). On mathematical problem posing. For the Learning of Mathematics, 14(1), 19-28.
  • Silver, E. A. (2013). Problem-posing research in mathematics education: Looking back, looking around, and looking ahead. Educational Studies in Mathematics, 83(1), 157-162. Doi: 10.1007/s10649-013-9477-3
  • Silver, E. A., ve Cai, J. (1996). An analysis of arithmetic problem posing by middle school students. Journal for Research in Mathematics Education, 521-539. Doi: 10.2307/749846
  • Stoyanova, E. N. (1997). Extending and exploring students' problem solving via problem posing. Unpublished doctoral dissertation, Edith Cowan University, Australia.
  • Stoyanova, E., & Ellerton, N. F. (1996). A framework for research into students’ problem posing in school mathematics. In P. C. Clarkson (Ed.), Technology in mathematics education (pp. 518-525). Melbourne, Victoria: Mathematics Education Research Group of Australasia.
  • Tichá, M., & Hošpesová, A. (2009, January). Problem posing and development of pedagogical content knowledge in prospective teacher training. In meeting of CERME (Vol. 6, pp. 1941-1950). Doi: 10.1007/978-1-4614-6258-3_21
  • Tertemiz, N. I., & Sulak, S. E. (2013). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin problem kurma becerilerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 12(3),713-729.
  • Van Harpen, X. Y., & Presmeg, N. C. (2013). An investigation of relationships between students’ mathematical problem-posing abilities and their mathematical content knowledge. Educational Studies in Mathematics, 83(1), 117-132. Doi: 10.1007/s10649-012-9456-0
  • Yüksek Öğretim Kurumu [YÖK]. (2007). Eğitim fakültesi öğretmen yetiştirme lisans programları. Ankara, Türkiye: YÖK.
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Reyhan Tekin Sitrava

Ahmet Işık

Publication Date December 30, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 38 Issue: 3

Cite

APA Tekin Sitrava, R., & Işık, A. (2018). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Serbest Problem Kurma Becerilerinin Değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(3), 919-947. https://doi.org/10.17152/gefad.376470
AMA Tekin Sitrava R, Işık A. Sınıf Öğretmeni Adaylarının Serbest Problem Kurma Becerilerinin Değerlendirilmesi. GEFAD. December 2018;38(3):919-947. doi:10.17152/gefad.376470
Chicago Tekin Sitrava, Reyhan, and Ahmet Işık. “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Serbest Problem Kurma Becerilerinin Değerlendirilmesi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 38, no. 3 (December 2018): 919-47. https://doi.org/10.17152/gefad.376470.
EndNote Tekin Sitrava R, Işık A (December 1, 2018) Sınıf Öğretmeni Adaylarının Serbest Problem Kurma Becerilerinin Değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 38 3 919–947.
IEEE R. Tekin Sitrava and A. Işık, “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Serbest Problem Kurma Becerilerinin Değerlendirilmesi”, GEFAD, vol. 38, no. 3, pp. 919–947, 2018, doi: 10.17152/gefad.376470.
ISNAD Tekin Sitrava, Reyhan - Işık, Ahmet. “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Serbest Problem Kurma Becerilerinin Değerlendirilmesi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 38/3 (December 2018), 919-947. https://doi.org/10.17152/gefad.376470.
JAMA Tekin Sitrava R, Işık A. Sınıf Öğretmeni Adaylarının Serbest Problem Kurma Becerilerinin Değerlendirilmesi. GEFAD. 2018;38:919–947.
MLA Tekin Sitrava, Reyhan and Ahmet Işık. “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Serbest Problem Kurma Becerilerinin Değerlendirilmesi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 38, no. 3, 2018, pp. 919-47, doi:10.17152/gefad.376470.
Vancouver Tekin Sitrava R, Işık A. Sınıf Öğretmeni Adaylarının Serbest Problem Kurma Becerilerinin Değerlendirilmesi. GEFAD. 2018;38(3):919-47.