Research Article
BibTex RIS Cite

SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ BİRLEŞTİRİLMİŞ SINIF UYGULAMALARI: GÖRÜŞ VE ÖNERİLER

Year 2020, Volume: 30 Issue: 2, 203 - 220, 03.09.2020
https://doi.org/10.18069/firatsbed.752224

Abstract

Birleştirilmiş sınıf kavramı farklı grupların bir arada tek öğretmen tarafından okutulması esasına dayanmaktadır. Bu uygulama sadece Türkiye’de değil dünyanın birçok ülkesinde yapılmaktadır. Birleştirilmiş sınıf uygulamalarının avantajları ve dezavantajları bulunmaktadır. Birleştirilmiş sınıflarda yapılandırmacı yaklaşım esas alınarak nitelikli öğretim ortamlarının oluşturulması bu sınıfları avantajlı hale dönüştürebilir. Bu ancak mesleki açıdan nitelikli öğretmenlerin yetiştirilmesiyle mümkündür. Sınıf eğitimi bölümü 4.sınıfta birleştirilmiş sınıflarda öğretim dersi verilmektedir. Ancak bu ders haftada iki saat teorik olarak işlendiği için öğretmen adayları bu derste öğrendikleri bilgileri gerçek ortamlarda uygulama fırsatı bulamamaktadırlar. Bu ders kapsamında öğretmen adaylarına birleştirilmiş sınıflarda gözlem ve uygulama fırsatının sunulmasının nitelikli öğretmen yetiştirme açısından faydalı olacağı düşünülmektedir. Bu bağlamda 2017-2018 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde bu ders kapsamında dört hafta süreyle Kilis ili merkeze bağlı üç köy okulundaki birleştirilmiş sınıflarda sınıf eğitimi 4.sınıf öğrencilerinin gözlem ve uygulama yapmalarına olanak sağlanmıştır. Bu araştırmanın amacı öğretmen adaylarının birleştirilmiş sınıflar hakkındaki görüşlerini ortaya çıkarmaktır. Bu amaçla, yarı yapılandırılmış soruların bulunduğu anket formu yardımıyla veri toplanmıştır. Analiz sonuçlarına göre öğretmen adaylarının birleştirilmiş sınıflarda öğretimle ilgili görüşleri farklılıklar göstermekte ve çeşitli öneriler sunmaktadırlar.

References

  • Akıncıoğlu, O. (2019). Yapılandırmacılık. B. Oral (Ed.), Öğrenme öğretme kuram ve yaklışımları (5. bs.) (s. 485-503) içinde. Ankara: Pegem Akademi.
  • Aksoy, N. (2008). Birleştirilmiş sınıflarda eğitim-öğretim: Genç ve deneyimsiz öğretmenlerin görüşlerine dayalı bir araştırma. Eğitim Bilim Toplum Dergisi, 6(21), 83-108
  • Babayiğit, Ö. (2019). Birleştirilmiş sınıflı ilkokullardaki uygulamaların sınıf öğretmenliği lisans programı öğrencilerinin öğretmenlik tutumuna etkisinin incelenmesi, Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1),43-53.
  • Berry, C. (2001). Achievement effects of multigrade and monograde primary schools in the Turks and Caicos Islands. International Journal of Educational Development, 11, 537-552.
  • Bua, J. D. ve Martin, M. D. M. (2020). Handling multi-grade teaching: It’s educational implication towards teachers’ competence. Management Research Journal, 9(2), 1-12.
  • Buaraphan, K., Inrit, B. ve Kochasila, W. (2018). Current policy and practice concerning multigrade teaching in Thailand. Kasetsart Journal of Social Sciences, 39, 496-501. doi:10.1016/j.kjss.2018.06.008
  • Checchi, D. ve De Paola, M. (2018). The effect of multigrade classes on cognitive and non- cognitive skills. Causal evidence exploiting minimum class size rules in Italy. Economics of Education Review, 67, 235-253. doi:10.1016/j.econedurev.2018.10.003
  • Dursun, F. (2006). Birlestirilmis sınıflarda eğitim sorunları ve çözüm önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi. 2, (2006):33-57
  • Erdem, A. R. (2015). Birleştirilmiş sınıflarda öğretim (yeni programa göre gözden geçirilmiş 7. baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gömleksiz M. N., Cüro, L. ve Kılınç, H. H. (2011). Birleştirilmiş sınıflarda etkinliklerin uygulanabilirliğine ilişkin öğretmen görüşleri. e-Journal of New World Sciences Academy, F6(2), 1821-1835.
  • Hargreaves, E. (2001). Assessment for learning in the multigrade classroom. International Journal of Educational Development, 21, 553-560.
  • Jones, G. (2016). Alternative educators’ perceptions of teaching multigrade classes and their views on students social development (Yayımlanmamış doktora tezi). California State University Fullerton.
  • Kaya, K. ve Taşdemirci E. (2005). Birleştirilmiş sınıflar ile bağımsız sınıflarda ilk okuma yazma öğretiminde karşılaşılan sorunların karşılaştırmalı incelemesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 1-26.
  • Kazu, İ. Y. ve Aslan, S. (2011). Birleştirilmiş sınıf uygulamasına karşılaştırmalı Bir Bakış: Vietnam, Peru, Sri Lanka ve Kolombiya örnekleri. International Online Journal of Educational Sciences, 3(3), 1081-1108.
  • Kılıç, D. ve Abay, S. (2009). Birleştirilmiş sınıf uygulamasında öğretmenlerin öğrenme-öğretme sürecinde karşılaştığı problemlere ilişkin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(3), 623-654.
  • Köksal, K. (2009). Birleştirilmiş sınıflarda öğretim (5. bs.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Külekçi,E. (2013). 4+ 4+ 4 Eğitim Sistemi Kapsamında Birleştirilmiş Sınıf Uygulamasına İlişkin Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi Journal of Research in Education and Teaching Mayıs 2013 Cilt:2 Sayı:2 Makale No:40 ISSN: 2146-9199
  • Little, A. W. (Ed.). (2006). Education for all and multigrade teaching. Netherlands: Springer.
  • Merriam, S. B. ve Tisdell, E. J. (2016). Qualitative research: A guide to design and implementation (4th ed.). San Francisco, CA: Jossey.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. sage.
  • Mortazaviadeh, S. H., Nili, M. R., Isfahani, A. R. N. ve Hassani, M. (2017). Teachers’ lived experiences about teaching-learning process in multi-grade classes. Journal of Education and Learning, 6(4), 354-363. doi:10.5539/jel.v6n4p354
  • Sağ, R. (2010). Etkinlik teorisine göre zenginleştirilmiş birleştirilmiş sınıflarda öğretim uygulamalarının adayların özyeterlik algılarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 35(158).
  • Şahin,C.(2010).Birleştirilmiş Sınıflarda Öğretim(2.Baskı)Pegem Akademi. Ankara
  • Shareefa, M. (2020). Using differentiated instruction in multigrade classes: A case of a small school. Asia Pacific Journal of Education. Çevrimiçi ön yayın. doi:10.1080/02188791.2020.1749559
  • Taşdemir, M. (2012). Birleştirilmiş sınıflarda öğretim: öğretmen el kitabı. PEGEM Akademi.Ankara
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Qualitative research methods in social sciences) Ankara: Seckin Yayınları.
  • Yıldız, M. (2009). Birleştirilmiş sınıf uygulamalarının dünyadaki durumu üzerine genel bir değerlendirme. Milli Eğitim Dergisi, 182, 167-177.
  • Yıldız, M. ve Köksal, K. (2009). Birleştirilmiş sınıf uygulamasına ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 1-14
Year 2020, Volume: 30 Issue: 2, 203 - 220, 03.09.2020
https://doi.org/10.18069/firatsbed.752224

Abstract

References

  • Akıncıoğlu, O. (2019). Yapılandırmacılık. B. Oral (Ed.), Öğrenme öğretme kuram ve yaklışımları (5. bs.) (s. 485-503) içinde. Ankara: Pegem Akademi.
  • Aksoy, N. (2008). Birleştirilmiş sınıflarda eğitim-öğretim: Genç ve deneyimsiz öğretmenlerin görüşlerine dayalı bir araştırma. Eğitim Bilim Toplum Dergisi, 6(21), 83-108
  • Babayiğit, Ö. (2019). Birleştirilmiş sınıflı ilkokullardaki uygulamaların sınıf öğretmenliği lisans programı öğrencilerinin öğretmenlik tutumuna etkisinin incelenmesi, Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1),43-53.
  • Berry, C. (2001). Achievement effects of multigrade and monograde primary schools in the Turks and Caicos Islands. International Journal of Educational Development, 11, 537-552.
  • Bua, J. D. ve Martin, M. D. M. (2020). Handling multi-grade teaching: It’s educational implication towards teachers’ competence. Management Research Journal, 9(2), 1-12.
  • Buaraphan, K., Inrit, B. ve Kochasila, W. (2018). Current policy and practice concerning multigrade teaching in Thailand. Kasetsart Journal of Social Sciences, 39, 496-501. doi:10.1016/j.kjss.2018.06.008
  • Checchi, D. ve De Paola, M. (2018). The effect of multigrade classes on cognitive and non- cognitive skills. Causal evidence exploiting minimum class size rules in Italy. Economics of Education Review, 67, 235-253. doi:10.1016/j.econedurev.2018.10.003
  • Dursun, F. (2006). Birlestirilmis sınıflarda eğitim sorunları ve çözüm önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi. 2, (2006):33-57
  • Erdem, A. R. (2015). Birleştirilmiş sınıflarda öğretim (yeni programa göre gözden geçirilmiş 7. baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gömleksiz M. N., Cüro, L. ve Kılınç, H. H. (2011). Birleştirilmiş sınıflarda etkinliklerin uygulanabilirliğine ilişkin öğretmen görüşleri. e-Journal of New World Sciences Academy, F6(2), 1821-1835.
  • Hargreaves, E. (2001). Assessment for learning in the multigrade classroom. International Journal of Educational Development, 21, 553-560.
  • Jones, G. (2016). Alternative educators’ perceptions of teaching multigrade classes and their views on students social development (Yayımlanmamış doktora tezi). California State University Fullerton.
  • Kaya, K. ve Taşdemirci E. (2005). Birleştirilmiş sınıflar ile bağımsız sınıflarda ilk okuma yazma öğretiminde karşılaşılan sorunların karşılaştırmalı incelemesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 1-26.
  • Kazu, İ. Y. ve Aslan, S. (2011). Birleştirilmiş sınıf uygulamasına karşılaştırmalı Bir Bakış: Vietnam, Peru, Sri Lanka ve Kolombiya örnekleri. International Online Journal of Educational Sciences, 3(3), 1081-1108.
  • Kılıç, D. ve Abay, S. (2009). Birleştirilmiş sınıf uygulamasında öğretmenlerin öğrenme-öğretme sürecinde karşılaştığı problemlere ilişkin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(3), 623-654.
  • Köksal, K. (2009). Birleştirilmiş sınıflarda öğretim (5. bs.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Külekçi,E. (2013). 4+ 4+ 4 Eğitim Sistemi Kapsamında Birleştirilmiş Sınıf Uygulamasına İlişkin Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi Journal of Research in Education and Teaching Mayıs 2013 Cilt:2 Sayı:2 Makale No:40 ISSN: 2146-9199
  • Little, A. W. (Ed.). (2006). Education for all and multigrade teaching. Netherlands: Springer.
  • Merriam, S. B. ve Tisdell, E. J. (2016). Qualitative research: A guide to design and implementation (4th ed.). San Francisco, CA: Jossey.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. sage.
  • Mortazaviadeh, S. H., Nili, M. R., Isfahani, A. R. N. ve Hassani, M. (2017). Teachers’ lived experiences about teaching-learning process in multi-grade classes. Journal of Education and Learning, 6(4), 354-363. doi:10.5539/jel.v6n4p354
  • Sağ, R. (2010). Etkinlik teorisine göre zenginleştirilmiş birleştirilmiş sınıflarda öğretim uygulamalarının adayların özyeterlik algılarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 35(158).
  • Şahin,C.(2010).Birleştirilmiş Sınıflarda Öğretim(2.Baskı)Pegem Akademi. Ankara
  • Shareefa, M. (2020). Using differentiated instruction in multigrade classes: A case of a small school. Asia Pacific Journal of Education. Çevrimiçi ön yayın. doi:10.1080/02188791.2020.1749559
  • Taşdemir, M. (2012). Birleştirilmiş sınıflarda öğretim: öğretmen el kitabı. PEGEM Akademi.Ankara
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Qualitative research methods in social sciences) Ankara: Seckin Yayınları.
  • Yıldız, M. (2009). Birleştirilmiş sınıf uygulamalarının dünyadaki durumu üzerine genel bir değerlendirme. Milli Eğitim Dergisi, 182, 167-177.
  • Yıldız, M. ve Köksal, K. (2009). Birleştirilmiş sınıf uygulamasına ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 1-14
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Issue
Authors

Figen Yıldırım 0000-0003-3880-3979

Zeynel Amaç 0000-0003-1387-5773

Publication Date September 3, 2020
Submission Date June 12, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 30 Issue: 2

Cite

APA Yıldırım, F., & Amaç, Z. (2020). SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ BİRLEŞTİRİLMİŞ SINIF UYGULAMALARI: GÖRÜŞ VE ÖNERİLER. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 30(2), 203-220. https://doi.org/10.18069/firatsbed.752224