Review
BibTex RIS Cite

MELEZ KİMLİKLERİN CEMAATLERİ

Year 2020, Volume: 6 Issue: 2, 285 - 314, 01.12.2020

Abstract

Melez kimlikler; geleneksel sosyal ağların ve zayıflamasıyla güçlenen, yeni sosyal kimlikler ve bağlılık alanlarıdır. Son dönemlerde ortaya çıkan bu kimlikler, terör ve şiddet yanlısı sosyal grupların alan bulmasını sağlıyor. Dini, etnik ve tarihi metaforlar melez sosyal kimliklerin türetilmesinde kullanılıyor. Çağdaş iletişim ve ikna teknolojileri melez sosyal kimliklerin üretimini ve çoğaltılmasını kolaylaştırıyor. Bu makalede, resmi ve gayrı resmi şiddeti, ayrıştırmayı ve nefreti besleyen melez sosyal kimliklerin yapılandırılmasını sağlayan üç tane örnek üzerinde durulacaktır. Bunlar, Marksizm, İslamcılık ve Holiganizmin resmi ve gayrı resmi biçimleridir. Marksist sosyal kimliklerin üretimi için Marx’ın bir metni, İslamcı sosyal kimliklerin üretiminde Seyyid Kutub’un bir metni ve Daiş’in eylemleri ve söylemleri örnek olarak incelenecektir. Holiganik sosyal kimliklerin üretiminde ise, ABD başkanı Donalt Trump ve Yeni Zelanda Camisi katliamını gerçekleştiren terörist Brenton Tarrant’ın mesajlarını esas alacağım. Farklı statü, din ve ideoloji çevrelerinden seçilen bu örneklerin tümü, tarihi metaforlardan ve metinlerden yeni metaforlar üretmekle, melez bir sosyal kimliği dolaşıma koymaktadırlar. Böylece uydurulmuş yalanları ikna teknolojileri ile gerçekliğe dönüştürmeye çalışıyorlar.

References

  • Ali Muhiddin Karadaği, Al-İttihadu’l-Alemi Li’l-Ulemai’l-Müslimin 3.Temmuz 2014, http://iumsonline.org/
  • Al-Gazzali, Ebu Hamid b. Muhammed, Fazailu’l-Batıniyye, Naşir, Abdurrahman Badavi, Kahire 1964
  • Althusser Louis, (1994), İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları, Çev. Yusuf Alp ve Mahmut Özışık İletişim Yay. ISBN 975-470-018-4
  • Arentd Hanna, Şiddet Üzerine, çev. Bülent Peker, İletişim Yay. İstanbul 2003
  • Baktır Mehmet, “İmanın Temellendirilmesi” Cumhuriyet Üniv, İlahiyat Fakültesi Dergisi, 6/2 Sivas 2002
  • Azmi Başara, “Madhal Lifahmi’l Mas’alati’t-Taifiye ve Sana’ati’l-Akalliyat Filmaşriki’l-Arabiyyi’l-Kebir” Omran, Al-Markazu’l-Arabi Li’l-Abhas ve’d-Dirasati’s-Siyasiye, Doha, Katar 2015, www.dohainstitute.org
  • Aron Raymond, (2010), Sosyolojik Düşüncenin Evreleri, çev. Korkmaz Alemdar, İş Bankası yay. İstanbul
Year 2020, Volume: 6 Issue: 2, 285 - 314, 01.12.2020

Abstract

References

  • Ali Muhiddin Karadaği, Al-İttihadu’l-Alemi Li’l-Ulemai’l-Müslimin 3.Temmuz 2014, http://iumsonline.org/
  • Al-Gazzali, Ebu Hamid b. Muhammed, Fazailu’l-Batıniyye, Naşir, Abdurrahman Badavi, Kahire 1964
  • Althusser Louis, (1994), İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları, Çev. Yusuf Alp ve Mahmut Özışık İletişim Yay. ISBN 975-470-018-4
  • Arentd Hanna, Şiddet Üzerine, çev. Bülent Peker, İletişim Yay. İstanbul 2003
  • Baktır Mehmet, “İmanın Temellendirilmesi” Cumhuriyet Üniv, İlahiyat Fakültesi Dergisi, 6/2 Sivas 2002
  • Azmi Başara, “Madhal Lifahmi’l Mas’alati’t-Taifiye ve Sana’ati’l-Akalliyat Filmaşriki’l-Arabiyyi’l-Kebir” Omran, Al-Markazu’l-Arabi Li’l-Abhas ve’d-Dirasati’s-Siyasiye, Doha, Katar 2015, www.dohainstitute.org
  • Aron Raymond, (2010), Sosyolojik Düşüncenin Evreleri, çev. Korkmaz Alemdar, İş Bankası yay. İstanbul
There are 7 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Haci Duran 0000-0002-2843-7496

Publication Date December 1, 2020
Submission Date November 5, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Duran, H. (2020). MELEZ KİMLİKLERİN CEMAATLERİ. Aydın İnsan Ve Toplum Dergisi, 6(2), 285-314.

All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)