Research Article
BibTex RIS Cite

An Analysis on Thinking Styles of Fine Arts Education Department’s Students in Terms of Different Variables

Year 2020, Volume: 26 Issue: 45, 608 - 619, 22.10.2020
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.763975

Abstract

The aim of this study is to demonstrate thinking styles of the students of Music Education and Art and Crafts Education, and to investigate whether different variables have effects on their thinking styles. The research design is one of the general screening models, the relational screening model. Population of this research includes 238 students of Çanakkale Onsekiz Mart University Faculty of Education Department of Fine Arts, Music Education and Art and Crafts Education in 2018-2019 academic year. The sample size includes 146 students of these 2 divisions. The data was collected by using Sternberg-Wagner Thinking Style Inventory (1992), which was validated in Turkish by Buluş (2006), and a personal information form designed by the researcher to record individuals’ demographic features. The students’ grade histories for fall semester in 2018-2019 academic year were obtained from student affairs office. Sternberg-Wagner Thinking Style Inventory includes 65 questions with 13 thinking style sub-scales of 5 dimensions. The individuals rated themselves based on a 7 point Likert-type scale. The data was analyzed by SPSS 23 (IBM) statistics program. It was shown that the Fine Arts students mostly chose legislative, liberal and judicial thinking styles in respectively. The thinking styles, that the participants chose least, were conservative global and monarchic. The second grade students chose judicial and anarchic thinking styles more than the third and fourth grade students.

References

  • Akçay, Ş. Ö. (2018a). Müzik öğretmeni adaylarının düşünme stilleri üzerine inceleme. 27. Uluslararası Eğitim Bilimleri Kongresi. 27, 37-51. Erişim adresi: https://www.researchgate.net
  • Akçay, Ş. Ö. (2018b). Müzik öğretmenlerinin düşünme stillerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Sosyal Bilimler Dergisi / The Journal of Social Science, 5(28), 184-199. doi: http://dx.doi.org/10.16990/SOBIDER. 4459
  • Akçay, Ş. Ö. (2019). Mesleki müzik eğitimi alan öğrencilerin düşünme stilleri ile çeşitli değişkenler arasındaki ilişkinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(2), 683-700. doi: 10.24106/kefdergi.2687
  • Akıncı, M., Kurt, A., Değirmenci, A., & Orhon, G. (2017). Türkçe ve İngilizce öğretmeni adaylarının düşünme stillerinin zihinsel öz-yönetim kuramına göre incelenmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 1-16. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/408641
  • Arkonaç, S. (1993). Psikoloji: Zihin süreçleri Bilimi. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Artut, P., & Bal, P. (2008). Lise öğrencilerinin geometri başarısı ve düşünme stillerinin karşılaştırılması. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 1-10. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/50408
  • Balgalmış, E., & Baloğlu, M. (2010). Eğitim yöneticilerinin düşünme stilleri açısından çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 1-10. Erişim adresi: http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/cilt-sayi-38-yil-2010.html
  • Buluş, M. (2005). İlköğretim bölümü öğrencilerinin düşünme stilleri profili açısından incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 6(1), 1–24. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/57089
  • Buluş, M. (2006). Düşünme stilleri ölçeğinin güvenirliği ve geçerliği, akademik başarı ve öğretmen adayları özellikleri. Eğitim ve Bilim, 31(139), 35-48. Erişim adresi: http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/ article/view/4983/1087
  • Çatalbaş, E. (2006). Lise öğrencilerinin düşünme stillerinin akademik başarı ve tutumları arasındaki ilişki (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 189369).
  • Çubukçu, Z. (2004). Öğretmen adaylarının düşünme stillerinin belirlenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 87-106. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/321848
  • Değirmenci, A., Kurt, A., Akıncı, M., & Orhon, G. (2017). Eğitim fakültesi temel eğitim bölümü öğretmen adaylarının düşünme stillerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Ö. Demirel ve S. Dinçer (Ed.), Küreselleşen Dünyada eğitim (s. 199-208) içinde. Erişim adresi: https://www.researchgate.net/publication/ 320981501_Egitim_fakultesi_temel_egitim_bolumu_ogretmen_adaylarinin_dusunme_stillerinin_cesitli_degiskenler_acisindan_incelenmesi
  • Dinçer, B. (2009). Öğretmen adaylarının düşünme stilleri profillerinin çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 240078).
  • Durdukoca, Ş. (2011, 27-29 Nisan). Öğretmen adaylarının düşünme stillerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications içinde sunulan bildiri, Porto Bello Hotel Resort & SPA, Antalya.
  • Emir, S. (2011). Düşünme stillerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. İstanbul Üniversitesi Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 77-93. Erişim adresi: https://hayefjournal.org/en/dusunme-stillerinin-farkli-degiskenler-acisindan-incelenmesi-16690
  • Erden, M., & Akman, Y. (2014). Eğitim psikolojisi (21. Basım). Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Esmer, E. (2013). Öğretmen adaylarının zihinsel stil tercihlerinin (düşünme stillerinin) incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 339349).
  • Fer, S. (2005, 28-30 Eylül). Aday öğretmenlerin düşünme stilleri nedir? XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresinde sunulan bildiri, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Denizli.
  • Karasar, N. (1995) Araştırmalarda rapor hazırlama (8. Basım). Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kavgaoğlu, D., & Altun, S. (2016). Öğretmenlerin düşünme stillerinin branşa ve cinsiyete göre incelenmesi. The Journal of International Education Sciences 3(6), 36-149. doi: http://dx.doi.org/10.16991/INESJOURNAL. 224
  • Kaya, B. (2009). İlköğretim 6-7-8. sınıf öğrencilerinin düşünme stilleri ile matematik akademik başarılarının okul türüne, cinsiyete ve sınıf düzeyine göre incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 240189).
  • Merdin, S. (2010). Lise öğrencilerinin düşünme stilleri (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 249644).
  • Oflar, Y. (2010). İlköğretim okulu öğretmenlerinin düşünme stilleri (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 263476).
  • Özer, S. (2016). Düşünme stillerine göre farklılaştırılmış öğretim etkinliklerinin öğrencilerin erişlerine, mesleki yabancı dil dersine yönelik tutumlarına ve öğrenilenlerin kalıcılığına etkisi (Doktora Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 430674).
  • Saracaloğlu, A., Yenice, N., & Karasakaloğlu, N. (2008). Eğitim fakültesi öğrencilerinin düşünme stillerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(5), 732-751. Erişim adresi: http://www.sosyalarastirmalar.com/cilt1/sayi5/sayi5pdf/saracaloglu_yenice_karasakaloglu.pdf
  • Sternberg, R. J. (1999). Thinking styles. UK: Cambridge University Press.
  • Sternberg, R. J., & Lubart, T. I. (1991). An investment theory of creativity and its development. Human Development, 34(1), 1–31. doi: https://doi.org/10.1159/000277029
  • Sternberg, R. J., & Wagner, R. K. (1992). Thinking styles ınventory, unpublished test. Yale: Yale University.
  • Şahin, D., & Yağçı, M. M. (2012). Bireyin toplumsallaşma sürecinde sanat eğitiminin önemi. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(1), 273-277. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/313554
  • Tortop H. S., Çalışkan G., & Dinçer M. (2012). Öğretmen adaylarının kişilikleri ile düşünme stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(19), 307-319. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/183063
  • Tufan, S., & Coşkun, G. (2009, 23–25 Eylül). Müzik eğitimi anabilim dalı öğrencilerinin düşünme stilleri. 8. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumunda sunulan bildiri, Samsun. Erişim adresi: http://www.muzikegitimcileri. net
  • Tüzer, L. (2016). Sınıf öğretmenlerinin düşünme stillerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 422550).
  • Uyanık, N. (2017). Eğitim fakültesi öğrencilerinin düşünme stileri ile düşünme ihtiyaçları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 470234).

Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Düşünme Stillerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Year 2020, Volume: 26 Issue: 45, 608 - 619, 22.10.2020
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.763975

Abstract

Bu araştırmada Müzik Eğitimi ve Resim-İş Eğitimi Anabilim Dallarında öğrenim görmekte olan öğrencilerin düşünme stillerinin belirlenmesi ve düşünme stillerinin farklı değişkenlere göre anlamlı farklılık gösterip göstermediğinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma tasarımı genel tarama modellerinden biri olan ilişkisel tarama modelindedir. Araştırmanın evrenini 2018-2019 öğretim yılında Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı ve Resim-İş Eğitimi Anabilim Dalında kayıtlı olan 238 öğrenci; örneklemini ise bu bölümlere devam etmekte olan 146 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma verileri, öğrencilerin düşünme stillerini belirlemek amacıyla Sternberg ve Wagner (1992) tarafından geliştirilen ve Buluş (2006) tarafından Türkçe güvenirlik çalışması gerçekleştirilen Düşünme Stilleri Ölçeği ile öğrencilerin demografik özelliklerini belirlemek amacıyla araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu kullanılarak toplanmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin 2018-2019 güz dönemine ait not ortalama verileri öğrenci işlerinden temin edilmiştir. Düşünme Stilleri Ölçeği 5 temel alt boyut ve 13 alt boyut olmak üzere 7’li likert tipi 65 sorudan oluşmaktadır. Elde edilen veriler SPSS 23 (IBM) istatistik paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada elde edilen bulgulara göre Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü öğrencilerinin sırasıyla en çok yasama, liberal ve yargı düşünme stillerini; en az ise muhafazakar, global ve monarşik düşünme stillerini tercih ettikleri saptanmıştır. Ayrıca ikinci sınıf öğrencilerinde yargı ve anarşik stilin üçüncü ve dördüncü sınıflara göre daha çok kullanıldığı tespit edilmiştir.

References

  • Akçay, Ş. Ö. (2018a). Müzik öğretmeni adaylarının düşünme stilleri üzerine inceleme. 27. Uluslararası Eğitim Bilimleri Kongresi. 27, 37-51. Erişim adresi: https://www.researchgate.net
  • Akçay, Ş. Ö. (2018b). Müzik öğretmenlerinin düşünme stillerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Sosyal Bilimler Dergisi / The Journal of Social Science, 5(28), 184-199. doi: http://dx.doi.org/10.16990/SOBIDER. 4459
  • Akçay, Ş. Ö. (2019). Mesleki müzik eğitimi alan öğrencilerin düşünme stilleri ile çeşitli değişkenler arasındaki ilişkinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(2), 683-700. doi: 10.24106/kefdergi.2687
  • Akıncı, M., Kurt, A., Değirmenci, A., & Orhon, G. (2017). Türkçe ve İngilizce öğretmeni adaylarının düşünme stillerinin zihinsel öz-yönetim kuramına göre incelenmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 1-16. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/408641
  • Arkonaç, S. (1993). Psikoloji: Zihin süreçleri Bilimi. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Artut, P., & Bal, P. (2008). Lise öğrencilerinin geometri başarısı ve düşünme stillerinin karşılaştırılması. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 1-10. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/50408
  • Balgalmış, E., & Baloğlu, M. (2010). Eğitim yöneticilerinin düşünme stilleri açısından çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 1-10. Erişim adresi: http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/cilt-sayi-38-yil-2010.html
  • Buluş, M. (2005). İlköğretim bölümü öğrencilerinin düşünme stilleri profili açısından incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 6(1), 1–24. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/57089
  • Buluş, M. (2006). Düşünme stilleri ölçeğinin güvenirliği ve geçerliği, akademik başarı ve öğretmen adayları özellikleri. Eğitim ve Bilim, 31(139), 35-48. Erişim adresi: http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/ article/view/4983/1087
  • Çatalbaş, E. (2006). Lise öğrencilerinin düşünme stillerinin akademik başarı ve tutumları arasındaki ilişki (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 189369).
  • Çubukçu, Z. (2004). Öğretmen adaylarının düşünme stillerinin belirlenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 87-106. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/321848
  • Değirmenci, A., Kurt, A., Akıncı, M., & Orhon, G. (2017). Eğitim fakültesi temel eğitim bölümü öğretmen adaylarının düşünme stillerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Ö. Demirel ve S. Dinçer (Ed.), Küreselleşen Dünyada eğitim (s. 199-208) içinde. Erişim adresi: https://www.researchgate.net/publication/ 320981501_Egitim_fakultesi_temel_egitim_bolumu_ogretmen_adaylarinin_dusunme_stillerinin_cesitli_degiskenler_acisindan_incelenmesi
  • Dinçer, B. (2009). Öğretmen adaylarının düşünme stilleri profillerinin çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 240078).
  • Durdukoca, Ş. (2011, 27-29 Nisan). Öğretmen adaylarının düşünme stillerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications içinde sunulan bildiri, Porto Bello Hotel Resort & SPA, Antalya.
  • Emir, S. (2011). Düşünme stillerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. İstanbul Üniversitesi Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 77-93. Erişim adresi: https://hayefjournal.org/en/dusunme-stillerinin-farkli-degiskenler-acisindan-incelenmesi-16690
  • Erden, M., & Akman, Y. (2014). Eğitim psikolojisi (21. Basım). Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Esmer, E. (2013). Öğretmen adaylarının zihinsel stil tercihlerinin (düşünme stillerinin) incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 339349).
  • Fer, S. (2005, 28-30 Eylül). Aday öğretmenlerin düşünme stilleri nedir? XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresinde sunulan bildiri, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Denizli.
  • Karasar, N. (1995) Araştırmalarda rapor hazırlama (8. Basım). Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kavgaoğlu, D., & Altun, S. (2016). Öğretmenlerin düşünme stillerinin branşa ve cinsiyete göre incelenmesi. The Journal of International Education Sciences 3(6), 36-149. doi: http://dx.doi.org/10.16991/INESJOURNAL. 224
  • Kaya, B. (2009). İlköğretim 6-7-8. sınıf öğrencilerinin düşünme stilleri ile matematik akademik başarılarının okul türüne, cinsiyete ve sınıf düzeyine göre incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 240189).
  • Merdin, S. (2010). Lise öğrencilerinin düşünme stilleri (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 249644).
  • Oflar, Y. (2010). İlköğretim okulu öğretmenlerinin düşünme stilleri (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 263476).
  • Özer, S. (2016). Düşünme stillerine göre farklılaştırılmış öğretim etkinliklerinin öğrencilerin erişlerine, mesleki yabancı dil dersine yönelik tutumlarına ve öğrenilenlerin kalıcılığına etkisi (Doktora Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 430674).
  • Saracaloğlu, A., Yenice, N., & Karasakaloğlu, N. (2008). Eğitim fakültesi öğrencilerinin düşünme stillerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(5), 732-751. Erişim adresi: http://www.sosyalarastirmalar.com/cilt1/sayi5/sayi5pdf/saracaloglu_yenice_karasakaloglu.pdf
  • Sternberg, R. J. (1999). Thinking styles. UK: Cambridge University Press.
  • Sternberg, R. J., & Lubart, T. I. (1991). An investment theory of creativity and its development. Human Development, 34(1), 1–31. doi: https://doi.org/10.1159/000277029
  • Sternberg, R. J., & Wagner, R. K. (1992). Thinking styles ınventory, unpublished test. Yale: Yale University.
  • Şahin, D., & Yağçı, M. M. (2012). Bireyin toplumsallaşma sürecinde sanat eğitiminin önemi. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(1), 273-277. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/313554
  • Tortop H. S., Çalışkan G., & Dinçer M. (2012). Öğretmen adaylarının kişilikleri ile düşünme stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(19), 307-319. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/183063
  • Tufan, S., & Coşkun, G. (2009, 23–25 Eylül). Müzik eğitimi anabilim dalı öğrencilerinin düşünme stilleri. 8. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumunda sunulan bildiri, Samsun. Erişim adresi: http://www.muzikegitimcileri. net
  • Tüzer, L. (2016). Sınıf öğretmenlerinin düşünme stillerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 422550).
  • Uyanık, N. (2017). Eğitim fakültesi öğrencilerinin düşünme stileri ile düşünme ihtiyaçları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 470234).
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Duygu Ulusoy Yılmaz 0000-0002-0924-3071

Didem Akar 0000-0001-8877-5748

Publication Date October 22, 2020
Submission Date July 4, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 26 Issue: 45

Cite

APA Ulusoy Yılmaz, D., & Akar, D. (2020). Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Düşünme Stillerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 26(45), 608-619. https://doi.org/10.32547/ataunigsed.763975

Obtaining permissions for studies requiring ethics committee approval regarding the implementation of ethical rules and including information about permission in the article was added to the criteria. In this direction, Ethics Committee Permission is required for articles submitted to our journal and meeting the conditions stated below.
• Any research conducted with qualitative or quantitative approaches that require data collection from participants using questionnaires, interviews, focus group work, observation, experimentation, and interview techniques.
Also;
• Obtaining and indicating permission from the owners for the use of scales, surveys and photographs belonging to others,
• It should be stated that the copyright regulations are complied with for the intellectual and artistic works used.